1988 - Peugeot 205 Green 1.4 - Wok
Moderator: P-unit
Dank, dank!
@Steven: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de auto in Photoshop wel enigszins is geretoucheerd In werkelijkheid ziet-ie er iets minder mooi uit...
Dit jaar heb ik me vooral gericht op de techniek (ik rijd er toch bijna dagelijks in, ondanks de firmawagen die ik ook nog heb) om die in topconditie te houden. Ik moet nog een paar punten afwerken voor de keuring begin volgend jaar (uitlaat (lek), remleidingen (preventief)) en dan kan ik me komend voorjaar op de buitenkant gaan richten: roest aanpakken en uitgebreid poetsen. In de zomer van 2011 moet ze er dan weer helemaal strak bij staan
Begin 2012 zal deze Green waarschijnlijk wel te koop worden gezet, omdat er dan een nieuwe firmawagen komt die ik dan ook weer privé zal gaan gebruiken (Nederlandse belastingen: er wordt ook belasting geheven over een bepaald percentage van de nieuwwaarde van een firmawagen als deze ook voor privé doeleinden wordt ingezet). De Green wordt dan 'overbodig' en ik heb helaas niet de ruimte om haar te stallen (heb al een CTI voor restauratie in de stalling staan). De auto zal echter zeker niet worden verkocht aan de eerste de beste flapdrol die haar in twee jaar afragt; ze zal alleen aan een liefhebber (m/v) worden verkocht dan (en ook alleen tegen een fatsoenlijke prijs)
@Steven: de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de auto in Photoshop wel enigszins is geretoucheerd In werkelijkheid ziet-ie er iets minder mooi uit...
Dit jaar heb ik me vooral gericht op de techniek (ik rijd er toch bijna dagelijks in, ondanks de firmawagen die ik ook nog heb) om die in topconditie te houden. Ik moet nog een paar punten afwerken voor de keuring begin volgend jaar (uitlaat (lek), remleidingen (preventief)) en dan kan ik me komend voorjaar op de buitenkant gaan richten: roest aanpakken en uitgebreid poetsen. In de zomer van 2011 moet ze er dan weer helemaal strak bij staan
Begin 2012 zal deze Green waarschijnlijk wel te koop worden gezet, omdat er dan een nieuwe firmawagen komt die ik dan ook weer privé zal gaan gebruiken (Nederlandse belastingen: er wordt ook belasting geheven over een bepaald percentage van de nieuwwaarde van een firmawagen als deze ook voor privé doeleinden wordt ingezet). De Green wordt dan 'overbodig' en ik heb helaas niet de ruimte om haar te stallen (heb al een CTI voor restauratie in de stalling staan). De auto zal echter zeker niet worden verkocht aan de eerste de beste flapdrol die haar in twee jaar afragt; ze zal alleen aan een liefhebber (m/v) worden verkocht dan (en ook alleen tegen een fatsoenlijke prijs)
De voorlaatste eigenaar spreek ik zelfs nog met enige regelmaat. Hoewel hij niet bepaald merkgebonden is, is hij wel zuinig op zijn auto('s) (geweest). Deze Green is daarvan het bewijs, want hij verkeert voor zijn leeftijd (22 jaar inmiddels) gewoon in erg goede staat. Wel wat ouderdomskwalen, maar dat hoort erbij (en is dat ook niet een beetje de charme van het rijden met een dame op leeftijd? ).seune schreef:da's precies ne porster uit een of ander retro boekje
was de mijne ook maar zo.. tis wel een proper exemplaar de vorige eigenaars zullen ook wel gelukkig zijn als ze dit zien denk ik
Goed opgemerkt! Deze wieldeksels wil ik nog in de juiste kleur gaan spuiten, maar dat gebeurt pas volgend jaar. Daarnaast heb ik nog een setje originele lichtmetalen wieltjes liggen:Steven schreef:der ontbreekt voor mij echter nog één detail nu ik de foto nog is bekijk: witte wieldeksels
(linksonder)
Die moet ik nog een keer opknappen en dan wordt dat de zomerset. Voor de winter heb ik dan een set steelies met deksels
Zo, het is inmiddels wel weer eens tijd voor een update
Eerst maar eens de deursloten links en rechts omgewisseld:
Dit was noodzakelijk nadat iemand had geprobeerd in te breken :
Een complete slotenset ter vervanging heb ik inmiddels al op de plank liggen.
Een paar weken geleden was het tijd voor groot (preventief) onderhoud:
Nieuwe remleidingen en -slangen aan de voorzijde
Jammer genoeg bleef het daar ook zo ongeveer bij (wel nog een stuurkogel vervangen)
Nieuwe uitlaat lag al klaar:
Na twee uur rammen, beuken, zagen en slijpen hadden we eindelijk de verroeste bouten los en kon de oude uitlaat eronder weg:
Komen we tot de conclusie dat de flens van de nieuwe pijp niet past op het uitlaatspruitstuk
(terwijl verder _alles_ klopt: diameter van de pijp, de lengte, de bochten...)
De oude uitlaat maar weer teruggezet met nieuwe bouten en rubbers en daarna de remmen nog even ontlucht. Breekt godnondeju ook nog eens de ontluchtingsnippel van de trommel linksachter af
Een week later ging ik voor de herkansing met de uitlaat. De verkeerde pijp is omgeruild door de leverancier (heel netjes afgehandeld; ik kan niets anders zeggen! ) dus aan de slag maar weer en met succes:
Sinds afgelopen woensdag wilde de Green met geen mogelijkheid meer starten. Omdat bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap recent nog vervangen zijn, kon daar de oorzaak niet in zitten. Ergo: de bobine of de ontstekingsmodule is niet goed meer. Die omgewisseld met de exemplaren uit mijn CTI, maar helaas zonder resultaat
Na nog wat onderzoek en zaken uitsluiten zat er uiteindelijk niks anders op dan de complete bedrading na te gaan lopen...
