advertentie C&C reclame

1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Moderator: P-unit

Granddad's309
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:21

1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Granddad's309 »

Hallo beste Pug liefhebbers,
Misschien is het tijd dat ik mezelf eens voorstel, want het aantal 309 liefhebbers hier is hartverwarmend : Ik ben jammer genoeg geen Phase 1 309 GTI 5 doors, maar toch uniek. Ik ben een 309 GL Profil 1.3 die het levenslicht zag in het gezegende jaar 1986 (het jaar van: ramp met kerncentrale in Tsjernobyl, het Amerikaans ruimteveer Challenger ontploft 73 sec na lancering, België wint het Eurovisiesongfestival met Sandra Kim, Argentinië wint het WK voetbal in Mexico met Diego Maradonna, de Simpsons zijn voor het eerst op Amerikaanse tv te zien, enz…) maar het belangrijkste uit 1986 voor mijn eigenaar is dus mijn geboorte.

Mijn eerste maanden sleet ik al blinkend in een kleine Peugeot garage te Schepdaal België, naast mijn maatje 205 (er was maar plaats voor 2 wagens in de vitrine). Mijn eigenaar, die net om de hoek woonde, kocht mij op een dag in juni en ver hoefde ik dan ook niet te rijden (ongeveer 100 meter) vooraleer ik mijn nieuwe thuis mocht ontdekken. Ik werd in de watten gelegd met een inpandige garage, minstens een maandelijks wasbeurtje, jaarlijks onderhoud bij de dealer, enz… Mijn kilometerstand liep rustig op tot ongeveer 75.000 km in 13 jaar tijd. Ik bleef al die jaren gespaard van ongeval of panne en verkeerde dus in blakende gezondheid! Dat kon jammer genoeg niet gezegd worden van mijn eigenaar die stilletjes oud werd en achteruitging… Vandaar mijn naam.

Gelukkig voor mij had hij een kleinzoon die eveneens om de hoek woonde (tegenover de Peugeot garage) en die 18 werd! Hij zou mij voortaan besturen en voor mij zorgen. Mijn rustige dagen waren voorbij! Ik werd nu dagelijks ingezet om te gaan studeren in Brussel, deed ritjes naar zee, mocht mee uitgaan naar discotheken, enz… Happy times!

Mijn nieuwe eigenaar studeerde vier jaar later af en ging op zoek naar werk. Hij vond een leuke job in de automobielsector en kreeg een splinternieuwe firmawagen. Ik was niet langer nodig… Na een grondige poetsbeurt werd ik in mijn vertrouwde garage gezet. Ik werd aan een infuus gekoppeld, namelijk een druppellader en kreeg een autodeken over me heen om het niet koud te krijgen. Het licht ging uit… Dagen, weken, maanden, jaren gingen voorbij. Tot iemand de stekker eruit trok. Ik hield het nog een tijdje uit, maar viel geleidelijk aan in slaap…

Tot een week geleden, negen jaar en zes maanden later. Het licht gaat weer aan en mijn autodeken wordt eraf getrokken. Ik word door 2 mannen buiten geduwd. De motorkap gaat meteen open en iemand draait aan de krukas van mijn motor met een moersleutel om te zien of ik niet vastzit. Natuurlijk zit ik niet vast, ik slaap alleen maar. Mijn luchtfilter wordt gedemonteerd en er wordt een booster op mijn batterij gezet. Terwijl er wat quick start in mijn luchtpijp wordt gespoten, wordt de sleutel omgedraaid. Voor ik het goed en wel besef en een hoestbui later vlieg ik in gang! Gejuich! De stem van mijn eigenaar! Een kwartiertje later mag ik al een ritje gaan maken. Ik voel me niet in topvorm maar naar het einde van de rit draai ik al weer mooi rond. De rit ging naar een garage 20 km van huis. Daar sta ik nu te wachten op een grondig onderhoud om mijn tweede leven aan te vatten!

De wereld ziet er helemaal anders uit dan tien jaar geleden! Ze noemen mij oldtimer en ik weet niet goed wat dat betekent. Ik dacht dat ik nog steeds een auto ben. Mijn eigenaar is dezelfde maar hij is verandert. Hij ziet er ouder uit en heeft zelfs een gezin. Die moet ik nog leren kennen. Ik heb gehoord dat ik terug ritjes mag maken, maar enkel kleine, en dat er op mijn nieuwe nr plaat een O zal staan. Op mijn oude dag mag ik het iets rustiger aan gaan doen. Ik heb ondertussen al een nieuwe batterij. De rest zal snel volgen. Jullie horen zeker nog van me!

