advertentie C&C reclame

waarde 309 gti

Moderator: P-unit

Big-J
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 19:51
Locatie: Zichem

Re: waarde 309 gti

Bericht door Big-J »

Grootste ziektes bij de 309 gti16's zijn:

Roest in de wielkassen, vooral de achterste.
Roest in de kofferbalk achteraan (waar de bumpervijzen zitten)
Roest aan de brilletjes vooraan, al is dit minder voorkomend (mijne heeft het niet).

Dan heb je nog:
Achteras, deze zakt door en je gaat er bijna geen vinden die al niet doorgezakt is of op het punt staat van doorzakken, is de grootste ziekte bij deze wagens.
Als je 1 of beide achterste wielen in de kas ziet zitten, is deze waarschijnlijk doorgezakt en dan moet je een revisie uitvoeren of een nieuwe as zoeken.

Aan de motor komt niet snel iets aan, al ga je waarschijnlijk wel alle darmen moeten nakijken, er zal er altijd wel eentje zijn dat lekt of verduurt is na al die jaren (bij mij de benzineleidingen aan het motorblok en ik heb ineens ook performance waterdarmen besteld van REDOX).
Ook zit er in je wielkas aan de (ik dacht) passagierskant een ijzer doorvoerbuisje van koelwater, deze ga je wss ook moeten vervangen want deze zijn meestal verroest.

Mijn 309 GTI16 heb ik 2 jaar geleden nog (als ik het goed herinner) 3000 euro betaald, uiteraard met werk aan. Roest achteraan in de wielkas en koffer, achteras moest vernieuwd worden en motor had een grondige opknapbeurt nodig (riemen, filters, vloeistoffen, dichtingen, etc...). Hij heeft dan ook wel 218.000km... :)
Verder waren er geen grote problemen aan de mijne, alles werkte nog (dashboard, verlichting, electronica, remmen, enz...) en hij reed nog ook, maar nu ligt die al een tijdje stil wegens werken aan de motor en wat financiele tegenslagen spijtig genoeg.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: waarde 309 gti

Bericht door Joske »

Vergeet chassisbalken ter hoogte van de benzinetank niet.
Als die afwateringsgaatjes verstopt zijn blijft daar water in staan en begint da van binnenuit te roesten. (bij mijne, en heb er zo al veeeeeel meer gezien)

Dashbordkastje is ook een zwak punt. Raambedieningen achteraan, en benzineklep die bol komt te staan zijn nog "optische dingen" die mij te binnen vallen.

Die van mij kostte 5j geleden 2600€ met 216000km, op t eerste zicht had die niet veel werk, maar tijdens revisie van t onderstel meer roest tegen gekomen dan verwacht.
berengun
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 11:47

Re: waarde 309 gti

Bericht door berengun »

de voornaamste problemen die ik had met de mijne waren heel veel speling op de stuurinrichting en mijn tapijten achteraan die steeds kletsnat werden als ik in de regen reeds, dus ergens verstopping.
Plaats reactie

Terug naar “30x”