Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Moderator: P-unit
Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Eindelijk zijn we er dan maar aan begonnen. De auto stond al een vijftal jaren in een hoekje van de garage en het leek er maar niet van te komen. Auto is een zeer goede basis: nergens roest of herstellingen, enkel gescheurde kit boven de achterraampjes en aan de dorpels.
Bij het begin van het nieuwe jaar goede voornemens gemaakt, zoals dat hoort, om er toch maar eens aan te beginnen.
Eerst de 304 coupé met pijn in het hart verkocht (reed er toch veel te weinig mee) en dat leverde een aardig budget op om de 205 eens goed aan te pakken.
Met onze vrienden van de Belgische keuring in het achterhoofd besloten om de auto eerst keuringsklaar te maken met de oude motor. Alle delen die ze op de keuring nieuw zouden aanvaarden vervangen (driehoeken, stuurgewrichten, spoorstangen, ...) en de hele remmerij veranderd (206 gti vooraan, 205 gti achteraan) met alle leidingen nieuw en ombouw naar dubbele leidingen met begrenzers achteraan. Dit mag normaal ook niet, maar de gok maar genomen dat ze het niet zouden merken. Hoofdremcylinder vervangen voor een 406 exemplaar en de achteras vervangen door een gereviseerde.
De rolkooi die er in stond moest ook verdwijnen, evenals de group A uitlaat.
Bij Hans even een standaard uitlaat kunnen lenen, waarvoor dank, en alles klaargezet voor de keuring.
De motor gelaten voor wat hij was, alleen de olielekken wat weggepoetst.
Afgelopen woensdag naar het keuringsstation geweest en zonder opmerkingen goedgekeurd. Ze moeten wel een goede dag gehad hebben want ze hebben geen enkele afwijking opgemerkt (auto hing ook 2 cm te laag en dat is normaal afkeur).
Thuisgekomen heb ik hem in de garage geparkeerd en vandaag aan de motorombouw begonnen.
Zodra ik dit lopend heb, is het de bedoeling om hem helemaal optisch onder handen te nemen (spuiten, andere spoiler, originele stickers ...), maar dat zal nog wel enkele weken duren.
Nu heb ik nog een klein jaar om het zo onopvallend en origineel mogelijk te maken en dan geef ik mezelf een goede kans om het hele pakket door de keuring te krijgen. De jonge gastjes die er nu stonden moesten zelfs al vragen welk merk het was, dus hoop ik dat ze over de motor ook wel niet zullen vallen.
En dan nog enkele pics voor de liefhebbers:
En wat er in moet:
Bij het begin van het nieuwe jaar goede voornemens gemaakt, zoals dat hoort, om er toch maar eens aan te beginnen.
Eerst de 304 coupé met pijn in het hart verkocht (reed er toch veel te weinig mee) en dat leverde een aardig budget op om de 205 eens goed aan te pakken.
Met onze vrienden van de Belgische keuring in het achterhoofd besloten om de auto eerst keuringsklaar te maken met de oude motor. Alle delen die ze op de keuring nieuw zouden aanvaarden vervangen (driehoeken, stuurgewrichten, spoorstangen, ...) en de hele remmerij veranderd (206 gti vooraan, 205 gti achteraan) met alle leidingen nieuw en ombouw naar dubbele leidingen met begrenzers achteraan. Dit mag normaal ook niet, maar de gok maar genomen dat ze het niet zouden merken. Hoofdremcylinder vervangen voor een 406 exemplaar en de achteras vervangen door een gereviseerde.
De rolkooi die er in stond moest ook verdwijnen, evenals de group A uitlaat.
Bij Hans even een standaard uitlaat kunnen lenen, waarvoor dank, en alles klaargezet voor de keuring.
De motor gelaten voor wat hij was, alleen de olielekken wat weggepoetst.
Afgelopen woensdag naar het keuringsstation geweest en zonder opmerkingen goedgekeurd. Ze moeten wel een goede dag gehad hebben want ze hebben geen enkele afwijking opgemerkt (auto hing ook 2 cm te laag en dat is normaal afkeur).
Thuisgekomen heb ik hem in de garage geparkeerd en vandaag aan de motorombouw begonnen.
Zodra ik dit lopend heb, is het de bedoeling om hem helemaal optisch onder handen te nemen (spuiten, andere spoiler, originele stickers ...), maar dat zal nog wel enkele weken duren.
Nu heb ik nog een klein jaar om het zo onopvallend en origineel mogelijk te maken en dan geef ik mezelf een goede kans om het hele pakket door de keuring te krijgen. De jonge gastjes die er nu stonden moesten zelfs al vragen welk merk het was, dus hoop ik dat ze over de motor ook wel niet zullen vallen.
En dan nog enkele pics voor de liefhebbers:
En wat er in moet:
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
mi 16 blok ziet er wel wat anders uit dan het standaard 1.9 blok hé
-
- Berichten: 1370
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
- Locatie: Helchteren
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
ziet er goed uit daar
de rallye sticker sets zijn in replica goed te vinden op ebay
de rallye sticker sets zijn in replica goed te vinden op ebay
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
knap in averbode gekocht ?
