advertentie Automotive Group reclame

2002 - Peugeot 406 break 2.2hdi - japio406

Moderator: P-unit

japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

2002 - Peugeot 406 break 2.2hdi - japio406

Bericht door japio406 »

Hallo,

ik zal mij zelf even voorstellen. mijn naam is Jaap en rij al 14 jaar peugeot.
ik heb 14 jaar met een 406 2.0 hdi gereden(bouwjaar99). in 2000 door mijn vader gekocht met 50000km op de teller. nu met 370000km op de teller.ik sta zelf te kijken wat een super auto! in al die tijd heeft de 406 mij nog nooit laten staan. nooit grote problemen met het onderhoud. gewoon banden, remmen, multiriem, distributieriem enz. 1e wiellagers zaten er nog in!! net mijn 406 weer helemaal op orde gebracht. kleine beurt, apk keuring(geldig tot 8-6-2015) nieuwe carterpan, 2 nieuwe banden, nieuwe koppelingset, nieuwe stabilisatorstanguiteinde(leukwoord voor galgje) rondom.(gelukkig zelf monteur en alles zelf gedaan)
net helemaal klaar om weer heerlijk zorgeloos kilometers te maken vond een bejaarde vrouw het nodig om met haar citroen c3 automaat er volgas in te parkeren met uit parkeren.

resultaat: voertuig total loss :(
ik krijg slechts de dagwaarde uitgekeerd a 900 euro.

dit weekend weer een 406 terug gekocht. nu een 406 break 2.2 hdi. wat een fijne auto is dit!!!
43pk meer als mijn vorige!
ook voorzien van beige lederen bekleding, cruisecontrol,climatecontrol, regen sensor, 4x electrische ramen, mooie 16 inch licht metalen velgen(origineel peugeot).
de 406 is toch helemaal mijn wagen!

bij mijn "nieuwe"enkele kleine problemen.
knopjes van de afstand bediening waren stuk. behuizing stuk, maar ook de knopjes van de printplaat waren stuk.
dit heel erg mooi laten vervangen via http://www.carkeys.nl. voor 35 euro weer een goed werkende afstandsbedienig.

verder krijg ik af en toen een foutmelding van mijn roetfilter.
voor donderdag heb ik de afspraak staan bij een tuning bedrijf om het roetfilter leeg te laten halen en uit te programeren uit het motormanagmentsysteem. dit met levenslange garantie!
ben erg benieuwd naar het extra vermogen en het zuinigerer lopen wat mij belooft wordt(blijf natuurlijk wel een gierige hollander)

iemand nog specifieke aandachtpunten voor de 2.2hdi?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door jurgen_s »

Vooraleerst welkom hier!
En ja de 406 is een zeer leuke wagen. Ik denk nog met veel plezier terug aan mijn 2 liter diesel.

Voor de 2.2 kan ik eigenlijk maar op 1 ding komen wat op het frans peugeotforum regelmatig terugkomt en dat is het swirl membraam. Het membraam op zich gaat niet kapot wel het plastieken klemmetje van het aanstuurasje. Dat geraakt uiitgesleten en schiet dan los.
happy
Pug Driver
Berichten: 1337
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 06:30
Locatie: zulte

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door happy »

proficiat met uw nieuwe wagen,heb zelf ook een 2.2 hdi break nadat ik mijn vorige 406 break,ook uit 1999,een 2.0hdi 110pk op 400.000km gezet had,ook zonder problemen trouwens ;)
ik zou zeggen,veel rijplezier ermee ;)
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

we gaan het swirlmembraam in de gaten houden. ik ben donderdag heel erg benieuwd hoe mn bolide rijdt zonder roetfilter.
verder kwam ik erachter dat mn cd wisselaar het niet doet. hier ga ik mn binnenkort eens in verdiepen.

staat van het onderhoud is super. kreeg alle bonnetjes erbij van afgelopen jaren erbij.
laatste 2 jaar voor 1800 euros aan onderhoud gehad.
Januari 2014. beurt met apk en distributieriem met waterpomp.
januari 2013, grote beurt met apk. 2 banden, voorremmen, 1x aandrijfas, bak keerringen, wisserbladen.

ben echt zeer content met mn nieuwe aanwinst!!!!!!
maandag mn oliefilter ophalen. als het roetfilter eruit is en de egr klep is uit geschakeld gooi ik er gelijk even schone olie in. moet volgens de display nog 9000km. maar ach het kost mij net aan 5 euro voor een filter en de olie wordt gesponsord :)
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

vandaag bij een tunings bedrijf mijn roetfilter leeg laten halen en de software uit laten programeren uit de bsi.
wat een wereld van verschil!!!! de auto pakt nu veel vloeiender op.
je voelt duidelijk meer koppel/vermogen!!!!
ook is de egr klep softwarematige uitgeschakeld. blijft mn motor ook lekker schoon van binnen :) !!!
misschien dat we hem in de toekomst ook nog laten chiptunen, maar voor nu ben ik weer helemaal gelukkig!!
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door jurgen_s »

dan had ik die ineens laten tunen nu je toch daar was

gunter hier op het forum is daar zeeeeer tevreden over
Dries
Pug Driver
Berichten: 931
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 16:23
Locatie: Heusden-zolder
Contacteer:

