Aangezien we nu toch een paar dagen thuis waren heb ik eindelijk eens werk kunnen maken van de 407...
Hij had al sinds ik hem kocht roetverlies aan de turbo dus dat hebben we maar eens deftig bekeken, bij het verwijderen van het hitteschild war al vlot te zien dat het via de klem kwam die de turbo en de roetfilter verbindt, maar om zeker te zijn heel de roetfilter e.d. er onderuit gehad om alles deftig te kunnen inspecteren... productiedatum van de roetfilter is trouwens 04/09/09 dus die zit er ook nog maar dik twee jaar onder, daar heb ik dus normaal ook al geen omkijken heen de eerste jaren... Turbo was ook mooi spelingsvrij dus dat ziet er allemaal goed uit!
Ook het luchtfilterhuis hing er maar los in aangezien er een paar ophangingsrubbers weg waren, aangezien het huis er toch uit was ook de luchtfilter maar vervangen... Ik ging ervanuit dat ik dit preventief ging doen, maar niets was minder waar! Zo smerig heb ik een luchtfilter nog nooit gezien!
ABNORMAAL... vorige onderhoud dateert volgens het boekje pas van 5000km geleden... Verbruik ligt nu bijna een liter/100km lager en hij pakt vlotter op onderin...
Zelfde verhaal wat betreft de interieurfilter... de oude woog bijna 5 keer zoveel als de nieuwe... Ik wist dat dit bij veel garages wel vaker overgeslagen werd om de kosten te drukken, maar zo erg had ik het niet verwacht! Vroeger werkte de blazer enkel op de twee hoogste standen nu voel je al vanaf de eerste trap de lucht toestromen!
Binnekort dus ook maar eens het hele oliesysteem flushen en de carterpan eronderuit halen om de oliezeef te controleren... Volgens het boekje werd hij tot nu toe altijd gesmeerd met 5W30. Zou ik dit best aanhouden of eventueel overschakelen op een 5W40?