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
@ Jurgen: Ja, maar dat ga ik zo goed mogelijk verstoppen (kleppendeksel cleanen, ...). Ik heb trouwens naar twee verschillende keuringsstations gebeld om te vragen welke motor er nu in een 205 Rallye 1.9 moet zitten en zij weten dat dus niet omdat de wagen nooit in België is verkocht. Ze hebben het nagekeken en konden alleen zeggen dat het een 1.9 was. Op mijn vraag of dat dan een 16v of 8v was zeiden ze letterlijk: dat kunnen wij op onze gegevens niet zien.
@ Pug(z)ot: In Geel gekocht, maar die had hem wel in Averbode gekocht.
@ Pug(z)ot: In Geel gekocht, maar die had hem wel in Averbode gekocht.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
dan komt hij van dezelfde plaats waardat ik inde tijd mijn CTI gekocht heb denk ik, kerel had die toen zelf in duitsland gehaald.
zou er ergens wel beschreven staan voor een 205 of het 16 of 8 kleppen zijn?
zou er ergens wel beschreven staan voor een 205 of het 16 of 8 kleppen zijn?
Re: 205 Rallye 1.9 -> mi 16 Tom Vanlimbergen
Zoals ze mij verteld hebben, is het omdat de 1.9 rallye alleen voor Duitsland en Zwitserland gemaakt is en ze daar geen gegevens voor hebben. Voor een Gti of Cti zal dat niet lukken vrees ik.
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
ben benieuwd wat is een 16klepper ? ik zie een rallye...
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Vandaag de eerste kilometers gemaakt na de inbouw en ik moet zeggen dat het ding aardig vooruit gaat . Het is een 148 pk versie, maar zonder cat en met het management van een 160 pk, gekoppeld aan een heel korte 1.9 rallyebak. Het eerste stoplichtsprintje gaf mij een wel erg brede grijns en de patser met petje in de bmw een open mond .
Wonderbaarlijk alles van de eerste keer juist aangesloten ondanks de verknipte boom die in de Rallye bleek te zitten (en met dank aan de reacties op de vele technische vragen). Nog 1 probleempje op te lossen (aansluiting van nieuwe kachelradiator lekt), laten uitlijnen, gti dash inbouwen en dan kunnen we beginnen met de buitenkant.
Foto's volgen een van de dagen.
Wonderbaarlijk alles van de eerste keer juist aangesloten ondanks de verknipte boom die in de Rallye bleek te zitten (en met dank aan de reacties op de vele technische vragen). Nog 1 probleempje op te lossen (aansluiting van nieuwe kachelradiator lekt), laten uitlijnen, gti dash inbouwen en dan kunnen we beginnen met de buitenkant.
Foto's volgen een van de dagen.
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Zo alles lijkt opgelost te zijn, enkel de stappenmotor (die gaat eraan komen na de vakantie) en een klein olielekje nog.
De rubbers rond de bougiegaten geven geen problemen meer en ik heb voor de zekerheid er nog 4 nieuwe laten maken.
Intussen ook andere zeteltjes en gordels gemonteerd.
Ik sta wel voor een dilemma: ik was van plan om hem volledig te laten overspuiten, maar na een poetsbeurt twijfel ik toch wel erg. Het dak en de flanken zijn goed, op de droogtescheuren van de kit boven en onder na. Er komt wel nog een nieuwe motorkap (automaat) en achterklep met fatsoenlijke spoiler op, dus die moeten sowieso gespoten worden. Ga aan een paar carrosseriebedrijven maar raad vragen: volledig spuiten of deels en deels pollieren.
Maar nu zoals beloofd pics:
Nieuw meubilair:
Zo vuil kan dat dus zien, maar niks waar Dasty niet tegenop kan:
En dan het resultaat:
De rubbers rond de bougiegaten geven geen problemen meer en ik heb voor de zekerheid er nog 4 nieuwe laten maken.
Intussen ook andere zeteltjes en gordels gemonteerd.
Ik sta wel voor een dilemma: ik was van plan om hem volledig te laten overspuiten, maar na een poetsbeurt twijfel ik toch wel erg. Het dak en de flanken zijn goed, op de droogtescheuren van de kit boven en onder na. Er komt wel nog een nieuwe motorkap (automaat) en achterklep met fatsoenlijke spoiler op, dus die moeten sowieso gespoten worden. Ga aan een paar carrosseriebedrijven maar raad vragen: volledig spuiten of deels en deels pollieren.
Maar nu zoals beloofd pics:
Nieuw meubilair:
Zo vuil kan dat dus zien, maar niks waar Dasty niet tegenop kan:
En dan het resultaat:
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
sjieke bak in ere houden...
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
Niks mooier dan een wolf in schaapskleren!Tom205304 schreef:Vandaag de eerste kilometers gemaakt na de inbouw en ik moet zeggen dat het ding aardig vooruit gaat . Het is een 148 pk versie, maar zonder cat en met het management van een 160 pk, gekoppeld aan een heel korte 1.9 rallyebak. Het eerste stoplichtsprintje gaf mij een wel erg brede grijns en de patser met petje in de bmw een open mond .
-
- Pug Driver
- Berichten: 6179
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: Bouwj - Peugeot 205 Rallye - 16 Tom Vanlimbergen
idd heel proper machine ! kan het niet laten maar waarom hangt die K&N sticker op het zwart gedeelte van de grille ondersteboven ?