heb 'ns zitten zoeken (er rijden ook wat Audi's bij ons op 't werk) op "Dauertest Audi A4 2.0 TDi", blijkt dat de Multitronic uitvoeringen (automaat cf principe DAF Variomatic) allerminst betrouwbaar waren - de hele versnellingsbak werd vaak bij bv 60k km al compleet vervangen, ook op de A6
van de handbak uitvoeringen lees je ook over defekte koppelingen en vliegwielen
en ook de S-tronic automaat (dubbele koppeling) is niet vrij van klachten ('das Getriebe schaltet nicht rückelfrei' etc)
echter in bv Autobild wordt dat allemaal wat gesust en goedgepraat ('der A4 Avant ist DAS Vertreter Auto' ('Vertreter' is 'vertegenwoordiger')) 't had eens 'n Peugeot 508 SW geweest moeten zijn...
toen ik op dit werk 4 jaar geleden begon was er in mijn herinnering een A4 Avant die op dat moment ongebruikt ter verkoop op de parking stond, na herstelling van een uit elkaar gevlogen tweemassavliegwiel die de versnellingsbakbehuizing beschadigd had, bij ong 100k km al (en ik herinner me ook dat die er 'n tijd gestaan heeft omdat ie niet meer opbracht wat men gedacht had, ik meen ook dat niemand van het personeel de wagen privé wilde overnemen - iets wat bij ons kan en mag)
eigenlijk zou ik wel willen proberen (stelde het al voor, als de restwaarde toch zo laag ligt...) om met deze 508 SW veel langer dan 4 jaar (mei 2018) te blijven rijden - ik kap er ook bij vrijwel iedere tankbeurt de Monzol5c in, deze e-HDi moet nog elke 20k km nieuwe olie krijgen wat ik stipt opvolg, de 1.6 BlueHDi alweer slechts elke 25k km - ik zou zelfs liever nog elke 15.000 km doen, lijkt me nog beter voor de 1.6 HDi, maar OK de wagen doet enkel lange ritten en vaker dan voorgeschreven naar de garage gaan mag niet .... - tussenin olie bijvullen heb ik nog nooit hoeven doen, het busje 0W30 C2 wat ik bij ontvangst vd wagen in 2014 kreeg, ligt ongeopend in de koffer
cf onderhoudsfactuur werd er al geregeld wat Eolys bijgekapt ook, men zegt mij 'theoretisch moet het roetfilter bij 180k km vervangen worden, maar vaak meldt zich dat pas 'n stuk later' - dat zou over 'n (goed) jaar dan te verwachten zijn
pas bij 120k km zijn rondom de remblokken vernieuwd, schijven nog niet eens, de Hankook zomerbanden zijn pas nieuw, de Uniroyal winterbanden nog zeer goed (die gaan langer mee dan de originele Michelin zomerbanden deden, bij ong 50/50 gebruik zomer/winterbanden)
't zou 'n interessante 'Dauertest'case kunnen worden - gewoon elke 120k km nieuwe koppeling & vliegwiel [emoji23] - de symptomen ken ik nu, in panne vallen doe je er niet mee - op naar de 200k km [emoji106]
ik las vanmorgen een Dauertest van een basis C-klasse 180 (benzine) - die wordt elke 100k km bij Autobild op de rooster gelegd en heeft nu de 400k km gedaan, wel niet zonder dure vervanging van het hele katalysatorsysteem en ondertussen ook de distributieketting (dat was 'dringend notwendig' - dus ook een Mercedes ketting gaat geen miljoen km meer mee)
het grappige vond ik wel dat er 'ns bij stond dat men met een basis-auto zonder rijassistentiesystemen etc (enige optie was 'n gps, zelfs geen leder) perfect gelukkig zijn kon
"Fazit von Redakteur Lars Busemann: Unser C 180 ist mehr als ein gewöhnlicher Dauertestwagen. Er ist ein Statement gegen die Wegwerfgesellschaft. Er zeigt, wie lange ein Auto selbst unter harten Testbedingungen halten kann – bei regelmäßiger Wartung. Vertragswerkstätten der Hersteller sind zu teuer, holen Sie sich Angebote freier Werkstätten, die qualitativ oft vergleichbar, aber erheblich günstiger sind. Wir melden uns wieder – bei 500.000 Kilometern."
'onze C 180 is ... een statement tegen de wegwerpmaatschappij ... toont hoe lang een auto het kan uithouden - bij regelmatig onderhoud ... merkgarages zijn te duur, haal je offertes bij onafhankelijke garages, kwalitatief vaak vergelijkbaar maar aanzienlijk goedkoper ... we melden ons opnieuw bij 500 k km'
http://www.autobild.de/artikel/mercedes ... 60195.html
.
enfin gisteren in het 7 km naar huis rijden reed de 508 SW op 't eerste gevoel weer prima, vandaag wss ritje Gent Terneuzen en terug
de 807 mag 't weer rustiger aan doen - met een nagekeken uitlaat - die wordt zomer 2018 tien jaar [emoji146]