advertentie Automotive Group reclame

1936 - Peugeot 301D - Compuman

Moderator: P-unit

jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door jurgen_s »

opnieuw zeer grondig te werk gegaan: chapeau!!
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Compuman »

Ook is het onderdeel "De aandrijving" van informatie voorzien.

De verdere aanvullingen zullen vanaf nu iets langzamer gaan, dit omdat de berichten nu pas worden aangevuld als er weer iets nieuws te melden valt.

Ik hoop dat jullie allemaal heel veel plezier en informatie uit het geheel kunnen halen, voor vragen en informatie kan men mij een PM sturen of een bericht plaatsen, ik zal deze dan zo snel mogelijk beantwoorden.

Groetjes,
Ronald. :lol:
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Darl'mat »

Mooi werk aan de 301 en informatief topic 8)
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: Restauratie van een Peugeot 301D uit 1936

Bericht door Axel »

Zéér interessant item en een heel mooi project. Ik blijf dit volgen en mocht je ooit goesting hebben om een 305 te restaureren, ik weet nog een exemplaartje staan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
R I C K
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:05

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door R I C K »

prachtig, weer wat anders dan nieuwere
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Bedankt voor de complimenten Peugeot vrienden. :D

Gisteren heb ik de pakkingen voor de carburateur geslagen en dat ding ook weer in elkaar gebouwd, tevens is er ook een nieuwe venturie in gegaan de oude was door aluminium oxidatie geheel weg. Hij zit alweer op de auto gemonteerd, de foto's hiervan volgen nog.

Tevens hebben we gisteren wat tegenslag gehad met de cilinderkop.

Omdat er geheel geen informatie meer te vinden is van dit type Peugeot moet je zelf een hoop uitvogelen en putten uit je ervaring dus ook het aanhaalmoment van de cilinderkop moeren.
Na de plaatsing van de dynamo (die drijft gelijk ook de waterpomp direct aan en zit bovenop de cilinderkop met een pas pen) Kwamen we erachter dat de pas pen afgebroken was en de houder in de kop in het gietijzer ook was afgebroken, we hebben hierop op oude pen uitgeboord en een nieuwe oplossing hiervoor gemaakt, dit ging perfect.
Echter de dynamo kwam niet meer in uitlijning met de waterpomp en de pas pen, dus weer een probleem om op te lossen. Hierop heb ik de waterpomp uitgebouwd om te kijken of de lijnafstelling hiervan nog goed werkte, en ….. je raad het al.
Er brak een boutje van de waterpomp af, deze hebben we dus maar weer netjes uitgeboord en gelukkig met wat precisie hebben we de originele schroefdraad kunnen behouden. Wel hebben we gelijk alle vier de boutjes vervangen voor hardstalen nieuwe m6 boutjes.

Nu konden we het probleem van de dynamo ten opzichte van de waterpomp oplossen, de oorzaak van dit probleem was dat de nieuwe pas pen iets te lang was en dat de dynamo tegen de cilinderkop moeren kwam, ook dit hebben we gelijk opgelost.

Eindelijk kon de radiateur dan opgebouwd worden en de boel worden afgevuld met koelvloeistof (we hebben nieuwe radiateurslangen gemonteerd omdat je de oude niet eens meer kon indrukken wegens de hardheid).
Tot onze schrik zagen we dat er iets koelvloeistof langs de cilinderkop rand weglekte ….. @!#$@ dat dacht ik toen ongeveer, maar ja het is weer een probleem wat opgelost dient te worden.

De oplossing hiervan is natuurlijk ….. de cilinderkop moet vaster aangetrokken worden. Omdat je geen idee wat het aanhaalmoment moet zijn hadden we deze eerst op 65 nM aangetrokken, het idee was nu om dit te gaan verhogen naar 75 nM (dit ook omdat de pasvlakken natuurlijk allemaal netjes zijn gevlakt).
Dus op naar de 75 nM dachten we, en nu komt het ….. eerst trekken we de schroefdraad uit de nieuwe verchroomde bolkopmoeren, omdat je geen idee hebt hoe vast die moeren aangetrokken moeten worden en omdat je deze niet even overal kan krijgen moet je dus een bepaalde keuze maken.
Ach dachten wij ….. jammer van die 21 kopmoeren maar dan maar even de oude erop (die zien er niet uit) en nog een poging.
Alles ging goed tot het moment van kopmoer 14, ….. KNAL ….. het tapeind van het waterhuis brak af.
Je wilt nu even geen verslag hebben van mijn reactie denk ik nadat dit tapeind dacht ….. ik vind het nu genoeg na bijna 80 jaar.

Ik heb dus gisteren het geheel weer gedemonteerd (gelukkig kunnen we de nieuwe koppakking nog hergebruiken omdat de motor nog niet gedraaid heeft en deze van latoen koper is gemaakt).
Het gebroken tapeinde kon ik gelukkig redelijk makkelijk met wat geweld verwijderen. Wel moet ik een nieuwe papieren pakking maken voor het waterhuis omdat deze met de demontage is gesneuveld.

We hopen maandag of dinsdag weer op het punt te komen waar deze tegenslag is begonnen want het lijkt mij toch de bedoeling dat we in de loop van het avontuur minder onderdelen gaan krijgen als deze weer gemonteerd zitten in plaats van een berg meer na een dag werk.

