advertentie Van Wijk reclame

205 electrique???

Moderator: P-unit

205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

De 205 electrique heeft ooit bestaan en ook gereden in België als een proefproject voor de post etc. Dit proefproject is nooit een succes geworden en de geleverde voertuigen zijn na afronding van het proefproject allemaal terug naar frankrijk geroepen voor dessemblage... Geen enkele elektrische 205 zou het volgens het museum in frankrijk overleven...

Ook de elektrische partners en 106jes zijn geen succesverhaal mogen worden.
Door te hoge productie kosten van de batterijen, was een kapotte batterij hier dikwijls de doodsteek...
Bovendien gat Peugeot in de jaren 90 en 00 een riante karting als men der elektrisch model inleverde...
Slechts enkele zijn via een antwerps bedrijf (naam effe kwijt) voorzien van alternatieve batterijen en rijden nu nog soms rond (handvol exemplaren).

Het zou toch super zijn moest er terug een elektrische 205 zijn?
of is dit enkel mijn mening? lijkt mij een leuk project idee...

Idee is simpel, neemt een zeldzame 106 of partner electrique en strip hier alles van wat mogelijkerwijze bruikbaar kan blijken...
Frommel al de rommel in een doorsnee oldtimer 205je en probeer er leven in te krijgen...

indien het voorgaande idee gelukt is, oldtimer laten keuren en inschrijven...

zijn beide voorgaande verhalen gelukt proberen als dagelijks gebruik...

De 205 electrique is in belgië enkel gehomologeerd als 2 zitter specifiek voor proefproject voor de post.
dit onder PVG nummer :88/1810
motorspec Leroy Somme Tsk132


in het topic van jones zen dike break ging het hier toevallig over en kwamen bij het volgende uit...

https://www.leboncoin.fr/voitures/11428 ... tm?ca=17_s

en plots kreeg een heel onwaarschijnlijk idee plots een heel andere achtergrond...
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

batterijpak bestond uit 12 cellen van 6v in nickel-ijzer.
samen goed voor een 300 kg en een capaciteit van 230Ah.
het duurde overigens 10h om het zootje te laden met een laadstroom van 16A.

de electromotor kon tevens dienst doen om regeneratief te remmen, dit gebeurde automatisch als men het gas los liet...
iets wat bij modern elektrische modellen nog steeds wordt toegepast...

Maximumsnelheid van de 205 bedroeg 100km/h
rijberijk stadsrit 140km...
constant 40km/H ->200km
constant 70km/H ->140km

bron
https://www.technologicvehicles.com/fr/ ... VeQj2eQxHh
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

voor de fotogeile forumleden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 205tunerke op zo 05 aug 2018, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

in diagram foto ziet ge schoon de 220V stekker steken op de plek waar bij originele 205 de uitlaatpijp stak. merk ook op dat er een kleine gastank was voor eventuele verwarming...

zodra ik de digitale versie van een uiterst zeldzaame nederlandse reportage hierover gevonden heb zal ik deze zeker posten... hierin beschrijft men dan ook het bijzondere fenomeen van de enkele pedaal in de 205 electrique...
die men induwde om gas te geven en omhoog trok om te remmen...
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 205 electrique???

Bericht door Darl'mat »

mooie info 8)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 205 electrique???

Bericht door jurgen_s »

we want more!!
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

Darl'mat schreef:mooie info 8)
Dankje, me ooit al eens in verdiept...
Ben bereid ver te gaan om met 205 te kunnen blijven bollen... En dan zoek je al eens iets op, wat in de toekomst interessant kan zijn...
Denk wel niet als ik hem besluit te bouwen volledig aan fabrieksvoorbeeld zal nabouwen.

