205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Moderator: P-unit
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Ik krijg net ook te horen dat het niet aan de benzinepomp zou liggen. Die doet het nog goed.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
dat hikken bij bijna rijden op stationair toerental zou ook uw debietmeter kunnen zijn, slecht starten bij warme motor kan ook uw delco of bobijn zijn die te warm worden... of een ontstekingsmodule
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Misschien een domme vraag, maar kan een defecte debietmeter er ook voor zorgen dat het brandstofpeil soms verkeerd wordt aangegeven? Het naaldje blijft dan hangen.PUG(z)OT schreef:dat hikken bij bijna rijden op stationair toerental zou ook uw debietmeter kunnen zijn, slecht starten bij warme motor kan ook uw delco of bobijn zijn die te warm worden... of een ontstekingsmodule
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Vermoed persoonlijk de stationair klep, de ontstekingsmodule of zo...
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Na zo'n beetje alles geëlimineerd te hebben, denken we aan de gasklep. Heeft iemand nog een exemplaar voor een 1.6 GTI liggen? Zelf ben ik van Midden-Limburg.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Voor alle duidelijkheid - het hele gasklephuis moet dus vervangen worden. Heeft er iemand eentje liggen?
-
- Pug Driver
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
- Locatie: The big city of Merksplas
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
ik denk dat ik er nog wel eentje heb liggen
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Ondertussen is de auto terug thuis. De gaskleppositiesensor (ergens een andere op de kop kunnen tikken) is vervangen, alsook het darmpje dat voor het vacuüm zorgt. Dat was kennelijk gescheurd. Volgens de garagist was er enkel nog het startprobleem bij warm starten. Ik mocht absoluut niet aan het gaspedaal komen bij een warme start. Oké, niet optimaal, maar de onwerkbaarheid moest nog blijken.
Op weg naar huis merk ik meteen dat er iets niet pluis is. De motor maakt een licht metalig geluid en bij het accelereren is er enkel lawaai, maar erg weinig verschil in snelheid. Hij trekt erg langzaam op, terwijl de motor wel als voorheen lijkt te bulderen (zij het iets 'metaliger'). Het toerental kruipt omhoog. Het is niet de GTI die ik gewend ben.
De test met het ontkoppelingspedaal faalt ook enorm. Bij het indrukken ervan valt hij inderdaad terug op slechts 1000 toeren, maar in de helft van de gevallen zie ik het 'STOP'-tekentje weer aangaan. Onmiddellijk erna floept het weer uit, waarna er niets aan de hand lijkt. De laatste keer dat ik het probeerde, zakt het toerental net weer te diep weg, waardoor de motor afsloeg. Het advies van de garagist indachtig, probeer ik opnieuw te starten zonder het gaspedaal te beroeren. Na tien seconden lijkt de motor nog steeds niet in gang te willen springen, waardoor ik in de verleiding kom toch wat gas te geven. Ik kan het niet anders beschrijven - opeens zakt alles weg en kan ik de situatie nog het best vergelijken met die voor die tien seconden. Ik ken er werkelijk niets van, maar het lijkt erop dat er iets verzuipt.
Terug bij af, dus, of eigenlijk nog erger. Ik zit nu met een GTI die én niet meer trekt én al te graag stilvalt.
Op weg naar huis merk ik meteen dat er iets niet pluis is. De motor maakt een licht metalig geluid en bij het accelereren is er enkel lawaai, maar erg weinig verschil in snelheid. Hij trekt erg langzaam op, terwijl de motor wel als voorheen lijkt te bulderen (zij het iets 'metaliger'). Het toerental kruipt omhoog. Het is niet de GTI die ik gewend ben.
De test met het ontkoppelingspedaal faalt ook enorm. Bij het indrukken ervan valt hij inderdaad terug op slechts 1000 toeren, maar in de helft van de gevallen zie ik het 'STOP'-tekentje weer aangaan. Onmiddellijk erna floept het weer uit, waarna er niets aan de hand lijkt. De laatste keer dat ik het probeerde, zakt het toerental net weer te diep weg, waardoor de motor afsloeg. Het advies van de garagist indachtig, probeer ik opnieuw te starten zonder het gaspedaal te beroeren. Na tien seconden lijkt de motor nog steeds niet in gang te willen springen, waardoor ik in de verleiding kom toch wat gas te geven. Ik kan het niet anders beschrijven - opeens zakt alles weg en kan ik de situatie nog het best vergelijken met die voor die tien seconden. Ik ken er werkelijk niets van, maar het lijkt erop dat er iets verzuipt.
Terug bij af, dus, of eigenlijk nog erger. Ik zit nu met een GTI die én niet meer trekt én al te graag stilvalt.
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
is die misschien aan uw ontsteking aan het prullen geweest? die staat misschien totaal verkeerd
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Hij heeft inderdaad de hele ontsteking - delcokap, bougies en veel wat daar tussen zit - nagekeken. Ik heb 'm net gebeld en hij zou begin volgende week eens langskomen om te kijken wat er precies mis is. Hij vond het heel vreemd, aangezien hij tijdens zijn testrit voormiddag er niets aan zag.
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
denk da ge best ne keer bij hanske of zo binnesprinkt of bij kenis of zo, mannen met gti expertise
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
Volgende hoofdstuk - door de sterk verdunde olie heeft de nokkenas z'n beste tijd gehad. Die moet vervangen worden vooraleer de oude dame terug op de baan mag. Het is de 'kleinste' GTI die ooit van de band rolde - een 1.6'je met 105 paarden. Ik heb thuis een erg mooi boek dat alle motorcodes netjes oplijst, maar daar kan ik nu niet aan. Als ik Wikipedia mag geloven, betreft het een XU5JA (180A)-blok.
Kan iemand me aan een nokkenas in uitstekende staat helpen? Is er een verschil in vorm en maat voor de verschillende blokjes? Of waar moet ik precies op letten?
Kan iemand me aan een nokkenas in uitstekende staat helpen? Is er een verschil in vorm en maat voor de verschillende blokjes? Of waar moet ik precies op letten?
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
hoe komt het dat de olie verdunt is????
is het niet Veel simpeler bij catcams of zo een nieuw nokkenasje te bestellen...
dacht dat de 115pk en 130pk dezelfde nokkenas hadden... en meende dat die verschilde van de 105pk versie
is het niet Veel simpeler bij catcams of zo een nieuw nokkenasje te bestellen...
dacht dat de 115pk en 130pk dezelfde nokkenas hadden... en meende dat die verschilde van de 105pk versie
-
- Pug Driver
- Berichten: 6180
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
- Locatie: Tielt-Winge
- Contacteer:
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
wanneer er benzine bij de olie komt verdunt deze, dit kan door weinig warm rijden, verkeerd ontstekings of inspuitmoment...
mss de moment om een hele cilinderkop te zoeken van een 115 pk, dus met de grotere kleppen
mss de moment om een hele cilinderkop te zoeken van een 115 pk, dus met de grotere kleppen
-
- Pug Driver
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40
Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken
dat is wel heel extreem dan he...?