ik zal het hier maar zetten
Dit weekend heb ik een testrit gedaan met de nieuwe peugeot 308. Ik zal hier een klein verslagje van maken.
Ik zal eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van de designtaal van Peugeot in de jaren 2000, de 307,207, 308, 5008 en 3008 vind ik zeker geen geslaagd ontwerp. Dan druk ik me nog voorzichtig uit. De RCZ toonde al de juiste insteek, vanaf de 508 was ik verkocht. Ik heb ook een tijdje met een 208 gereden en hierdoor weet ik dat het praajte bij het plaatje klopt. Kortom, peugeot is (terug) een merk geworden waar ik zou voor kiezen. Dit buiten het feit dat ik zot ben van de oudere types.
De reden voor deze testrit is dat ik in december/januari een firmawagen mag kiezen en de 308 mooi binnen het budget valt. Natuurlijk ga ik vergelijkende tests doen bij andere merken, maar ik vond het niet meer als juist om bij de pug te beginnen.
Bij aakomst bij Van Hoecke in St-Niklaas stond er een 1.6 e-hdi 115pk Active te blinken. De glanzende zwarte lak doet de auto niet alle eer aan... daarvoor zou ik persoonlijk een ander kleurtje kiezen.
Bij het opendoen van de deur is het even schrikken, het minimalistische design, het ontbreken van knoppen en het kleine stuur. Dat kleine met leder bekleed stuur ligt lekker in de hand... als je een beetje zoekt met de stoel en het stuur vind je een positie waarin het stuur niet in de weg zit van de tellers.
De afwerking vind ik meer dan ok, lekker zacht plastiek, op de juiste plaatsen een chromen biesje, alleen wat zwartjes... maar dat is smaak natuurlijk.
Het rijden dan. Na het starten valt het lawaai, of ontbreken daarvan op. Ik rijd nu een luidruchtige Fiat, dus valt het des te meer op. Ook de respons op de gas is leuk, bij het eerste stoplicht moest ik me wat inhouden, anders had ik al een eerste foto

. Nochtans is diezelfde Fiat ook niet van de traagste bij de korte sprintjes (voor een 1.6 diesel he

). Na het wennen aan de auto wat meer rijdersbaantjes gezocht en de teugels even gevierd. Moet zeggen, stelt zeker niet teleur, stuurt scherp, goede respons en de adaptieve bekrachtiging doseert goed.
De ophanging is ook goed, filtert mooi oneffenheden, en toch strak genoeg voor lekker bochtjes gooien (al kon ik me niet teveel laten gaan, mijn copiloten aprecieren dat niet).
Dan even een stop ingelast om met de knopjes te prutsen. Het grote touchscreen is eigenlijk het commandocentrum van de auto, je regelt er alles, behalve volume, esp,achteruitverwarming en luchtrecuperatie. Dat is dan ook een minpuntje. Niet direkt voor mij maar mijn vrouw bijvoorbeeld. Als je de temperatuur of blazer wilt regelen moet je eerst op de touch het menu voor verwarming openen en dan kan je kiezen. Dit is voor haar een reden om niet te kiezen voor een auto. En ik denk dat er meerder mensen zo redeneren. Voor de rest werkt het wel allemaal goed, de bediening is eenvoudig en de touch reageert correct op aanrakingen. De navigatie is duidelijk qua beeld, alleen wat bemoeiziek, maar dat heb ik met alle GPS systemen. Alleen als je wat verder van het stuur zit moet je een beetje voorover leunen om er aan te kunnen. De radio is ook goed genoeg als je gewoon muziekjes wil spelen op een normaal geluidsniveua (alleszins beter als de 208). De rest van de computer aan boord (telefoon, apps etc) heb ik niet gedaan wegens tijdsgebrek.
Dan was het moment aangebroken om hem terug te brengen. Bij het teruggeven vroeg ik een Folder, maar die hadden ze nog niet binnen.
Over het algemeen ben ik tevreden over de test, hij staat alleszins nog op de shortlist.