advertentie Le Vin du Bâché reclame

205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Moderator: P-unit

toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Peugeot 205 1.6 GTI uit 1985. Ze ziet er geweldig uit, maar kent voorlopig nog enkele mankementen die me verhinderen haar mee op de baan te nemen.

Vooral de elektrische problemen baren me zorgen. Zo werken de achtermistlichten, verstralers en achteruitrijlichten niet. Na een korte testrit begon het batterijlichtje op het dashboard hevig te flikkeren (niet ritmisch, maar alsof er ergens een slecht contact was) en weigerden ook richtingaanwijzers en ruitenwissers niet meer. Die doen het ondertussen weer wel, en ook het geflikker van het lampje lijkt (voorlopig) verleden tijd.

Ook vreemd - de luidsprekers vallen uit bij het gas geven. Laat ik het gaspedaal los, is er terug geluid. De radio zelf blijft gewoon 'verlicht'. Gaat soms met dit euvel gepaard: een zacht tot hevig geklop dat van onder het dashboard lijkt te komen...

Ik weet dat het een beetje tegen de regels van het forum is om meteen met de deur in huis te vallen, maar ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd wat er met haar scheelt en vooral hoe we haar er terug bovenop kunnen brengen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Toönyn
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door peugeotfreak »

begin maar meteen met al je maasa punten zuver temaken en te controleren of ze nog voldoende contact maken, het batterij lampje op je dashboard kan beteken dat je alternator de geest aan het geven is (dat kan je op de meeste auto materialen zaken laten uitmeten) niet werkende verlichting misschien een domme opmerking maar al eens naar de lampjes gekeken? achteruitrijlicht kan een kapotte schakelaar op de boit zijn, ook eens naar alle zekeringen kijken die zouden ook wel eens stuk kunnen wat dan ook weer een aantal euvels kan verklaren
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Bedankt voor je vlugge antwoord!

De achteruitrijlichten heb ik zelf nog zien werken. Aangezien de versnellingsbak een beetje olie lekt, lijkt me een kapotte schakelaar wel erg aannemelijk. Bedankt voor de tip.

Zou een kapotte zekering ook voor een soort van geklop onder het dashboard kunnen zorgen? Het geluid klinkt hol en het lijkt alsof iemand met een schroevendraaier of iets dergelijks echt op het dashboard ramt, maar het zouden evengoed plofjes kunnen zijn?
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door 205tunerke »

getok denk ik eerder aan een cardan die kapot zal zijn.
van waar ben je ergens?
fototjes?
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Cardans helemaal stuk, denk je? Zou het kunnen dat het vervangen van de keerringen voldoende zou zijn? (Ik weet het - moeilijk van op een afstand in te schatten...)

Ben van het oostelijk deel van België. Eigen foto's zitten er voorlopig nog niet in, maar het is deze. Een oude bekende, dus :)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9541
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door jurgen_s »

ach heeft die dan toch de 205 verkocht

hij ging het nooit doen zij hij. Ik heb hem verschillende onderdelen verkocht voor het exterieur en interieur goed te krijgen.
Hij had wel een zeer zware voet...
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Met veel pijn in het hart, hoor.

Er zijn inderdaad een paar dingen die dus echt gerepareerd moeten worden. Ik kreeg van de Peugeotgarage in Zonhoven al het telefoonnummer van een ex-werknemer die het gewend is om met auto's van die generatie te werken. Hij zit de komende twee weken echter stampvol en ik ben nu eigenlijk op zoek naar iemand die met een goede kennis van zaken onder meer deze mankementen zou willen bekijken. Ook de distributieriem en de uitlaat moet vervangen worden.

