Op het Salon van Parijs in 1972 stelt Peugeot zijn 104 voor. Het is de kleinste vier-deurs berline ter wereld. Ook de lijn van de wagen werd mede door Pininfarina uitgetekend. Misschien ook daarom vallen de proporties van deze wagen zo goed mee.
Deze werd in 1972 voor het eerst geproduceerd, en was toen het kleinste Europese volwaardige vierdeurs auto-ontwerp. Deze auto viel meteen op door technologieën die tot op dat moment alleen werden toegepast in grotere modellen. Zo werd voorwielaandrijving gebruikt en was de auto rondom onafhankelijk geveerd. De auto werd ook verkocht als Citroën LN en Talbot Samba.
De dwarsgeplaatste motor lag 72° achterover gekanteld, zodat er boven de motor ruimte was voor het reservewiel. Dit kwam het volume van de bagageruimte weer ten goede waardoor de auto, ondanks zijn kleine afmetingen, redelijk ruim was.
In de loop van de jaren is het gamma uitgebreid met een driedeursversie, die ooit is uitgeroepen tot de compacte auto bij uitstek voor lange mensen. Dit vanwege de uitzonderlijke binnenmaten, bereikt door de motor dwars, en de wielen op de uiterste hoeken te plaatsen.
- Motor: dwarsliggende 4 cylindermotor
- Cylinderinhoud: 954 cm³
- Fiskale vermogen: 5 Pk.
- Vermogen: 46 Din Pk.
- Voortractie, 4 versnellingen
- Lengte: 3,30 m
- Breedte: 1,52 m
- Gewicht: 760 Kg.
- Maximale snelheid: 135 Km/uur.
Productiedata:
Releasedatum van de 104 4-deurs: oktober 1972
Een jaar later, oktober 1973, kwam de kleinere Z-reeks erbij
Peugeot 104:
Peugeot 104 Z:
De 104: Europa's kleinste 4-deurs
Moderator: Axel