Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: vr 09 dec 2011, 23:09
door Axel
Big-J schreef:.... met hun 3 cilinder 1.0 en turbo er al 105 pk uit kregen en die autokes zijn +20 jaar oud :roll:
.
Mijnen 1900cc diesel van 20 jaar gelee had 70 pk en daar waren we in die tijd ook content mee. Btw, de eerste auto van ons madam was een Subaru Justy 1000 met 3 cilinders. Qua acceleratie was dat ding wel plezant :mrgreen: :mrgreen:

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 10 dec 2011, 03:27
door Big-J
jurgen_s schreef:en natuurlijk zijn de uitlaatgasnormen van vandaag dezelfde als die van 20 jaar geleden
De technologie is ook niet hetzelfde als vroeger?
Ge gaat me nu toch niet zeggen dat men daar niet minstens 110-120pk kan uitkrijgen zonder boven bepaalde uitstootnormen te gaan?? Bij turbomotoren kunt ge toch wel serieuze winsten maken qua prestaties en toch emissies laag houden?
Als de pk's dan toch niet hoger zouden zijn dan 100pk mag er op zen minst toch wel een hele hoop koppel in zitten met de turbo die erop zit hoop ik, anders zie ik hier binnen een paar jaar niks anders dan trage 3cilindertjes die bijna niet meekunnen in het hedendaagse verkeer.
Als pure stadswagen zal dat goed zijn ja, maar ik zie me met zoiets op de autostrade gene vrachtwagen snel inhalen of een druk kruispunt snel oversteken ofzo en al zeker niet als er dan nog is mensen mee rijden die niet (durven) gas geven en overal "taffelen", dat creëert allemaal meer gevaren en verkeersagressie dan iets anders.

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 10 dec 2011, 10:14
door jurgen_s
doel was niet om een pk monster te maken, wel om aan downsizing te doen en in de 308 de bestaande 1.4 van 98 pk te vervangen door een motor die minder verbruikt. Awel, missie geslaagd dan.
Steek dat motortje in een klein stadswagentje en ge hebt al snel een heel vinnig autootje. Deze zal dan ook komen in de mogelijke opvolger van de 107 en al zeker in de 208 (die lichter is dan de 207).
Ik kan alleen maar vaststellen dat net hetzelfde gebeurd bij andere automerken.
Ik ben al voor 1 ding blij: indirecte injectie. Gezien de problemen die VAG heeft met hun TSI blokken vooral met vuilafzetting op de kleppen en bougies...

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 10 dec 2011, 12:43
door Taz Devil
@big-j: en wat verkoopt er nu goed? juist ja kleinere auto's met geen 100pk
Ik had een 207 met 120 pk. Kreeg die bijna niet verkocht omdat die veel te veel pk's had :s
Mensen willen geen pk's dat kost geld. Minder dan ze denken. Maar ze denken dat dusja... Er rijden hopen auto's rond die tussen de 13 en 15 sec naar de 100 gaan, plankgas. Vriend van mijn tante is autoverkoper. Auto's die het beste verkopen zijn auto's met een zo sportief mogelijk uiterlijk. En voor de rest zo goedkoop mogelijk.
Wij zijn liefhebbers. Dat is iets anders, wij willen leuk rijden.
Veel van die kleinere auto's zijn 2de wagen voor de vrouw. Dan is de enigste vereiste van A naar B geraken.
Darl'mat schreef:Eco boost is van Ford :wink:
Dat is maar een naam voor zover ik weet is dit toch dezelfde motor :)

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 10:40
door Darl'mat
Voor op e weg is 68pk van de 1.0 genoeg.

Maar men zou ook bezig zijn met een 136pk versie van de 1.2l, of die er gaat komen??, er ook nog altijd de 1.6l en mogelijk ook terug een 2.0l

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 11:47
door natnek
ik vind 68 pk ook vlot genoeg voor op de weg, want als ge em echt laat gaan zijn der toch een paar die der van verschieten (circuit day). Ma ietske meer pk mag altijd wel. Maar dan moeten we weer meer betalen en da wille de mensen idd niemeer in tijden van crisis :roll:

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 11:49
door jurgen_s
met de nieuwe BIV kan dat wel eens heel goed meevallen