Kan iemand me wat aanbevelen? Regio Midden-Limburg zou het makkelijkst zijn...
Den Hans
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 22:17
Locatie: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Contacteer:

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door Den Hans »

Zegt ge 205 GTI dan zegt ge Den Hans. :mrgreen: Ik ben helaas wel geen limburger.
Heb nog aan deze motor gewerkt een jaar geleden.
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Vlakbij Bobbejaanland... Hm, daar geraak ik voorlopig zelfs niet, vrees ik. Ik zou echt eerst wat fundamentele dingen moeten laten herstellen. Nog kandidaten? :)
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Gegroet,

Ondertussen is ze terug van de garage. Het heeft me een niet onaardige duit gekost, maar ze loopt echt veel rustiger en 'voelt' stukken degelijker aan.

Ik heb haar niet omwille van de performance gekocht, maar viel vanaf het begin voor haar looks. Ze drinkt wel graag, merk ik, en daar gaat m'n volgende vraag over.

De garagist en vorige eigenaar bevolen aan voor elke tankbeurt wat loodvervanger in de tank te doen. Geen probleem - dat doen we dan. Qua brandstof liepen de meningen wat heviger uiteen. De één zegt Super 98, de andere zegt dat het niet zoveel uitmaakt (98 of 95) en op allerhande fora kom ik erg veel tegenstrijdige meningen over al dan niet gerelateerde zaken tegen. Dat hield me aanvankelijk ook tegen de vraag te stellen, maar ik waag het erop.

Wat mag ik erin doen? :)
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door PUG(z)OT »

loodvervanger hoeft niet, 95 of 98 maakt niet uit, ik tank het ook allebij in mijn CTI, op 98 gaat hij gewoon iets beter...
ik heb zelfs in duitsland al eens 100 octaan getankt...
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door 205tunerke »

wat de 95 minder kost als de 98, gaat hij meer verbuiken...
tis het zelfde ongeacht wat ge tankt.
originele handleinding zegt 95.
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Dag vrienden van de Franse bolide,

Ik vis dit onderwerp even op.

Sinds enige tijd bokt mijn Peugeot 205 1.6 GTI uit 1985 wat tegen. Het begon met startproblemen. Delcokop vervangen. Start weer perfect.

Het probleem zit 'm deels in het warm starten. Leg ik de motor stil, heeft hij alle moeite van de wereld weer aan te slaan. Je kan het geluid het best vergelijken met een hyperactieve hond in ademnood. Zelf ken ik er niet al te veel van, maar een 'ontploffing' blijft uit.

Tot overmaat van ramp heeft de wagen hoe langer hoe meer de neiging af te slaan wanneer ik het ontkoppelingspedaal indruk. Zoals verwacht, stuikt het toerental in elkaar, maar zo laag dat de motor helemaal afslaat. De naald wijst dan ongeveer 750 toeren per minuut aan, en dan is het gedaan.

Ik lees her en der over een defecte krukassensor, maar daarover zou mijn kar niet over beschikken. 't Is een mooie 'phase 1' uit 1985.

Misschien dat ook het verleden wat extra context schept. Een slechte alternatorrevisie heeft ervoor gezorgd dat de batterij - en de elektronica, misschien? - een tijd lang 17 tot 20 volt te verwerken kregen. De batterij zat opeens wel erg stevig in de beugels.

De startproblemen zijn verergerd na een onderwas bij de plaatselijke carwash. Motor tijdens de was netjes stilgelegd, maar bij het uitrijden ervan weer enorm veel startproblemen. Misschien heb ik onbedoeld toch wat schade toegebracht.

Tips en advies zijn erg welkom. De garagist vind het al een tijdje niet, en de Harley Trapson ben ik ondertussen een beetje beu.

Groetjes,
Toönyn Gårissvenra
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door 205tunerke »

draait hij mooi gelijkmatig als hij draait?
toonyngarissvenra
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 10 sep 2012, 20:45

Re: 205 1.6 GTI uit 1985 met enkele gebreken

Bericht door toonyngarissvenra »

Nu je het zegt… Ik weet niet zeker of het ermee te maken heeft, maar vooral in stedelijk en stapvoets verkeer moest ik voor dit probleem al eens wat gas bijgeven omdat hij leek te 'hikken'.
Plaats reactie

Terug naar “20x”