Zoek de draad met code 2
Ein-de-lijk heb ik haar weer aan de praat gekregen De oorzaak bleek uiteindelijk een slechte massa te zijn achter de linker koplamp
Volgende week het ding maar eens laten keuren en dan hoop ik dat ik er even geen geld meer aan uit hoef te geven...
Eerst maar eens de deursloten links en rechts omgewisseld:
Dit was noodzakelijk nadat iemand had geprobeerd in te breken :
Een complete slotenset ter vervanging heb ik inmiddels al op de plank liggen.
Een paar weken geleden was het tijd voor groot (preventief) onderhoud:
Nieuwe remleidingen en -slangen aan de voorzijde
Jammer genoeg bleef het daar ook zo ongeveer bij (wel nog een stuurkogel vervangen)
Nieuwe uitlaat lag al klaar:
Na twee uur rammen, beuken, zagen en slijpen hadden we eindelijk de verroeste bouten los en kon de oude uitlaat eronder weg:
Komen we tot de conclusie dat de flens van de nieuwe pijp niet past op het uitlaatspruitstuk
(terwijl verder _alles_ klopt: diameter van de pijp, de lengte, de bochten...)
De oude uitlaat maar weer teruggezet met nieuwe bouten en rubbers en daarna de remmen nog even ontlucht. Breekt godnondeju ook nog eens de ontluchtingsnippel van de trommel linksachter af
Een week later ging ik voor de herkansing met de uitlaat. De verkeerde pijp is omgeruild door de leverancier (heel netjes afgehandeld; ik kan niets anders zeggen! ) dus aan de slag maar weer en met succes:
Sinds afgelopen woensdag wilde de Green met geen mogelijkheid meer starten. Omdat bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap recent nog vervangen zijn, kon daar de oorzaak niet in zitten. Ergo: de bobine of de ontstekingsmodule is niet goed meer. Die omgewisseld met de exemplaren uit mijn CTI, maar helaas zonder resultaat
Na nog wat onderzoek en zaken uitsluiten zat er uiteindelijk niks anders op dan de complete bedrading na te gaan lopen...
Zoek de draad met code 2
Ein-de-lijk heb ik haar weer aan de praat gekregen De oorzaak bleek uiteindelijk een slechte massa te zijn achter de linker koplamp
Volgende week het ding maar eens laten keuren en dan hoop ik dat ik er even geen geld meer aan uit hoef te geven...
Re: De 205 Green van Wok
ach, als je het allemaal zelf doet dan vallen de kosten toch reuze mee. En je hebt er de voldoening van dat je het in je eentje hebt opgelost.
Re: De 205 Green van Wok
Dat laatste is zeker waar! Dat eerste... uiteraard is naar de garage brengen duurder, maar dit jaar heb ik er al meer geld in moeten steken dan me eigenlijk lief is
Met ingang van vandaag kan ik in ieder geval wel melden dat de Green weer voor een jaar goedgekeurd is Nu kan ik op m'n gemak de puntjes op de i gaan zetten
Met ingang van vandaag kan ik in ieder geval wel melden dat de Green weer voor een jaar goedgekeurd is Nu kan ik op m'n gemak de puntjes op de i gaan zetten
Re: De 205 Green van Wok
Grrr....
Dan heb je de boodschappen in de kofferbak geladen, stap je in, start je de auto en.... niks! Gelukkig woont een vriend vlakbij en die heeft me maar afgesleept naar huis....
Dat was een week geleden. Bobine vervangen en het ding start weer
Vanmiddag maar eens even de hulp van een expert ingeroepen om de kleppen van de Green eens _goed_ te stellen:
(ja, de hulptroepen rijden uiteraard ook 205 Import Zuid-Frankrijk, uit 1984 en slechts 60.000 op de teller )
Die open motorkap begint inmiddels een iets te vertrouwd gezicht te raken
Een half uurtje later waren de kleppen gesteld (ze stonden way off ) en liep de motor zoals-ie nog nooit gelopen heeft
video
(hier met verhoogd stationair toerental i.v.m. half open choke)
Daarna het ontstekingstijdstip nog even gecontroleerd en daarbij bleek dat de ontsteking nog een 3 à 4 graden vervroegd kan worden. Jammer genoeg had ik niet het juiste gereedschap om dit meteen te doen, dus binnenkort nog even op de herkansing
Dan heb je de boodschappen in de kofferbak geladen, stap je in, start je de auto en.... niks! Gelukkig woont een vriend vlakbij en die heeft me maar afgesleept naar huis....
Dat was een week geleden. Bobine vervangen en het ding start weer
Vanmiddag maar eens even de hulp van een expert ingeroepen om de kleppen van de Green eens _goed_ te stellen:
(ja, de hulptroepen rijden uiteraard ook 205 Import Zuid-Frankrijk, uit 1984 en slechts 60.000 op de teller )
Die open motorkap begint inmiddels een iets te vertrouwd gezicht te raken
Een half uurtje later waren de kleppen gesteld (ze stonden way off ) en liep de motor zoals-ie nog nooit gelopen heeft
video
(hier met verhoogd stationair toerental i.v.m. half open choke)
Daarna het ontstekingstijdstip nog even gecontroleerd en daarbij bleek dat de ontsteking nog een 3 à 4 graden vervroegd kan worden. Jammer genoeg had ik niet het juiste gereedschap om dit meteen te doen, dus binnenkort nog even op de herkansing
Re: De 205 Green van Wok
de kleppen gewoon stellen met elk onderhoud want daar zijn ze nogal gevoelig aan