Peugeot 106 Rallye s2 8v
Moderator: P-unit
Peugeot 106 Rallye s2 8v
Ik ben nieuw in deze forum en dacht even mijn auto te laten zien en tegelijk ook wat vragen stellen.
In 2013 heb ik een Rallye overgekocht van vrouw die er geen zorg voor nam. Ze had al een tijdje met een olielek staan rijden tot hij stilviel. Ze heeft hem dan 2 jaar buiten laten stilstaan. (moest het zijn dat ze ineens geld had om hem te herstellen... )
Er waren veel deuken, krassen en vervangen onderdelen. Roest viel wel nog mee. Voor 250 euro ben ik met een rallye naar huis gekeerd.
Eerst hebben we de motor en interrieur er uit gehaald om de roestige delen te vervangen. Ook de onderkant hebben we volledig behandeld. De chassis is ook wat recht getrokken geweest.
Een vriend had in zijn garage een motor liggen van een 306. We hebben dan is gekeken wat er vervangen moest worden om de kracht van een Rallye te behouden. Bleek dat de extra 10 pk van de nokkenas komen.
Ondertussen werd de carosserie ook klaargemaakt voor het verven.
Zo kwam hij terug van het verven.
En zo ziet hij er nu uit.
De plannen zijn nu nog:
- Ineterrieur afmaken en de bucket seats plaatsen
- Velgen opniew verven
- Peugeot 205 rallye versnellingsbak in plaatsen
- Keuren.
Nu de vragen
Ik vroeg mij af of iemand een korte versnellingen heeft en of ik zijn mening daar over kan hebben. Ik heb veel mensen gehoord die het zalig vinden maar ook veel die er over klagen. Ook op de autosnelweg, draait de motor niet veel te hoog in toeren aan 120 bijvoorbeeld?
Heeft er iemand zijn auto laten keuren met een sport katalysator? De katalysator op mijn auto is leeg gehaald en daardoor vrees ik voor de keuring. Aangezien ik een sportkatalysator goedkoper kan krijgen dan een originele vroeg ik mij af of ik er daarmee zal door geraken.
Ook voor de stoelen. Ik heb 2dehands bucket seats gekocht. Het zijn geen echte racestoelen, het merk is "autostyle"... Ik kan ze wel toeklappen voor moest er iemand vanachter willen instappen. Nu vraag ik mij ook af of ik daarmee door de keuring ga geraken.
Mijn side skirts staan ook wat bol waardoor er tussen de auto en de skirts een spleet komt te staan. Is er een of andere manier om dit te herstellen? Zonder te moeten vijzen? Lijmen hebben we al geprobeerd...
Dank bij voorbaat
In 2013 heb ik een Rallye overgekocht van vrouw die er geen zorg voor nam. Ze had al een tijdje met een olielek staan rijden tot hij stilviel. Ze heeft hem dan 2 jaar buiten laten stilstaan. (moest het zijn dat ze ineens geld had om hem te herstellen... )
Er waren veel deuken, krassen en vervangen onderdelen. Roest viel wel nog mee. Voor 250 euro ben ik met een rallye naar huis gekeerd.
Eerst hebben we de motor en interrieur er uit gehaald om de roestige delen te vervangen. Ook de onderkant hebben we volledig behandeld. De chassis is ook wat recht getrokken geweest.
Een vriend had in zijn garage een motor liggen van een 306. We hebben dan is gekeken wat er vervangen moest worden om de kracht van een Rallye te behouden. Bleek dat de extra 10 pk van de nokkenas komen.
Ondertussen werd de carosserie ook klaargemaakt voor het verven.
Zo kwam hij terug van het verven.
En zo ziet hij er nu uit.
De plannen zijn nu nog:
- Ineterrieur afmaken en de bucket seats plaatsen
- Velgen opniew verven
- Peugeot 205 rallye versnellingsbak in plaatsen
- Keuren.
Nu de vragen
Ik vroeg mij af of iemand een korte versnellingen heeft en of ik zijn mening daar over kan hebben. Ik heb veel mensen gehoord die het zalig vinden maar ook veel die er over klagen. Ook op de autosnelweg, draait de motor niet veel te hoog in toeren aan 120 bijvoorbeeld?
Heeft er iemand zijn auto laten keuren met een sport katalysator? De katalysator op mijn auto is leeg gehaald en daardoor vrees ik voor de keuring. Aangezien ik een sportkatalysator goedkoper kan krijgen dan een originele vroeg ik mij af of ik er daarmee zal door geraken.
Ook voor de stoelen. Ik heb 2dehands bucket seats gekocht. Het zijn geen echte racestoelen, het merk is "autostyle"... Ik kan ze wel toeklappen voor moest er iemand vanachter willen instappen. Nu vraag ik mij ook af of ik daarmee door de keuring ga geraken.
Mijn side skirts staan ook wat bol waardoor er tussen de auto en de skirts een spleet komt te staan. Is er een of andere manier om dit te herstellen? Zonder te moeten vijzen? Lijmen hebben we al geprobeerd...
Dank bij voorbaat
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
amai al hard gewerkt, met mooi resultaat !
een sportkatalysator zou in principe zijn werk net zo goed moeten doen als een gewone, goed zorgen dat alles luchtdicht is, geen scheuren of gaatjes daar waar je last, anders gaat je meting niet goed zijn op de keuring
zetels zouden geen probleem mogen zijn denk ik als ze klappen
een sportkatalysator zou in principe zijn werk net zo goed moeten doen als een gewone, goed zorgen dat alles luchtdicht is, geen scheuren of gaatjes daar waar je last, anders gaat je meting niet goed zijn op de keuring
zetels zouden geen probleem mogen zijn denk ik als ze klappen
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
ferm gewerkt
stoelen met koen antwoord op kunnen geven, maar ik dacht dat je ook hiervoor attesten nodig had?
stoelen met koen antwoord op kunnen geven, maar ik dacht dat je ook hiervoor attesten nodig had?
