Geplaatst: za 09 okt 2010, 21:50
yep een echte klassebak die hier ook heel mooi zou staan voor mij deur ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
In samenwerking met Peugeot Club Belgium
http://peugeotforum.be/
Autoweek.nl schreef:
We rijden vandaag en morgen in het zuiden van Spanje onze eerste kilometers met de langverwachte opvolger van de Peugeot 407.
Wie de Peugeot 508 de belangrijkste nieuwkomer van 2011 noemt, zal er niet ver naast zitten. Na zeven jaren trouwe dienst is de 407 nu toch echt aan het einde van zijn levenscyclus gekomen en daarnaast moet ook de 607 worden afgelost, een dubbele taak die de 508 op zich neemt. Dat betekent dat hij dus moest groeien, en dat heeft hij dan ook gedaan. Ruim negen centimeter meer wielbasis ten opzichte van de 407 komt vooral ten gunste van de passagiers achter. Peugeot toont zich al jaren een meester in het maken van prachtige interieurs en dat vakmanschap is uiteraard ook op de 508 losgelaten. Het dashboard is tijdloos en stijlvol, opgebouwd uit hoogwaardige materialen en uitstekend afgewerkt.
Maar waar we vooral benieuwd naar zijn is hoe de 508 stuurt. Zijn voorganger was op dat gebied niet bepaald een feestnummer en dat was een eigenschap die een beetje karakteristiek was voor het hele merk. Was, want met de RCZ bewees Peugeot vorig jaar wel degelijk een fijn sturende auto te kunnen bouwen, en dat biedt hoop voor de 508.
En ja, deze nieuwe Peugeot voelt communicatiever aan dan zijn voorganger. Het onderstel is wat strakker en de besturing wat zwaarder. Maar we laten ons wel een beetje voor de gek houden, want vandaag reden we de GT en die heeft standaard een sportonderstel met een aangepaste voortrein met dubbele draagarmen. Niettemin mist hij wel dat scherpe van bijvoorbeeld een Mondeo. Op de grens wordt de 508 wat zoekerig en hij begint wat eerder over de voorwielen weg te schuiven.
Daar staat tegenover dat de 508 op de snelweg juist precies die grande routière is die je daar wilt hebben. Onze auto van vandaag had de nieuwe 2.2 HDi met 204 pk. Deze vierpitter lost de V6 af. Dat mag je dan jammer vinden, het verbruik neemt daardoor met maar liefst 33 procent af, bij iets verbeterde prestaties en daar is in deze tijden een boel voor te zeggen.
Maar het meest interessant voor ons is natuurlijk de 1.6 e-HDi met 112 pk, die mede dankzij een stop-startsysteem 115 gram CO2 per kilometer uitblaast, wat hem een plaatsje in de begeerde twintig procent-klasse oplevert. Morgen gaan we met die uitvoering rijden.