1991 - Peugeot 205 1.9cti - 1900 cti
Moderator: P-unit
1991 - Peugeot 205 1.9cti - 1900 cti
hallo ik ben hier nieuw en ik zit met een paar vraagjes over mijn nieuwe aankoop een cti 1900 bj 91uit Nederland zonder gelijkvormigheidsattest maar tis bijna een oldtimer dus speelt blijkbaar geen rol alleen 6 maand geduld hebben
ik zocht een cti of gti die qua carrosserie gerestaureerd was want daar heb ik de tijd niet voor om te lassen en spuiten enz
na enig zoekwerk en vele km's een zeer mooi origineel gevonden op een kwartier van mn huis was niet goedkoop maar net wat ik al zo lang zocht !!
ik probeer later wat foto's hierop te krijgen
in ben van plan alles te reviseren aan motor en ophanging
(miesch wat upgraden dus alle tips zijn welkom)
want tijdens de rit naar huis was ik niet echt onder de indruk van het vermogen ?! nuja hij stond al lange tijd stil maar toch.. voelde niet aan als 120pk
maar nu heb ik wat vragen
1:hoe kan ik zien of dit wel degelijk een 1900 cc blok is ??
2:had dit model uit fabriek schijf of trommelremmen achteraan ?
want er zitten nu trommels op maar ik ik weet van de problemen met de zeldzame achterbruggen dus...? !!
3: kan je nog nieuwe deur en raamrubbers krijgen voor de cti ??
4: mijn uitlaat collector is gebarsten ,waar vind ik een goeie upgrade (in gelaste buizen) die past zonder iets groot te moeten uitzagen ??
hopelijk kunne jullie mij helpen thanks
ik zocht een cti of gti die qua carrosserie gerestaureerd was want daar heb ik de tijd niet voor om te lassen en spuiten enz
na enig zoekwerk en vele km's een zeer mooi origineel gevonden op een kwartier van mn huis was niet goedkoop maar net wat ik al zo lang zocht !!
ik probeer later wat foto's hierop te krijgen
in ben van plan alles te reviseren aan motor en ophanging
(miesch wat upgraden dus alle tips zijn welkom)
want tijdens de rit naar huis was ik niet echt onder de indruk van het vermogen ?! nuja hij stond al lange tijd stil maar toch.. voelde niet aan als 120pk
maar nu heb ik wat vragen
1:hoe kan ik zien of dit wel degelijk een 1900 cc blok is ??
2:had dit model uit fabriek schijf of trommelremmen achteraan ?
want er zitten nu trommels op maar ik ik weet van de problemen met de zeldzame achterbruggen dus...? !!
3: kan je nog nieuwe deur en raamrubbers krijgen voor de cti ??
4: mijn uitlaat collector is gebarsten ,waar vind ik een goeie upgrade (in gelaste buizen) die past zonder iets groot te moeten uitzagen ??
hopelijk kunne jullie mij helpen thanks
-
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
- Locatie: Helchteren
Re: nieuwe aankoop cti 1900
een 1.9 hoort bij mijn weten altijd een schijven achter as tehebben, de raam en deur rubbers gaan nog een leuke zoek tocht worden, die zijn nieuw niet meer leverbaar en occasie goede vinden is haast uitgesloten,
voor de uitlaat collector moet je misschien eens kijken bij supersprint die hebben spagety collectors maar verschiet niet van de prijs
voor de uitlaat collector moet je misschien eens kijken bij supersprint die hebben spagety collectors maar verschiet niet van de prijs
Re: nieuwe aankoop cti 1900
bij een cti zijn er toch nooit schijven vanachter
de 1.9's zijn normaal gezien duitse 105 pk modellen, dus al geen 122 pk
de 1.9's zijn normaal gezien duitse 105 pk modellen, dus al geen 122 pk
Re: nieuwe aankoop cti 1900
cti heeft altijd trommels (ook de 1.9 cti)
120pk cti heeft nooit bestaan... gaat nen 102pk zijn
deurrubbers zijn nietmeer nieuw te krijgen, okkazie in perfecte staat gaan ze ook al veel geld (150-200 euro voor de 4 raamlikkers moet je vlug tellen)
als je andere collector plaatst, dan moet je nergens in zagen...
of gewoon ne originele terug steken (heb nog ene liggen die niet gebarsten is)
120pk cti heeft nooit bestaan... gaat nen 102pk zijn
deurrubbers zijn nietmeer nieuw te krijgen, okkazie in perfecte staat gaan ze ook al veel geld (150-200 euro voor de 4 raamlikkers moet je vlug tellen)
als je andere collector plaatst, dan moet je nergens in zagen...
