Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Moderator: P-unit
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Spax zit eronder.
Oud vs "nieuw" (tweedehands, maar amper gereden):
En gemonteerd ziet dat er zo uit:
Coilover kwam op de laagste stand met de onderste stelring net tegen de band aan met de 15 duimers, met de 16 duimers nog 3 mm over. Voor de zekerheid maar 1 cm hoger gezet. Is nog meer dan laag genoeg
Intussen heeft de revisieboer waar Joris alles naartoe had gebracht, ook eindelijk de tijd gevonden om de onderblokdelen klaar te maken (hebben daar 3 maanden gelegen...).
Vliegwiel afgedraaid en gebalanceerd met koppeling en krukas:
Drijfstangen uitgewogen (was best wel nodig, zat in totaal 12 gram verschil op):
De kop werd ook gevlakt om een compressie van 10,8:1 te krijgen, klepgeleiders vervangen, 2 nieuwe kleppen gemonteerd omdat de oude krom waren en de klepzittingen bewerkt.
Laat het vervolg maar komen
Oud vs "nieuw" (tweedehands, maar amper gereden):
En gemonteerd ziet dat er zo uit:
Coilover kwam op de laagste stand met de onderste stelring net tegen de band aan met de 15 duimers, met de 16 duimers nog 3 mm over. Voor de zekerheid maar 1 cm hoger gezet. Is nog meer dan laag genoeg
Intussen heeft de revisieboer waar Joris alles naartoe had gebracht, ook eindelijk de tijd gevonden om de onderblokdelen klaar te maken (hebben daar 3 maanden gelegen...).
Vliegwiel afgedraaid en gebalanceerd met koppeling en krukas:
Drijfstangen uitgewogen (was best wel nodig, zat in totaal 12 gram verschil op):
De kop werd ook gevlakt om een compressie van 10,8:1 te krijgen, klepgeleiders vervangen, 2 nieuwe kleppen gemonteerd omdat de oude krom waren en de klepzittingen bewerkt.
Laat het vervolg maar komen
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Allemaal goodies. Wordt een specialleke deze 205. Hebben die revisieboeren dan zoveel werk? Ik dacht dat we tegenwoordig in een consumptiemaatschappij leefden waar alles gewoon weggegooid werd. Langs de andere kant, hoeveel echte, goede ambachtsmannen bestaan er zo nog...
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Joris is vandaag aardig bezig geweest.
Het begint er weer als een motor uit te zien:
Dat geeft dan een mooi, nieuw onderblok:
Het begint er weer als een motor uit te zien:
Dat geeft dan een mooi, nieuw onderblok:
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
@ steven ge zou nog verschieten hoe druk die mannen het hebben...
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Opbouw verloopt vlot:
De klepstoters bleken ook niet meer tiptop te zijn.
Voor de zekerheid ook maar 16 nieuwe besteld. Om het met een plaatselijk spreekwoord te zeggen: Wie over de hond kan, moet ook over de staart kunnen
De klepstoters bleken ook niet meer tiptop te zijn.
Voor de zekerheid ook maar 16 nieuwe besteld. Om het met een plaatselijk spreekwoord te zeggen: Wie over de hond kan, moet ook over de staart kunnen
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
durft ge over de kostprijs praten, want dat wil ik eigenlijk ook wel weten
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Dat begint op te lopen ☺.
Alles wat hierboven staat (ook Spax) + nokkenas zitten we nu aan ongeveer 3000 euro + 500 voor de aankoop van de mi16.
Ik gok op nog een goede 1500 voor de werkuren, 750 voor een uitlaat op maat, 500 voor nieuwe starter + alternator + module+ bougies, 750 voor de Baker Bm goodies, remmen aanpassen 500 en motorkap spuiten 300...
Ben ik de velgen en banden nog vergeten aan 1250.
Tja, 't is een hobby zeker...
Alles wat hierboven staat (ook Spax) + nokkenas zitten we nu aan ongeveer 3000 euro + 500 voor de aankoop van de mi16.
