advertentie Nova reclame

1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Moderator: P-unit

Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Yo,

Heb me paar maanden geleden een 306 aangeschaft als eerste wagen. Dit was toen een koopje omdat ik niet wist wat er allemaal mee aan de hand was.. de testrit ging vrij goed en vlot, draaide mooi, geen problemen mee... tot ik er mee naar huis reed (afstand van c.a. 140km)

Toen was er al een raar geluid bij een snelheid vanaf 80/90.. dacht dat dit door de wind kwam.. nadien nooit meer gehoord..
Temperatuur van de wagen zat altijd tussen de 90° en 100°.. Dan begint de toerenteller uit te vallen.. zakt dus gewoon heletijd naar 0 (motor zelf doet niet raar ofzo..). Toen begon er een beetje roest te komen naast het open dakje .. werd steeds meer en meer... Accidentje gehad op nat wegdek en uitgeschoven op 100de bladeren.. Had blijkbaar ook slechte banden vooraan.. :/
Toen begon der haar uit den uitlaat te komen.. uitlaat was dus ook versleten.. Andere uitlaat opgezet (van Mathias Gos).. zodat ik toch geen halve pruik meer achter den auto heb hangen onderweg.. :P Die gast die dat voor mij gemonteerd heeft heb ik ook meteen laten kijken naar die hoge temperaturen en die zag dus blijkbaar meteen dat ik 'mayonaise' had in mijn koelvloeistof reservoir.. m.a.w. de kulas is stuk.. sinds ik dat weet heb ik het toch wel gehad met de peugeot... en dacht k, wa kan er nu nog allemaal aan kapot???!
Enkele weken later (gisteren) ben ik met een kameraad onderdelen halen voor zijn auto hoor ik ineens iets hard kloppen ergens aan de auto.. vrij raar.. maar lag nog een grote fles ruitenwisservloeistof in de koffer mja, dat was het uiteindelijk niet want na die klop moest ik ineens verder draaien aan men stuur en ik denk dat dus mijn stuurkolom ook naar de reet is....

's Avonds mijn 14" OZ velgen gaan afhalen.. heb deze op de kop getikt voor 80 € voor 4.. En die staan er echt mooi onder!! :)

Dus, is er nog wel iets goed aan die auto? :D

Car specs:
- 1.4i XR uit 1994 (Fase 1 / 5drs)
- 120.000 km
- 8-10 l / 100km
- 55 kW / 75pk
- Trekt erg goed op voor die leeftijd

Alle gebreken in een lijst:
- Motor wordt tussen de 90° C en 100° C
- Kulas is kapot..
- Zijspatbord moet nog beter afgewerkt worden
- Sloten werken kut
- Koffer pompen zijn versleten
- Problemen met sturen
- Koppeling is versleten
- Verbruik ligt érg hoog bij normaal rijgedrag.. 8-10liter op 100KM
- Overal krassen en schrammen die ik bij de aankoop niet gezien heb, wel als ik thuis kwam en met een gedetailleerd oog keek..
- Remmen zijn ook bijna weg.. :P (Nieuwe voor gevonden, DHX High Performance voor 25 €.. Nu moet die gast enkel nog reageren..

Wat ik al heb gedaan:
- Interieur verlichting naar blauwe leds
- Andere radio
- Hoes over stuur
- Rood/zwarte matjes en gordelbescherming
- OZ velgen
- Zijflank zo goed mogelijk gerepareerd... was koud en vies weer mja.. hadden em nodig..
- Uitlaat vervangen
- Letters achter op den auto weggehaald (peugeot - 306 - xr)
- Sport pedalen gezet

Wat ik van plan ben/was:
Ik was er heel veel mee van plan tot alles slecht begon te gaan.. Wou hem een sportievere bodykit geven, in het wit laten spuiten, verlagen, 16" of 17" velgen met laagprofiel opzetten, koffer mooi dicht werken met een mooie muziek installatie... Maar de peugeot gaat weg.. Ik wil er niet nog meer tijd, stress en geld in stoppen.

FOTO'S:
Zo was die..
Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het.. Maak wel pics als ik er nog dingen aan gedaan heb..
Laatst gewijzigd door Borre op zo 17 mar 2013, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

Re: 1994 - Peug 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Mijn muziek 'installatie' sound, dinges.. :P

https://www.youtube.com/watch?v=pyCnV2L ... 9g&index=6
jeeellleee
Berichten: 36
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 18:22
Locatie: Brussel

Re: 1994 - Peug 306 1.4i XR - Borre

Bericht door jeeellleee »

tegen dat je al die gebreken opgelost hebt...
hoeveel is de kilometerstand dan ongeveer?
veel succes zou ik zeggen :D
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door jurgen_s »

TU 1.4 is zowat de meest geproduceerde motor ooit denk ik

dus mits wat zoeken kunt ge er makkelijk eentje op de kop tikken op het autokerkhof

kloppen in het stuur kan evengoed een cardanas zijn die speling heeft. Niet de kost want makkelijk te vinden bij webshops, zoniet via de garage een revisiecardanas kopen.

Hoe weet ge dat de koppeling versleten is?

betreffende nooit meer peugeot: als de vorige eigenaar slecht onderhoud doet, dan is dat niet de schuld van peugeot maar van de vorige eigenaar. Misschien met die persoon is een deftig klapke gaan doen om desnoods een deel van uw geld terug te krijgen want het lijkt erop dat die u een kat in een zak heeft verkocht.
Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Hmm ja... ergens wil ik hem wel houden en opmaken.. maar de kosten schrikken me af.. Al weet ik niet wat het ongeveer zal kosten..