De foto’s van dit deel voeg ik in de loop van het project weer bij in één van de start berichten zodra ik deze heb om het geheel een beetje overzichtelijk te houden.

Op naar het volgende tussenverslag en tot de volgende keer weer.

Groetjes,
Ronald.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door PUG(z)OT »

en op zo een momenten moet je blijven denken, het is een hobby, ik doe het voor mijn plezier :)

veel succes, klinkt allemaal echt super :shock:
hopelijk volgend jaar eens te zien op een treffen
R I C K
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:05

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door R I C K »

jullie zijn ten minste geen dromers, maar aanpakkers/
kweet hier int dorpje nog talk van mooie oudjes te staan die opgeknapt moeten worden maar die staan enkel te verstoffen :?

veel suc6
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Hallo allemaal,

Even een update over de stand van zake op dit moment na de tegenslag van afgelopen week.

Het motorblok zit weer geheel in elkaar, de nieuwe pakking voor het waterhuis is geslagen en gemonteerd ….. ik moet eerlijk zeggen ….. ik vind hem nog mooier en beter zitten dan de pakking die in een pakkingset zat.
We hebben nieuwe hardstalen cilinderkop moeren gemonteerd zitten en het geheel staat nu zonder problemen op 75 nM aangetrokken.

Morgen de radiateur monteren en de koelvloeistof weer erin en nog even de ontsteking opnieuw afstellen omdat deze gedemonteerd moest worden vanwege de tegenslag met de cilinderkop tapeinden.
Ik heb tevens noodbedrading gemaakt voor de energie voorziening naar de bobine met daartussen een aan – uit schakelaar om de motor weer uit te kunnen zetten wanneer deze de eerste proefdraai gaat maken na jaren stilstand en na de revisie omdat de koets nog niet gemonteerd staat en de nieuwe bedrading nog geheel gemaakt en gemonteerd moet worden.

Tevens werden we verrast door de persoon die de nieuwe uitlaat compleet opnieuw gemaakt heeft aan de hand van de oude die aardig lekte op diverse plaatsen, deze nieuwe uitlaat is geheel van roestvrij staal gemaakt en gaat nu volgens mij langer mee dan wij allemaal, foto’s hiervan volgen natuurlijk later op de daarvoor speciale plaats op dit forum.

Morgen dus een spannende dag ….. ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Ronald.

PS, aangezien dat er leden zijn die benieuwd zijn ….. je kan altijd komen kijken als je dit wilt, stuur even een e-mail of een PM en je kan hiervoor een afspraak maken, natuurlijk is het ook de bedoeling om met de Peugeot meetings te gaan bezoeken wanneer men dit graag wil ….. maar wel natuurlijk pas als het gehele project gereed is en de reis door de tijd is voltooid.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Hallo allemaal,

Ik meld even dat er weer nieuwe informatie is toegevoegd in het restauratie overzicht.
Het betreft de informatie over het dashboard, deze is terug te vinden bij het onderdeel "Carrosserie", de af montage van de achterremmen, deze kan je vinden bij het onderdeel "Onderstel" en de volgende onderwerpen over de koeling, oliefilter, ontsteking en de uitlaat, deze onderwerpen vind je terug bij het onderdeel "Aandrijving".

Ik hoop dat het weer een aardige aanvulling is op de informatie over het lopende project.

Groetjes,
Ronald.
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Hallo allemaal,

Ik kan jullie tevens melden dat de motor sinds ruim 35 jaar weer gedraaid heeft. :D

Hij klinkt echt als een naaimachine en ook de olie druk en tempratuur blijven perfect.

We kwamen achter een kleine olie lekkage en een kleine koel lekkage dit gaan we morgen gelijk oplossen.

De dag kan niet meer stuk ..... in één woord ..... HEERLIJK.

Op naar de rest van het avontuur.

Groetjes,
Ronald.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door jurgen_s »

knap!!
OLDTIMER
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 19:00

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door OLDTIMER »

Schitterend werk. Nog weinig dergelijk vakmanschap gezien. Grondig en waarschijnlijk met veel geduld.
OLDTIMER
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 19:00

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door OLDTIMER »

Toch nog een vraagje.
Ik bezit zelf een 301D maar het benzineafsluitkraantje is niet origineel. Het oorspronkelijke kan waarschijnlijk afgesloten worden van binnenin de auto. Kan iemand een tip geven waar ik dergelijk of gelijkaardig kraantje nog kan vinden? Kan iemand een foto doorsturen van het originele ?
Dank
Compuman
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 19:44
Locatie: Spijkenisse

Re: 1936 - Peugeot 301D - Compuman

Bericht door Compuman »

Hallo OLDTIMER,

De orginele benzinekraan kan je inderdaad binnen in de auto bedienen, de benzinekraan zit aan de bijrijders kant ..... dus rechts onder het dashboard net boven de voeten van de bijrijder.

Met de bezinekraan kan je de bezine toevoer natuurlijk afsluiten maar tevens zit hier ook de reserve stand op.

Een foto moet ik je helaas nog even verschuldigd blijven, wij vieren op het moment lekker vakantie en zullen pas weer rond augustus weer met het project verder gaan. Zodra ik een foto heb van de benzinekraan zal ik deze direct voor je plaatsen.

Groetjes,
Ronald.
Plaats reactie

Terug naar “30x”