Ik gok op nog een goede 1500 voor de werkuren, 750 voor een uitlaat op maat, 500 voor nieuwe starter + alternator + module+ bougies, 750 voor de Baker Bm goodies, remmen aanpassen 500 en motorkap spuiten 300...
Ben ik de velgen en banden nog vergeten aan 1250.
Tja, 't is een hobby zeker...
Laatst gewijzigd door Tom205304 op di 21 feb 2017, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
't is voor de goede zaak hé
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Een auto restaureren kost altijd meer dan je oorspronkelijk begroot hebt, je loopt altijd nog tegen extra kosten aan. Ik heb niet de illusie dat ik mijn geïnvesteerde geld er ooit terug uit haal. Ik troost mij altijd met de gedachte dat ik al sinds mijn achttiende elke dag een pakje sigaretten had kunnen roken. Dan zou ik veel meer kwijt geweest zijn.
Als je dan ook nog gaat tunen moet je rekening houden met de wet van drie:
Je hebt betrouwbaarheid, veel vermogen en lage kostprijs. Van deze drie kan je er altijd twee kiezen, nooit drie. Ik heb gekozen voor de eerste twee, helaas vervalt dan nr3...
Als je dan ook nog gaat tunen moet je rekening houden met de wet van drie:
Je hebt betrouwbaarheid, veel vermogen en lage kostprijs. Van deze drie kan je er altijd twee kiezen, nooit drie. Ik heb gekozen voor de eerste twee, helaas vervalt dan nr3...
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
ge moet nooit kijken naar de totale investering en of ge die er ooit nog terug gaat uithalen. Doet ge dat, dan wordt ge gek.
Wat blijft is het plezier van het opbouwen en eens het project ten einde het genieten van al het harde werk. En dat koopt ge met geen enkel geld.
Wat blijft is het plezier van het opbouwen en eens het project ten einde het genieten van al het harde werk. En dat koopt ge met geen enkel geld.
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
We zijn weer wat opgeschoten (tenminste, Joris dan toch ):
Nieuwe klepstoters:
1 nieuwe nokkenas:
Dat lijkt misschien een beetje raar in een motor met twee nokkenassen, maar afgaande op de resultaten die er in Engeland en Australië mee behaald zijn, ga ik de gok toch wagen.
Alles op tijd zetten:
De nieuwe nokkenas moet tussen 106° en 108° staan om het beste resultaat op te leveren (in combinatie met de licht verhoogde compressie). Met de nr4 poulie komt dat net uit op 106°, dus dat zit wel goed.
Enige probleem wat dat zou kunnen opleveren is een moeilijke vrijloop als de motor koud staat. Komt blijkbaar voor bij een deel van deze ombouwen, maar lang niet bij allemaal. Dit zou enkel zijn zolang hij op het standaard management draait. Zo snel als de ITB's en programmeerbaar management erop komen is dat op te lossen.
Wordt dus even afwachten tot het moment waarop hij draait...
Nieuwe klepstoters:
1 nieuwe nokkenas:
Dat lijkt misschien een beetje raar in een motor met twee nokkenassen, maar afgaande op de resultaten die er in Engeland en Australië mee behaald zijn, ga ik de gok toch wagen.
Alles op tijd zetten:
De nieuwe nokkenas moet tussen 106° en 108° staan om het beste resultaat op te leveren (in combinatie met de licht verhoogde compressie). Met de nr4 poulie komt dat net uit op 106°, dus dat zit wel goed.
Enige probleem wat dat zou kunnen opleveren is een moeilijke vrijloop als de motor koud staat. Komt blijkbaar voor bij een deel van deze ombouwen, maar lang niet bij allemaal. Dit zou enkel zijn zolang hij op het standaard management draait. Zo snel als de ITB's en programmeerbaar management erop komen is dat op te lossen.
Wordt dus even afwachten tot het moment waarop hij draait...
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
is dat zo een bijgeslepen nokkenas?
-
- Pug Driver
- Berichten: 4709
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Knappe werken
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Nee, dit is een Catcams 4900526, maar die specs komen heel erg overeen met zo'n bijgeslepen as van Peter T, alleen heb je deze na een week in huis en kan het bij die andere maanden duren.
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Zotte, zotte dingen.