of gewoon ne originele terug steken (heb nog ene liggen die niet gebarsten is)
-
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
- Locatie: Helchteren
Re: nieuwe aankoop cti 1900
over de achter as was ik dus mis
Re: nieuwe aankoop cti 1900
bedankt gasten ik weet nu al iets meer vooral ivm met de trommels !!
nu ivm met het motorvermogen... blijbaar heeft de cti in 1.6 of 1.9 maar 105pk jammer hoe kan ik nu weten of er wel degelijk een 1900cc motor in mijn wagentje zit of bv een later vervangen 1600cc ?? op papier is het een 1.9 maar de injectors zijn "zwart" van kleur ?? terwijl een 1900 gti gele en een 1600 gti groene heeft.. waarom ik het vraag is omdat het motorplaatje verdwenen is en dit vind ik toch wel wat vreemd.. hopelijk weten jullie raad want de motor opengooien om dit te meten vind ik wat omslachtig
thx
nu ivm met het motorvermogen... blijbaar heeft de cti in 1.6 of 1.9 maar 105pk jammer hoe kan ik nu weten of er wel degelijk een 1900cc motor in mijn wagentje zit of bv een later vervangen 1600cc ?? op papier is het een 1.9 maar de injectors zijn "zwart" van kleur ?? terwijl een 1900 gti gele en een 1600 gti groene heeft.. waarom ik het vraag is omdat het motorplaatje verdwenen is en dit vind ik toch wel wat vreemd.. hopelijk weten jullie raad want de motor opengooien om dit te meten vind ik wat omslachtig
thx
-
- Pug Driver
- Berichten: 3700
- Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
- Locatie: Torhout West-Vlaanderen
Re: nieuwe aankoop cti 1900
1.6 is enkel in het begin 105 pk geweest
daarna is'het 115 pk geworden
voor die 1.9 oppassen want die is er in 130 pk, 122 pk ofwzl 105 pk geweest
de 105 kan dus best een andere kleur van injectoren hebben
daarna is'het 115 pk geworden
voor die 1.9 oppassen want die is er in 130 pk, 122 pk ofwzl 105 pk geweest
de 105 kan dus best een andere kleur van injectoren hebben
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: nieuwe aankoop cti 1900
een 1.9 herken je normaal aan de gele injectoren en de aluminium spacer tussen de carter en het motorblok
Re: nieuwe aankoop cti 1900
enkel de 130pk heeft gele injectoren zitten...
1.6 gti heeft dan weer blauwe zitten
op nen 105pk 1900cc zitten er normaal zwarte
die spacer zit niet op alle 1.9 DFZ blokken heb ik al gemerkt
1.6 gti heeft dan weer blauwe zitten
op nen 105pk 1900cc zitten er normaal zwarte
die spacer zit niet op alle 1.9 DFZ blokken heb ik al gemerkt
Re: nieuwe aankoop cti 1900
draai desnoods een bougie uit en met camerake der aan in... dan zult ge hoogstwaarschijnlijk wel platte piston gaan zien.
zo nen DFZ 1.9 is ne lage compressieblok. die maakten gebruik van platte pistons, maar de verbrandingskamer in de cilinderkop was dan veel groter waardoor men minder compressie had dan andere 1.9 blok
122pk/130pk hebben zulke pistons:
terwijl DFZ cabrio hele vlakke pistons heeft
als je dus een dfz onderblok neemt met d6b kop erop, dan bouw je net een blok met hogere compressie dat beter gaat
zo nen DFZ 1.9 is ne lage compressieblok. die maakten gebruik van platte pistons, maar de verbrandingskamer in de cilinderkop was dan veel groter waardoor men minder compressie had dan andere 1.9 blok
122pk/130pk hebben zulke pistons:
terwijl DFZ cabrio hele vlakke pistons heeft
als je dus een dfz onderblok neemt met d6b kop erop, dan bouw je net een blok met hogere compressie dat beter gaat
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: nieuwe aankoop cti 1900
ah voila
Re: nieuwe aankoop cti 1900
zonet eens gekeken en lijken mij inderdaad vlakke pistons... dus mijn onderblok met kleppenblok van 122pk versie zou dan nog meer vermogen leveren ?? maar zitten de neergaande kleppen dan niet in de weg ??
Re: nieuwe aankoop cti 1900
na wat rondbellen naar een rally coureur in ieper teweten gekomen dat een blok met vlakke pistons wel werkt met een kleppenblok van een 130 pk versie maar dan heb je zooooveel compressie dat het blok niet lang zal meegaan..
dus bij deze ben ik op zoek naar een gti blok 1.9 130 pk
dus bij deze ben ik op zoek naar een gti blok 1.9 130 pk