Jij een idee wat zo'n motor zou kosten op een auto kerkhof? En is het gemakkelijk om de cardanas zelf te vervangen (mocht dat het probleem zijn)?

Hoe kan ik dat het beste nakijken ?? Ben nogal nieuw wat auto's betreft en weet nog niet alles dusja.. :P

Heb met 'n kameraad afgesproken dat als t goed weer is dat we de flank volledig op orde gaan proberen maken en dan ook weer spuiten, dan is dat ook weer van het to-do lijstje af en stijgt die weer wat in waarde.. :)

Is het trouwens gevaarlijk met een stukke cardanas rond te rijden? Of wat zou er kunnen gebeuren eventueel?

EDIT:

Wat de koppeling betreft.. Heb deze in 3de versnelling getest met de koppeling zachtjes te lossen en de auto viel na 2-3 minuten nog niet uit.. maar een vriend die hem zou vervangen (werkt bij peugeot) zij zelf ook dat deze versleten is..
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door jurgen_s »

ik kan (en wil) geen diagnose vanop afstand stellen. Het beste vraag je advies bij iemand die er kan naar zien en er iets van kent.

Motoren zijn afhankelijk van km stand. Maar je moet goed kijken naar je motorcode. Die vind je op de motor via een identificatieplaatje ofwel staat die ook in de handleiding van jouw wagen onder technische specificaties.
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door verbeke »

De motor zal niet overdreven veel kosten denk ik, moet zeker lukken onder de 250 euro.
Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Ahzo. Zal er eens een kameraad naar laten zien en men stiefpa zal er ook wel iets van weten (hoop ik)

Als die motor 'maar' zo weinig kost dan is da wel interessant ja, maarja, da plaatsen is weer wa anders he.. das zo simpel nog nie denk ik :P
jeeellleee
Berichten: 36
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 18:22
Locatie: Brussel

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door jeeellleee »

het is toch nog niet zeker dat u motor stuk is?
als het alleen de joint culasse is... haal de kop er eens af en laat hem testen?
dat valt nog redelijk mee van zo een tu motor om te demonteren ;)
Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Ik zal die van de peugeot garage er eens naar laten zien om de motor te testen.. Maar het is ook raar dat die toerenteller vaak wegvalt.. Terwijl de motor mooi blijft draaien.. :/ De motor zelf denk ik persoonlijk dat die nog vrij goed is, mits ik de joint vervang/laat vervangen.. Anders denk ik dat ik men motor kapot rij na enkele weken/maanden..

Al iemand een idee of het gevaarlijk kan zijn om te rijden wat het stuur betreft ?
Cult
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:31

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Cult »

ik snap ni dat da spel gekeurd is....
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door verbeke »

Het stuur of de cardanas?

Hoe weet je zeker dat het kapot is?

De cardan zorgt voor uw aandrijving, is deze VOLLEDIG kapot dan heb maar op 1 wiel aandrijving meer. Uw differentieel zal dat proberen te verhelpen en daardoor alles zenden naar de kapotte cardan. Je zal dus niet meer vooruit gaan, blijf je proberen dan zal je differentieel uiteindelijk ook kapot gaan. Normaal merk je dit onmiddellijk, lang zal je niet doorrijden alleszinds maar je hebt er altijd die het proberen.

Een cardan vervangen is redelijk simpel, afhankelijk van welke die kapot is is de procedure wat anders. Is het de lange of de korte die kapot is?

EDIT: blijkbaar over de problemen met het stuur gekeken, dat kan heel wat zijn. Voor hetzelfde geld zijn uw wielen slecht uitgebalanceerd...
Borre
Berichten: 43
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 17:17

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door Borre »

Wielen zijn het probleem niet, heb de hele winter rondgereden op winterbanden en het is ook gebeurd met de winterbanden op..

Het lijkt erop dat ik in mijn draairichtingen speling heb.. Men stiefpa denkt dat het iets in de stuur'kast' is...

Ik kan nu tijdens het rijden bijna 2cm naar links of naar rechts draaien zonder dat de auto ook maar naar links of naar rechts gaat en dan lijkt het alsof het stuur dan pas draait... Dus dat die weer 'grip' heeft o.i.d.

En idd.. ik snap nu ook werkelijk niet hoe ze die auto gekeurd hebben gekregen...

Heb er 'maar' € 1000 voor neergeteld inclusief keuring.. Einddemper hebben we zelf vervangen (was 1 vd aanmerkingen) en de andere aanmerking was koelvloeistof verlies ofzo... maar nooit wat van gemerkt (nu nog niet)
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door verbeke »

ahzo, das weer iets anders.

Je zou eens moeten kijken onder de auto als er iemand aan het stuur draait, dan kan je al sneller zien waar het juist gebeurt. Er kan speling op het stuurhuis zitten, maar ook op de rotulen (http://www.mecatechnic.com/PEU_PJ51500_ ... 817-50.htm makkelijk zelf te vervangen.) van op afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen.

Ik weet natuurlijk niet waar je woont, als het dicht is mag je altijd eens langs komen ;)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1994 - Peugeot 306 1.4i XR - Borre

Bericht door jurgen_s »

speling op het kniegewricht van de stuurstang zelf
speling stuurhuis
rotulen zou ge moeten voelen tijdens het rijden want dan hoort ge klopgeluiden bij het rijden over slechte weg

enfin, veel giswerk. Gewoon deftig naar kijken of laten kijken als ge het niet weet.
Plaats reactie

Terug naar “30x”