Vermoed dat de 2 pedaalssetup toch wel stuk simpeler te besturen zal zijn als enkel pedaal.
En moest het beestje dan nog dagelijks ingeschreven willen krijgen lijkt me exporteren naar Nl nog het simpelste.
Ten derde vermoed ik dat het geen overbodige luxe zal worden om met polyester koetswerk delen te werken om wat gewicht te kunnen sparen, om zo toch prestaties iets te verbeteren...
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

jurgen_s schreef:we want more!!
Me 2.
Alle informatie welkom, is helaas zeer schaars.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 205 electrique???

Bericht door jurgen_s »

via het museum moet er toch het één en ander te weten te komen zijn
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

jurgen_s schreef:via het museum moet er toch het één en ander te weten te komen zijn
Be my guest.
Enige dat ik daar vernomen heb is dat er bij hun weten geen enkele is gespaard gebleven...
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 205 electrique???

Bericht door jurgen_s »

er zal er geen enkele overgebleven zijn, maar zij moeten toch de technische documentatie hebben van het model... enfin, zou toch moeten...
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

Denk dat overigens de 1 pedaal de doorsteek was voor de 205 electrique. Hij had de vorm van rem van automatique, zou me niets verbazen moesten er mensen die er mee reden en gas los lieten om te vertragen, puur uit gewoonte op de pedaal duwde om te stoppen en zo brokken maakte...

Ik weet zelfs niet zeker of hij schakelpook of zo had...
Optie 1 : pedaal induwen voorruit rijden - pedaal los regeneratief remmen - pedaal omhoog achteruit (geen schakel pook of zo....)

Of optie 2: induwen gas geven - pedaal los vrijloop - pedaal omhoog regeneratief remmen...

In het Nl artikel dat ik ergens heb, weet ik dat hij omschreven wordt als verwarrend om mee te rijden... Ook zou hij eind 89 begin 90 op markt komen in Nl. Zover ik weet is het nooit zo ver gekomen...
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 205 electrique???

Bericht door 205tunerke »

Alle doorsnee elektrische wagen heeft 2 pedalen om het vertrouwde rijden te behouden.
Die vergissing is bij 106 etcetera ook direct rechtgezet.
Als daar problemen van gekomen zijn van enkele pedaal zal Peugeot over een proefproject auto niet aan herinnert willen worden en niet mee te koop lopen.

Het feit dat ze allemaal zijn terug geroepen, doen mij van alles vermoeden... Ze hadden in Nl al bijna release datum. In België hadden ze al ne pvg aangevraagd, dat zijn zware kosten hé. Als ze dan plots allemaal terug geroepen worden voor dessemblage. Is er serieus iets mis gegaan
silverlion306
Pug Driver
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 12:24
Locatie: Tienen

Re: 205 electrique???

Bericht door silverlion306 »

Sommige hier zullen dit heus al weten, maar ik ben absoluut geen liefhebber van wagens met elektrische motoren :lol:

Autorijden is voor mij veel meer dan het voortbewegen van een wagen. Ik moet de motor horen en voelen draaien, ook bij stilstand. Het gevoel van de motor en zelfs de geur. Het hoort er voor mij allemaal bij. Ik gruwel zelfs al van automatiqeu en start-stop systemen. En daardoor zal er al heel wat moeten gebeuren alvorens een elektromotor mij kan bekoren :-( Ik ben echter ook niet naïef en weet dat de toekomst die richting op gaat, maar autorijden zal voor mij dan waarschijnlijk geen passie meer zijn
Laatst gewijzigd door silverlion306 op zo 09 jul 2017, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 205 electrique???

Bericht door jurgen_s »

eens ge de pees erop legt, is dat het minste waar ik in ben geïnteresseerd. Leuk ja dat je wat geluidsrespons hebt, maar nodig? Absoluut niet.
En de S&S: zoals die bij peugeot werkt is dat heel fijn. Auto start zonder schokken terug. Stil zijn de nieuwe motoren al sowieso. De 1.2 puretech draait zo stil dat je denkt met een elektrische onderweg te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “20x”