advertentie PDK Pallets reclame

2016 - Peugeot 508 GT-Line THP 165

508 en 5008

Moderator: P-unit

jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2016 - Peugeot 508 GT-Line THP 165

Bericht door jurgen_s »

da's een schrikmoment als je die carterpan opendoet :shock:
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2016 - Peugeot 508 GT-Line THP 165

Bericht door Steven »

Heb/had je ook last van olieverbruik? Want dat is toch een van de voornaamste oorzaken van die inwendige vervuiling? Mooie auto wel!
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4710
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 2016 - Peugeot 508 GT-Line THP 165

Bericht door Darl'mat »

Olieverbruik komt er voornamelijk als de olieschraapringen vervuilen, deze vervuiling komt er omdat olieschraapveren steeds dunner worden om zo voor minder verbruik kunnen zorgen, samen met gebruik van dunnere olie. Vooral Europese merken doen dit onder druk van de hier geldende wetgeving. Is ook typisch voor direct ingespoten benzine motoren, de zo genaamde GDI, een eerste commercialisatie van Mitsubischi ( zoek maar achter GDI problems). Deze motoren zijn gevoeliger voor de ethanol welke in benzine zit, met de kleinste vervuiling van de injectoren kan de misserie beginnen, slechtere verbranding en vervuiling van eerst cilinders wat zo verder kan afzakken naar schraapveren. Meer onverbrande gassen gaan nu bij de olie komen, de ethanol welke ook deels mee onverbrand bij de olie komt kan nadien verdampen. De volgende vervuiling komt er nu aan, de carterdampen gaan nu de inlaatkanalen vervuilen. Als men benzine zonder ethanol gebruikt gaat men deze vervuiling makkelijker kunnen oplossen met verschillende toevoegproducten voor bij benzine ( injectiereiniger enz...). De ethanol vervuiling is echter hardnekkiger en moeilijker te verwijderen, vandaar zijn nu gespecialiseerde firma's die deze vervuiling aanpakken op een andere manier.
Bij motoren die die een riemaandrijving hebben ( distributie, bij sommige merken ook oliepomp) kunnen de ethanol dampen ook de riem aantasten ( Bij PSA is dit de 1.2, maar er zijn ook andere merken die er problemen mee hebben).
Goede olie ( met weinig verdamping) en op tijd andere olie is dus ook belangrijk.
Onlangs was er op NTV (Duitsland) nog een uitzending over, dit betrof een VW. Een firma (TOP-tech) heeft deze motor gereinigd, kostprijs was 250 euro.
O.A. Lucas heeft ook een product om dit zelf te doen, waarbij zei beweren om tot 90% vervuiling weg te halen, ( busje leegspuiten met draaiende motor in de inlaatkanalen, nadien oliewissel doen).

Veel van deze problemen zijn grotendeels te voorkomen door benzine te tanken zonder of met zo weinig mogelijk ethanol.
Welke is dat dan, om te beginnen E5 ( in Duitsland is er ook 95 E5). Enkele merken beweren echter geen ethanol toe te voegen, (men kan dit ook zien op SDS of MDS fiches waar de samenstelling op staat). Begin 2023 waren dit Esso, Schel-v-power, BP en Texaco, telkens de 98 E5, er zijn er ook die de ethanol bewerken in ETBE, waardoor ethanol zich niet kan binden met water, maar hoe deze zich dan gaat gedragen als onverbrand gas? ( opgelet, in Frankrijk zit er altijd ethanol in alle merken benzine).
Voorts, olie op tijd verwisselen en persoonlijk zou ik zeggen om de 20.000km wat injectiereiniger toevoegen in de tank.
( Ethanol kan ook rubber, plastiek en messing aantasten, en bij lange stilstand in de tank ook algen ontwikkelen).
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9540
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2016 - Peugeot 508 GT-Line THP 165

Bericht door jurgen_s »

wij hebben in ons lesvoertuig met automaat de befaamde 1.2 liggen en die rijdt op lpg. Die rijdt dus enkel de eerste paar minuten op benzine. Die heeft dus exact dezelfde problemen als de 1.2 die op benzine rijden. Het probleem ligt dus op zich niet aan de benzine (kan wel de problemen veroorzaken eigen aan de riem). Het probleem zit 'm bij de 'low tension' zuigerveren. Wat je ook tankt, de problemen gaan blijven. Vroeger gebruikte men high tension zuigerveren welke van zichzelf 'hard' tegen de cilinderwand drukken. Nu heeft men de lage spanningsveren gaan gebruiken om nog minder weerstand te hebben in de motor om die laatste co2 gram te kunnen winnen. dat in combinatie met heeeeeeeeel dunne olie maakt dat je een minder goede afdichting krijgt tussen zuiger en cilinderwand. Dus meer dan vroeger krijgen verbrandingsgassen de kans om tot in de oliepan te geraken. Verbrandingsgassen laten residu achter, waardoor je nog meer lekken krijgt. Hogere druk op het oliecarter als gevolg waardoor er via het PCV (positive cranckcase ventilation) systeem meer oliedampen en verbrandingsgassen terug richting de inlaat worden geperst. Die vervuilen de inlaat en de inlaatkleppen, wat zorgt voor slechtere verbranding en die zorgt dan weer voor meer verbrandingsafzetting (carbon buildup) op de zuigerveren. De cirkel is rond en de motor rijdt zichzelf in de vernieling. Veren komen na verloop vast te zitten met hoog olieverbruik tot gevolg. In een latere fase gaat de schraapveer scheef komen te zitten, krijg je krassen op de zuigerwand en dan is het einde nabij.
Nu al genoeg over gelezen alsook heel wat testen over gezien met produkten die beweren de inlaatkleppen proper te maken, alsook produkten die de zuigerveren en schraapveer zouden losmaken... en niets helpt echt. preventief kan je wel iets doen. En dat is oliewissel al doen na 10.000 km's. De reinigende bestanddelen in de olie hebben hun beste tijd gehad na die km's. Dus de carbon buildup kan dan beginnen. Maar dat krijgt de garage niet verkocht natuurlijk.
Ook kortere ritjes raadt men niet aan. Waar is de tijd dat je dat niet mocht doen met een diesel. Nu dus ook al niet meer met een benzine.
Mijn volgende wordt ofwel een oldtimer ofwel direct door naar elektrisch...
Plaats reactie

Terug naar “50x”