Pagina 48 van 49
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 26 sep 2021, 12:17
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 26 sep 2021, 12:22
door silverlion306
In tussentijd had ik ook nog een probeerseltje gedaan op de ribbelplaat achteraan
Vrees alleen dat de stickers niet lang gaan blijven kleven, de kwaliteit lijkt me niet echt super
Afwachten maar. De spoiler is er uiteindelijk nog niet op gekomen. Was er toch niet helemaal tevreden over (stevigheid dan vooral), en gezien de staat van de lak misschien toch nog even afwachten
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 26 sep 2021, 14:56
door silverlion306
Ondertussen de metertjes voor oliedruk en olietemperatuur ook maar eens aangesloten. Tijdens oliewissel de adaptor voor de sensoren gemonteerd tussen motorblok en oliefilter en de aansluitingen in orde gebracht. Na een verkeerde aansluiting (signaalkabels omgewisseld
) dan toch alles goed aangesloten en een testritje gedaan
Contact uit
Contact aan, motor uit
Motor aan, choke aan, motor koud
Stukje gereden, stationair draaien
Ter vergelijking koelwater temperatuur op zelfde moment
Warme motor, gas geven
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 26 sep 2021, 14:56
door silverlion306
Einde rit; motor uit, contact aan
Ik vermoed dat deze waardes (vooral de druk dan) correcte waardes zijn?
Vond enkel dat het wel heel lang duurde alvorens de olie op temperatuur kwam, maar heb dan ook nog nooit (behalve dan op onze 206cc) een olietemperatuur meter gehad op een wagen
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 26 sep 2021, 16:13
door jurgen_s
tot de temperatuur en oliedruk niet stabiel zijn staat de motor niet op werkingstemperatuur.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: zo 17 okt 2021, 21:48
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 04 aug 2022, 19:22
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 04 aug 2022, 19:24
door silverlion306
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 04 aug 2022, 19:33
door silverlion306
Ondertussen is enkele weken geleden ook de uitnodiging voor de 2-jaarlijkse (oldtimer)keuring binnen gekomen. Dus toch met een bang hartje gaan aanschuiven aan de keuring. Het verdict was deze keer minder rooskleurig. Afgekeurd
Op zich niet al te dramatisch (denk ik). Ergste punt was roest aan de rechter achterdorpel. Het hamertje ging erdoor... Links begon ook, maar kon er nog door. Verder was er nog een uitlaatrubber aan vervanging toe (makkelijk te vervangen) en wou plots de rechterruitenwisser niet meer mee op en neer. Op zich ook niets dramatisch. Voor de dorpel zou ik eens bij een carrosserie bedrijf langs moeten, heb al eentje in gedachten hier vlakbij die het wel eens wil bekijken (specialist Citroën oldtimers, voornamelijk 2PKtjes en oldtimer carrosserie algemeen). Echter heb ik dit even aan de kant geschoven wegens wat problemen met de 206cc. De 309 is de plezier oldtimer, geen prioriteit. Dus de toekomst is nu nog even onzeker rond de 309...
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 04 aug 2022, 21:08
door Axel
silverlion306 schreef: Voor de dorpel zou ik eens bij een carrosserie bedrijf langs moeten, heb al eentje in gedachten hier vlakbij die het wel eens wil bekijken (specialist Citroën oldtimers, voornamelijk 2PKtjes en oldtimer carrosserie algemeen)..
Dat is die die naast de ring van Tienen ligt? Richting St-Truiden?
Heb je al eens geluisterd bij 1 van onze clubleden of zij je niet kunnen helpen? Ik denk hier vooral aan Hervé of aan Marnik.
Zou wel spijtig zijn dat deze verdwijnt
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: za 06 aug 2022, 16:26
door peugeot-gek
Grote problemen met de 206CC, jammer dit te horen. En hopelijke komt het terug in orde komt met de 309.
Grt Wim.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: di 09 aug 2022, 19:29
door silverlion306
Ach, het zal wel goedkomen met de 309
Net eens naar de wisser en de uitlaat gekeken. De wisserarm moest gewoon opnieuw vast geschroefd worden
De uitlaatrubber heb ik in 1 weg mee vervangen, enkel trekt deze de uitlaat nu zo stevig dat de rubber aan de andere zeide eigenlijk niet meer draagt
Zal wel geen probleem zijn voor de herkeuring zeker?
Waar ik nu eigenlijk meer mee zit is het wispelturig starten/niet-starten. Heb sterk vermoeden dat het iets elektrisch is. De keren dat hij wel start schokt de toerenteller lichtjes bij het starten. Wanneer hij niet start doet hij dat niet. Ook denk ik dat de aftermarket oliedrukmeter er ook voor iets tussen zit. Die doet namelijk gek: bij stationair draaien geeft die netjes de waarde aan, bij gas geven slaat deze compleet uit naar maximum. Lijkt me wat gek aangezien er aan dat gaspedaal toch niets elektrisch zit. Word nog verder uitgezocht
Het komt wel goed, maar het zal nog even duren.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: wo 17 aug 2022, 09:14
door silverlion306
Vandaag even langs geweest om naar de dorpel te laten kijken; op de brug kijken hoe erg de roest is en wat de kostprijs zou zijn. De roest viel uiteindelijk goed mee, enkel het laatste stuk van de dorpel is rot. Halve dag werk voor 1 dorpel, beide zou een dag zijn. De kostprijs vond ik een mindere: 400 a 500 voor 1 kant, 800 a 900 voor beiden (ruwe schatting)
Stof om over na te denken...
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 18 aug 2022, 16:30
door silverlion306
Woensdag zal de rechter dorpel opgelast worden
Aangezien hij verder totaal geen last van roest heeft toch besloten hem te laten maken. Ik ga het weliswaar wel in 2x laten doen. De linker die nog net door de keuring kon zal dan binnen enkele maanden gedaan worden, kwestie van de kost te spreiden. Het leven is tegenwoordig nu eenmaal niet goedkoop en het gaat uiteindelijk toch om de plezierkapel.
Re: 1988 - Peugeot 309 - Silverlion306
Geplaatst: do 25 aug 2022, 12:00
door silverlion306