Groeten, Granddad’s309

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Granddad's309 op vr 29 aug 2014, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Granddad's 309

Bericht door Axel »

Schitterend verhaal :}

Misschien nog een "selfie" plaatsen en welkom op ons Pug-forumpje ;)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Granddad's 309

Bericht door jurgen_s »

peugeots worden nooit oud 8)

dikke welkom hier en hopelijk kunnen we deze beauty eens in het echt bewonderen
Granddad's309
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:21

Re: Granddad's 309

Bericht door Granddad's309 »

Zoals je kan zien heb ik ondertussen mijn selfie geplaatst 8)

Nog een paar gegevens:

ik heb 100.765 km gelopen
ik sta volledig origineel in mijn Vallelunga rood kleed met uitzondering van:

- originele GTI 16 velgen (stalen 13 duimers met wieldeksels liggen op kant)
- bijgeplaatste toerenteller
- Pioneer radio/cassette met aangesloten versterker, composetje in de voordeuren en 3-wegs speakers in de hoedenplank
- zwart/ rode matset
- zwarte zetelhoezen om mijn onbeschadigde stof te beschermen

originele opties bij aankoop:

- Rechterbuitenspiegel
- Spatlappen

Verder blijf ik zo veel mogelijk mezelf en zo ver mogelijk weg van tuning.

Groeten, Granddad's 309
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: Granddad's 309

Bericht door Lander »

Woehoe, leuk verhaal... En welkom!!!
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Granddad's 309

Bericht door Joske »

:} :} :} HELD!!!!!!


309 :9~ :9~ :9~ :9~
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Granddad's 309

Bericht door Axel »

Granddad's309 schreef:Verder blijf ik zo veel mogelijk mezelf en zo ver mogelijk weg van tuning.

Groeten, Granddad's 309
:} :} :}

u ziet er nog heel goed uit voor uwe leeftijd en ik ben benieuwd om deze eens in 't echt te zien :drive :drive
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Darl'mat »

Op de foto ziet hij er tip-top uit.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door PUG(z)OT »

Mooi verhaal dat prachtig verwoord is ! kreeg er een beetje kiekevel van :mrgreen:

welkom hier, je bent hier net zoals die 309 bij u : op de juiste plaats 8)
Jones
Pug Driver
Berichten: 2683
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 19:04
Locatie: Verrebroek

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Jones »

Dat ziet er een juweel van een 309 uit [emoji46]
Mooi hoe je het verhaal uitlegt en idd hopelijk mogen we deze eens in het echt bewonderen. [emoji6]
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door peugeot-gek »

Enorm prachtig verteld en wat ziet die er goed uit zeg.

Welkom hier ;)
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Steven »

Fockinghell! Wat een pracht van een 309! Zelden zo'n mooie rode 309 gezien! Zo blinken! :shock: :shock:
Ik kreeg bij het lezen van deze tekst zowaar heimwee naar vervlogen tijden!

Nog 208.544km tot aan de memorabele kilometerstand

Afbeelding
Cult
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 12:31

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Cult »

ziet er een supermooie auto uit !

Proficiat !
Granddad's309
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 13:21

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door Granddad's309 »

Hallo,

Allemaal bedankt voor de supertoffe reactie! We hopen ons zeker in de toekomst eens te laten zien.

Eerst en vooral een grondig onderhoud en afstelling, dan spint hij weer als een leeuw ;) Dan door de keuring, wat normaal probleemloos moet lukken, want geen spatje roest en onderstel in perfecte staat. Dat zal wel op de stalen velgjes zijn, want de banden op de GTI velgen zijn verstorven. Bovendien heeft de rechter velg vooraan een klap gekregen waardoor er een miniem scheurtje zit in velgrand binnenin. Deze professioneel laten herstellen of vervangen door een andere? Iemand tips?

Ik wil de velgen er zo snel mogelijk terug eronder met vier nieuwe sloffen 8)

Dan zorg ik ervoor dat de lady in red nog wat selfies van zich post ;)

Groetjes Granddad's 309 owner
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1986 - Peugeot 309 GL Profil 1.3 - Granddad's 309

Bericht door PUG(z)OT »

bij de betere bandenzaak moeten ze dat normaal wel kunnen herstellen (lassen, afdraaien en balanceren...) maar hoe is der rest van de velgen, nog mooi in de lak? want voor 100 euro vind je al een andere set van 4 velgen in slechte lakstaat, voor 200 a 250 euro heb je dan vers gespoten velgen...
Plaats reactie

Terug naar “30x”