Pagina 1 van 2

156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 01:01
door Etdc
Ik zou graag te weten komen of de 156 pk en de 200 pk benzine identiek dezelfde motor is en alleen het motormanagement anders is geprogrammeerd. Ik heb de 156 pk en overweeg een chiptuning naar 196 pk. Indien de motoren mechanisch dezelfde zijn kan dit dus geen kwaad.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 09:36
door jurgen_s
ik ben vrij zeker van niet. De 156 pk versie is nog de bmw motor terwijl voor de 200 pk versie peugeot van de bmw motor vertrokken is maar toch ongeveer 40% nieuwe onderdelen heeft gebruikt.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 10:04
door Etdc
Zou de 156 pk motor een update naar 196 pk aankunnen ?

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 11:12
door jurgen_s
er zijn veel problemen met de krusaspolie zoals je weet... alsook met de distributieketting waar nogal eens rek op komt. Ik weet niet van welk bouwjaar je RCZ is.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 13:23
door Etdc
Hij is nog maar 2 maand oud.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 10 okt 2013, 21:25
door Dragoon
geen idee mbt internals, maar ik dacht dat de inlaat al in ieder geval anders was.

remmen zijn ook kleiner volgens mij

en of de versnellingsbak/koppeling dezelfde is is ook te betwijfelen...



trouwens, als ge dat nu al overweegt (in sé vervalt uw garantie dan trouwens), waarom hebt ge niet gewoon nen thp200 gekocht :|

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: za 12 okt 2013, 11:39
door RCZ
De cilinders hebben exact dezelfde boring en slag van 77 X 85,8. Dus de basis van het blok is identiek. De componenten daaromheen zouden verschillend kunnen zijn. Maar de grootste krachten komen op het blok zelf en dat blok kan ook 200 pk aan. Dus een upgrade naar 190+ pk moet kunnen lijkt mij. De versnellingsbakverhoudingen liggen niet helemaal gelijk maar dat wil niet zeggen dat de versnelingsbak van de 156pk geen 200 pk aan zou kunnen. Hieronder de verhoudingen:
156PK:
1th gear ratio: 3,54:1
2th gear ratio: 2,04:1
3th gear ratio: 1,43:1
4th gear ratio: 1,10:1
5th gear ratio: 0,88:1
6th gear ratio: 0,74:1

200PK:
1th gear ratio: 3,54:1
2th gear ratio: 1,92:1
3th gear ratio: 1,32:1
4th gear ratio: 1,03:1
5th gear ratio: 0,82:1
6th gear ratio: 0,68:1

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 09:01
door DanRo
Ik zou niet direkt schirk hebben om hem te laten chip tunen.
Nu van 156 naar 196 pk is enorm, persoonlijk zou ik hem niet hoger gaan dan 180 pk
Verder is het ook niet onbelangrijk dat het koppel niet te hoog wordt want, de pk's liggen in de hoge toerentallen terwijl je koppel onder en in het midden gebied ligt. Tenzij je regelmatig op het circuit zit, komt je minst in de hoge toeren, dus rij je eigenlijk op het meest op het koppel van de motor. Als je van 240Nm naar bv meer dan 300Nm gaat, dan zou ik me toch zorgen maken voor vroegtijdige slijtage van de koppeling, de boite, distributieketting, enz

Ik heb twee keer mijn Smax laten tunen, maar geen extreem tuning, en heb er nooit problemen mee gehad. Mijn eerste Smax had 180.000km op de teller en de persoon die hem gekocht heeft zit momenteel al aan ca 250.000km op de teller gezet zonder klachten.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: ma 21 okt 2013, 09:21
door Etdc
Vroegtijdige slijtage van de koppeling, de boite, distributieketting ?
Hoe vroegtijdig zou dit ongeveer zijn ? Ik doe nu ongeveer 20000km per jaar.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 16:19
door DanRo
Daar kan je onmogelijk een aantal kilometers op kleven dit natuurlijk in de eerste plaats afhankelijk van je rijstijl.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 16:30
door Etdc
Ik kan begrijpen dat de chiptuningszaken beweren dat een tuning niets verandert aan de levensduur van een motor. Het tegendeel beweren zou tegen hen keren maar als ik hier de reacties lees heeft chiptuning wel degelijk invloed op de levensduur van een motor. Ik denk dat ik het maar zo zal laten.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: di 22 okt 2013, 20:03
door Big-J
Deze discussie -of motortuning nu goed of niet goed is- bestaat al jaren en is al overal gevoerd geweest en toch snap ik nog steeds niet dat er mensen zijn die denken dat je na het chippen van je wagen geen 100.000km meer haalt met de motor ofzo...

Als de wagen goed gechipt word door een degelijke tuner op een testbank (dus geen powerbox dat je gewoon inplugt of een universeel programma dat er op 10 minuutjes in geladen word en klaar...) dan zal er weinig gebeuren aan je motor.
Levensduur zal IETS minderen, maar velen denken direct extreme gevallen en redeneren dan dat je na enkele tienduizenden kilometers je blok kan weggooien... Ik ken mensen genoeg met zware motorische aanpassingen en daar zitten er tussen die meer dan 200.000km op de teller hebben staan, die rijden nu nog steeds rond zonder zever of problemen.

Van enkel chippen (nogmaals, als het fatsoenlijk gedaan is) ga je zeker geen motorisch last ondervinden hoor, buiten het feit dat verbruik misschien omhoog gaat door je voet die harder op de gas drukt.

Wat vooral het probleem is is dat mensen na een chipbeurt nog steeds de gewone onderhoudsschemas volgen, wat dus fout is. Je moet er rekening mee houden dat je motor na een redelijke pk-winst een beetje meer onderhoud vraagt (onder andere: sneller olie wisselen, overschakelen naar oct98 i.p.v. oct95 indien nodig, enz...).

En nog steeds geld ook de simpelste regel: goedkoop is duurkoop, pk's kosten geld.
Ga niet naar de eerste de beste chiptuner omdat die goedkoper is dan de rest, doe wat research op het internet, lees beoordelingen.
Een chiptuner MOET een testbank gebruiken bij het chippen en je ook testbankresultaten geven, anders is het zever in pakskes en kunnen ze met cijfers liggen smijten zoveel ze willen i.m.o...

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: wo 23 okt 2013, 10:42
door DanRo
Als je conclusie is dat je het beter niet kan doen, dan ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest. Ik heb goeie ervaringen met chiptuning, je moet in de eerste plaats bij een goeie chiptuner gaan en je moet geen "extreme" chiptuning laten uitvoeren.

Mijn vorige Smax heeft nu al meer dan 250.000 km op de teller staan zonder enig probleem. Mijn nieuwe Smax nu bijna 90.000 km zonder probleem.

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 24 okt 2013, 22:20
door den_buis
als je u wagen wilt laten chippen dan raadt ik u maar 1 adres aan
autotuneheinz

Re: 156 pk en 200 pk dezelfde motor?

Geplaatst: do 24 okt 2013, 22:23
door jurgen_s
mmmm, net iets teveel negatief van gehoord de laatste jaren