Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: wo 23 apr 2014, 20:55
en da's allemaal als, want 3 redenen waarom eentje op carbu niet start:
1. geen benzine
2. geen onsteking
3. geen lucht (enfin in dit geval misschien teveel omdat de choke misschien niet werkt)
benzine kan je ook zien door de luchtfilter los te koppelen zodat je recht vanboven in de carburator kan zien. Laat uw vriendin een paar keer op het gaspedaal duwen bij niet draaiende motor. Het acceleratiepompje zou in dat geval toch nog benzine door de carburator moeten jagen. Is dat het geval dan krijgt die nog benzine.
Ontsteking nakijken: draai 1 bougie uit en hou die met de schroefdraad tegen de rand van het bougiegat. Zie dat de kop geen contact maakt met de motor. Laat uw vriendin opnieuw de auto starten. Kijk of ge een vonk hebt. Is dat het geval dan hebt ge ontsteking. Wil op zich niets zeggen want het tijdstip moet ook nog goedstaan natuurlijk. Maar daar vrees ik dat gij dat moeilijk gaat kunnen vaststellen. Ge hebt al geen strobolamp dus kan je die al niet afstellen.
Choke: bij koud starten moet de luchtaanvoer naar de motor bijna dichtzitten (chokeklep doet de venturi van de carburator dicht en die trekt vanop een andere plaats in de carburator het juiste mengsel lucht-benzine binnen). Als die klep blijft openstaan krijgt die veeeeeeeeeeeeel te veel lucht om te kunnen starten. Benzine ontbrandt pas bij de waarde lambda ofwel 1 eenheid benzine per 14.7 eenheden lucht. Zit ge met teveel lucht ontbrandt het mengsel niet. Hoe op te lossen (tijdelijk dan om te zien of je de auto in gang krijgt): een keer of 10 op het gaspedaal drukken voor het starten: zo maak je het mengsel rijker. De auto gaat wel stilvallen ofwel heel vierkant draaien. Blijft die draaien dan moet de motor na verloop van tijd (een minuut of 5 tot 10 afhankelijk van hoe koud het is) mooier beginnen draaien. Blijft die echt heel de tijd bokken: ontsteking nazien. Draait hij mooi maar heb je bij het gasgeven problemen: benzinetoevoer nakijken.
Maar dus eerst nakijken: komt er benzine tot aan de carburator en heb je ontsteking. Anders kan je blijven zoeken en stukken veranderen zonder echt te weten waar het probleem zit.
En koop u een technisch handboek van uw 309 want dat gaat u zeker helpen om beter technisch inzicht te krijgen in de auto.
1. geen benzine
2. geen onsteking
3. geen lucht (enfin in dit geval misschien teveel omdat de choke misschien niet werkt)
benzine kan je ook zien door de luchtfilter los te koppelen zodat je recht vanboven in de carburator kan zien. Laat uw vriendin een paar keer op het gaspedaal duwen bij niet draaiende motor. Het acceleratiepompje zou in dat geval toch nog benzine door de carburator moeten jagen. Is dat het geval dan krijgt die nog benzine.
Ontsteking nakijken: draai 1 bougie uit en hou die met de schroefdraad tegen de rand van het bougiegat. Zie dat de kop geen contact maakt met de motor. Laat uw vriendin opnieuw de auto starten. Kijk of ge een vonk hebt. Is dat het geval dan hebt ge ontsteking. Wil op zich niets zeggen want het tijdstip moet ook nog goedstaan natuurlijk. Maar daar vrees ik dat gij dat moeilijk gaat kunnen vaststellen. Ge hebt al geen strobolamp dus kan je die al niet afstellen.
Choke: bij koud starten moet de luchtaanvoer naar de motor bijna dichtzitten (chokeklep doet de venturi van de carburator dicht en die trekt vanop een andere plaats in de carburator het juiste mengsel lucht-benzine binnen). Als die klep blijft openstaan krijgt die veeeeeeeeeeeeel te veel lucht om te kunnen starten. Benzine ontbrandt pas bij de waarde lambda ofwel 1 eenheid benzine per 14.7 eenheden lucht. Zit ge met teveel lucht ontbrandt het mengsel niet. Hoe op te lossen (tijdelijk dan om te zien of je de auto in gang krijgt): een keer of 10 op het gaspedaal drukken voor het starten: zo maak je het mengsel rijker. De auto gaat wel stilvallen ofwel heel vierkant draaien. Blijft die draaien dan moet de motor na verloop van tijd (een minuut of 5 tot 10 afhankelijk van hoe koud het is) mooier beginnen draaien. Blijft die echt heel de tijd bokken: ontsteking nazien. Draait hij mooi maar heb je bij het gasgeven problemen: benzinetoevoer nakijken.
Maar dus eerst nakijken: komt er benzine tot aan de carburator en heb je ontsteking. Anders kan je blijven zoeken en stukken veranderen zonder echt te weten waar het probleem zit.
En koop u een technisch handboek van uw 309 want dat gaat u zeker helpen om beter technisch inzicht te krijgen in de auto.