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door Dries »

japio406 schreef:we gaan het swirlmembraam in de gaten houden. ik ben donderdag heel erg benieuwd hoe mn bolide rijdt zonder roetfilter.
verder kwam ik erachter dat mn cd wisselaar het niet doet.
Dat van de roetfilter en chippen komt er voor de mijne ook terug aan. Daar was ik ook zeer tevreden van met mijne vorige. Dat van het swirlmembraam heb ik met deze ook voorgehad, maar is niet zo kostelijk dus daar moet niet te veel schrik voor hebben ;) . Op welke km stand staat uw wagen?

in verband met de cd wisselaar ik heb er hier nog 2 liggen moest je interesse hebben in een andere!
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

ik had het graag laten doen maar daar kwam nog een aardig prijsje bij voor het chippen. misschien in de toekomst.
jurgen_s schreef:dan had ik die ineens laten tunen nu je toch daar was

gunter hier op het forum is daar zeeeeer tevreden over
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

mijn kmstand staat nu op 341000. lijkt veel, maar 500000 is geen probleem met deze bolides zolang het onderhoudt maar correct gedaan wordt.
de cd wisselaar wil het nog steeds niet doen. ik moet me er eens in gaan verdiepen. als ik een lade met cd,s erin doe zie ik de cd,s heen en weer gaan in de wisselaar, maar als ik op mn radio op de cd wisselaar druk gebeurt er niks.
in mijn zekeringkast vondt ik 1 defecte zekering, hiermee dacht ik het opgelost te hebben. helaas niet...........
mocht het wel aan de wisselaar liggen moeten we maar eens gaan klappen daarover.
happy
Pug Driver
Berichten: 1337
Lid geworden op: di 15 jan 2008, 06:30
Locatie: zulte

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door happy »

Ik ben dus de Gunther die Jurgen bedoeld ben ik dus ;)

op de kostprijs van de chiptuning zou ik mij niet blindstaren moest ik u zijn.
uw verbruik zakt ongeveer een liter en het rijplezier gaat er stukken op vooruit,motor trekt veel beter vanaf 1000 rpm,een aanrader ;)
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

na alle blijdschap nu een minder bericht.
ik vrees dat mn koppakking eruit ligt. mn koelvloeistogniveau lampje ging branden onder het rijden. nadat ik 1 liter water bijgevuld had weer verder rijden.
echter na 100km rijden ging het lampje weer aan.
nergens uitwendige lekkage te zien en ik meen ook olie in mijn expansievat te zien zitten.
iemand ervaring hiermee? en wat moet ik absoluut niet vergeten te vervangen als de kop eraf ligt? distributie ketting vervangen?(345.000km)
ook heeft mijn intercooler zn beste tijd gehad, iemand per ongeluk nog 1 liggen?

alvast bedankt

mvg
Dries
Pug Driver
Berichten: 931
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 16:23
Locatie: Heusden-zolder
Contacteer:

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door Dries »

en hoe staat het met deze, al gemaakt? Ik heb hier nog een volledige wagen op onderdelen staan, maar de intercooler is wel al gesneuveld dus daar kan ik je niet mee helpen.
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

mn wagen nog niet gemaakt. inmiddels wel mn koelsysteem afgeperst. gelukkig was het niet de koppakking!!! er lekt koelvloeistof weg tussen mn tthermostaathuis en de water pijp naar mn waterpomp.
(had 3 weken vakantie)maandag even kijken wat een thermostaathuis+waterpijp kost.
het valt allemaal wel mij dus gelukkig!!
jammer dat je geen intercooler voor mij heb liggen :)
als het niet te duur is schroef ik het er allebei nieuw op!!!
-onnodige quote verwijderd- lander305
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: 406 break 2.2hdi

Bericht door japio406 »

vandaag eindelijk het koelvloeistof lekage probleem kunnen verhelpen.
de waterpijp tussen mijn thermostaat huis en het watermondje achterop het blok was lek. 2 weken levertijd op dit onderdeel.

het was even klooien op de grond(heb helaas geen brug tot mijn beschiking) maar hij zit er tussen.
helaas heb ik wel weer een nieuw probleempje. ik had de buis van mn egr klep naar mn inlaatspruitstuk schoongemaakt, deze zat helemaal dicht gerroet.
nu kan ik geen gas meer geven en rookt de auto verschrikkelijk.
dikke grijze rook.
mijn egr klep is software matig uitgeschakeld en ik vermoed dat dit nu het probleem veroorzaakt.
nadat ik een metalen plaat met een klein gaatje erin heb gemonteerd tussen de leiding en het spruitstuk kan ik weer enigzins gas geven.

van de week maar even terug langs het tuning bedrijf.
japio406
Berichten: 336
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 22:14

Re: Bouwj - Peugeot 406 break 2.2hdi - japio406

Bericht door japio406 »

inmiddels weer iets verder. het slecht gas kunnen geven werd veroorzaakt door mijn gaskabel. het borgveertje van de gaskabel zeg maar.
deze was eraf gevallen waardoor ik amper gas kon geven.
hierdoor reed ik wel ongeveer 1 op 30 schat ik :) en met moeite 90km/u.

gister ook een nieuwe intercooler besteld, prijs viel me alles mee.
ik verwacht dat het roken dan ook minder gaat worden.

na het vervangen van enkele vacuumslangen van de turbo pakt de motor ook veel beter op nu. enkele slangetjes waren gescheurt.

blijft een heerlijke wagen!!!
Plaats reactie

Terug naar “40x”