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 25 feb 2012, 00:06
door Taz Devil
Autocar reports (by way of Motor Authority this morning) that Ford's Gunnar Herrmann, the vehicle line director for the Focus, has revealed that the automaker's latest three-cylinder EcoBoost engine, which displaces just 1.0 liter, could be tuned to deliver an astonishing 177 horsepower. The itty-bitty three-cylinder engine will debut in the Fiesta and Focus models in Europe later this year, before finally reaching the U.S. sometime next year, though only with 123 horsepower. They're also supposedly testing the engine with a small electric supercharger working in conjunction with a turbocharger. Autocar also reports that this 177-horsepower variant could be used in a sporty version of the Focus to bridge the gap between the base model and the 250-horsepower Focus ST.
Da's wel stevig voor dit nieuwe psa/ford 3 cilindertje

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 25 feb 2012, 09:38
door jurgen_s
drukvulling, het magische woord van de laatste generaties motoren

zie maar naar bmw, mercedes, vag,...

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 25 feb 2012, 11:33
door PUG(z)OT
drukvulling bestaat al sinds de jaren 20, denk maar aan de blower bentley's, en in de jaren 80 was het in de F1 ook het turbo tijdperk, 1500 cc met meer dan 1000pk in qualificatie set up... ze grijpen dus terug naar oude methodes :D

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 25 feb 2012, 11:57
door Darl'mat
Ib de trainingen gingen sommigen tot 1300pk met die 1.5 l motoren.

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: za 25 feb 2012, 13:42
door Taz Devil
@ pugzot: mja oude methode, maar nu wel met electrische turbo's, allez een electrische turbo voor de lage toeren.

@ darl'mat, ja 1300pk, wel maar voor 1 of 2 rondes en dan was het blok voor de schroot

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: wo 30 okt 2013, 20:34
door Joske

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: wo 27 nov 2013, 15:33
door Joske

Peugeot heeft al een 1.2l kleine driecilinder benzinemotor in z'n aanbod. Die eenheid is te krijgen in de 208 en 308, telkens met 82pk. Die driecilinder moet de lucht zelf naar binnen harken. Maar er komt een versie die daarvoor de hulp van een turbo inschakelt. Volgend voorjaar gaat het blok in productie en de specificaties zijn nu al vrijgegeven.

De 1.2 e-THP zal beschikbaar zijn in twee vermogensversies. De eerste wordt 110pk sterk en de tweede zal 130pk opwekken. Die laatste centrale betekent ook het einde voor de 1.6l turbomotor in z'n vermogensvariant van 125pk. Dat blok ontwikkelt immers steeds meer vermogen. In de Peugeot RCZ R wordt er al 270pk uit gemolken.

De oorzaak voor de kleinere-motoren-trend is actuele CO2-hetze. Want compacte drukgevoede krachtbronnen stoten (op z'n minst op papier) minder uit. De 308 met 110pk zal niet meer dan 107gr de atmosfeer in blazen. De 208 zal zelfs niet boven 105gr uitkomen.

Re: Nieuwe 3 cilinder voor PSA

Geplaatst: ma 17 feb 2014, 14:01
door Joske
Peugeots nieuwe 1.2 Turbo debuteert in 308 SW

Na de atmosferische driecilinders lanceert Peugeot nu, zoals vorig jaar aangekondigd, de driepitter met turbo. De krachtbron debuteert in de 308 SW en zal in een later stadium ook voor andere modellen beschikbaar komen. De sterkste conguratie bijt het spits af.

De turbovariant is niets meer of minder dan een aangepaste driecilinder, zoals die nu in bijvoorbeeld de 208 en 2008 leverbaar is. Veertig procent van de componenten is uitwisselbaar. Als basis dient overigens alleen de 1,2 litervariant. Door de toepassing van onder andere de turbo levert het driepittertje 110 of 130 pk, afhankelijk van de geopteerde versie. Het koppel ligt op maximaal 230 Nm, waarvan 95% reeds tussen 1.500 en 3.500 tpm beschikbaar is. De trekkracht piekt overigens op 1.750 tpm.

De krachtbron debuteert in de 308 SW. Daarin komt de 130 pk-variant, op de 110 pk-versie is het iets langer wachten, tot een verbruikscijfer van 4,6 l/100 km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 107 g/km. Aan de krachtbron hangt Peugeot een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie een automaat wenst, kan enkele maanden later bij Peugeot terecht. De automaat komt tegelijkertijd met de 110 pk-versie.

De motor komt ook voor de Citroën-modellen beschikbaar. Zo zullen de C4 en C4 Picasso het blok gaan gebruiken, net als de C4 Cactus.

Afbeelding