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
Mooie rebuild.
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
you did good job ! ik heb bij mij ook zo'n 306 blok zitten ,en daar kan je wel meer dna 100 pk uithalen hoor !
wat betreft uw kortere versnellingsbak.. je moet zien waarvoor je het wil gebruiken ! rij je vaak lang autostrade zou ik de originele houden, wil je spelen in de kleinere wegen, zet dan een kortere, kortere hoeft zeker niet van een 205 rallye te zijn ( bijna onvindbaar en DUUR ) je kan een zetten van een 205 XS ( 4500toeren bij 120) citroen C15 1.1 (+-4000-4100 toeren bij 120 en korte 1e ! ) 205 1.1 zou ook goed zijn en anders ( heb ik nu) 106 1.4 XSi
als je bij 106 gaat zien heb je 1.3 rallye, 1.4XSi en 1.6XSi ( of rallye) zijn dezelfde verhoudingen alleen is de eindoverbrenging korter naargelang de kleindere motorinhoud,
bij 205 kan je vb een XS versn bak nemen en de 5e versn vervangen ( 1 tandwiel van een XR) -> 3800 toeren bij 120 ipv 4500 je zit dan wel met een 'gat' maar mijn 1400 vroeger kon dat wel hebben als een overdrive
hopelijk bent ge hier iets wijzer mee geworden... let er wel op dat een bak van 1.3 rallye een 'groot' diff heeft, de cardankoppen kant boite zijn iets anders, maar het diff zou steviger zijn... heb hier zelf nog geen erv mee
wat betreft uw kortere versnellingsbak.. je moet zien waarvoor je het wil gebruiken ! rij je vaak lang autostrade zou ik de originele houden, wil je spelen in de kleinere wegen, zet dan een kortere, kortere hoeft zeker niet van een 205 rallye te zijn ( bijna onvindbaar en DUUR ) je kan een zetten van een 205 XS ( 4500toeren bij 120) citroen C15 1.1 (+-4000-4100 toeren bij 120 en korte 1e ! ) 205 1.1 zou ook goed zijn en anders ( heb ik nu) 106 1.4 XSi
als je bij 106 gaat zien heb je 1.3 rallye, 1.4XSi en 1.6XSi ( of rallye) zijn dezelfde verhoudingen alleen is de eindoverbrenging korter naargelang de kleindere motorinhoud,
bij 205 kan je vb een XS versn bak nemen en de 5e versn vervangen ( 1 tandwiel van een XR) -> 3800 toeren bij 120 ipv 4500 je zit dan wel met een 'gat' maar mijn 1400 vroeger kon dat wel hebben als een overdrive
hopelijk bent ge hier iets wijzer mee geworden... let er wel op dat een bak van 1.3 rallye een 'groot' diff heeft, de cardankoppen kant boite zijn iets anders, maar het diff zou steviger zijn... heb hier zelf nog geen erv mee
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
Danku allemaal
Ik ga is zoeken achter een C15 1.1 bak.
Ik ga is zoeken achter een C15 1.1 bak.
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
c15 werkt prima en is meestal niet duur maar wel zeldzaam.. hou er wel rekening mee dat de 1e KORT is ( als ik me goed herinner 35 bij 6500 toeren) is soms leuk maar kan ook tegenvallen in de bergen, wanneer de 2e te lang is en 1e te kort
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
heel leuk project!jurgen_s schreef:ferm gewerkt
stoelen met koen antwoord op kunnen geven, maar ik dacht dat je ook hiervoor attesten nodig had?
mijn suzuki samurai heeft een rode kaart gekregen omdat er (kantelbare) bucketseats in zaten
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
geen originele bevestigingen gebruikt mss ?
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
nee klopt, die waren idd niet origineel dus dat kan misschien wel de reden geweest zijn...seune schreef:geen originele bevestigingen gebruikt mss ?
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
ja lap...
Ik heb de originele bevestigingen vervangen door die van OMP.
http://www.oreca-store.com/fixation-de- ... auche.html
Ik heb de originele bevestigingen vervangen door die van OMP.
http://www.oreca-store.com/fixation-de- ... auche.html
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
In verband met de versnellingsbak,
Uiteindelijk eentje van een Ax sport gevonden, een 14x60.
Nu dat de versnellingsbak toch open ging hebben we op slijtage gecontroleerd en wat we konden ook vervangen.
Er was ook een ambetant geluid in achteruit doordat de vork op de tandwielen zelf sleepte. Deze ook rechtgetrokken => geen lawaai meer
volgende stap = doorgeroest stuk achter een heatshield voor de uitlaat weg doen en terug toelassen...
Uiteindelijk eentje van een Ax sport gevonden, een 14x60.
Nu dat de versnellingsbak toch open ging hebben we op slijtage gecontroleerd en wat we konden ook vervangen.
Er was ook een ambetant geluid in achteruit doordat de vork op de tandwielen zelf sleepte. Deze ook rechtgetrokken => geen lawaai meer
volgende stap = doorgeroest stuk achter een heatshield voor de uitlaat weg doen en terug toelassen...
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
Blijft impressionant om te zien, een versnellingsbak in losse onderdelen. Ik zou niet weten waar terug te beginnen met al die tandwielen.
Zal een leuke update zijn tijdens het rijden.
Zal een leuke update zijn tijdens het rijden.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v
dat zijn plezante werken, eens de eerste testrit goed verlopen is