advertentie Nova reclame

1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Moderator: P-unit

verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

hallo,

Hierbij stel ik mijn net aangekochte peugot 205 gti voor. De motor is geen originele 1.6 meer maar de 1.9 van een peugot 405sri, het blok is ontworpen op basis van een 205 blok. Deze draaide ook niet bij de aankoop.

De kas staat er redelijk proper bij, 1 buil in de koffer en 1 gat in de bodemplaat die gelast moet worden, niks erg dus. Ook de originele lak staat er mooi bij, eens laten detailen en alles is weer inorde.

wat zijn de plannen?

- mechanisch volledig inorde plaatsen (nieuwe bussen waar nodig, bodem opnieuw met anti roest behandelen,...

- Kijken of het waard is om in deze motor te investeren, anders kijken om er een 1.9 gti blok in te stoppen

- zetels plaatsen
- buil laten uitbuilen + detailen
- 1.9 gti velgen plaatsen, ori velgen houden voor semi's
- rondrijden :lol: en af en toe een trackday meepikken

Toen we hem gingen halen:

Afbeelding

foto van het gat in de bodem, hoogst waarschijnlijk komt het van de achterbrug die tegen de bodem schuurt. Valt perfect te lassen volgens mijn buur.

Afbeelding

en als laatste eentje waar ik bezig was, de motor draait ondertussen al. De relais die de brandstofpomp aanstuurt is kapot met als gevolg dat de motor geen benzine kreeg, de relais werkt als je hem bedient met schroevendraaier. Een nieuwe is besteld.

Let ook op de homemade brug :)

Afbeelding


Als iemand stukken weet liggen of ergens een webshop of dergelijke weet, PM me gerust!

groeten
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990-Peugeot 205 1.6GTI-Verbeke

Bericht door verbeke »

Deze week is er weer heem wat gebeurd aan de peugeot. donderdag en vrijdag de motor eruit gehaald bij een bevriend garagist. Op zich geen grote problemen gehad hierbij enkel een motorsteun gebroken en wat boutjes afgebroken. Niets ergs dus.

Afbeelding

Ook nog iets aangenaam ontdekt, er zit een splinternieuwe koppeling op. Volgens de garagist zo goed als niet gereden.

Afbeelding

Iets minder aangenaam was op vele plaatsen het ontbreken van pakkingen. op de inlaat was er geen enkel pakking aanwezig, op de gasklep een halve, de rest was vloeibare pakking

Afbeelding

In de loop van de volgende weken worden alle pakkingen vernieuwd, evenals de waterpomp, distributieriem en alle bijhorende poullie's. nieuwe waterslangen en bougie's worden ook mee vervangen.

De nieuwe schakelstangen zij ook aangekomen

Afbeelding

De zetels zijn we ook dit weekend gaan halen, deze worden opnieuw overtrokken.

Afbeelding

En als laatste een setje velgen die deze richting uitkomt.

Afbeelding

Volgende week zaterdag ook nog een ritje naar antwerpen om het 1.6 blok met vbak, wees gerust, dit blok komt er(voorlopig) niet in, ik ga het enkel halen om de vbak te gebruiken. voor de rpijs die ik betaal voor het blok en vbak kan ik nog geen syncromesh kopen.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1990-Peugeot 205 1.6GTI-Verbeke

Bericht door jurgen_s »

al gevolgd op autoforum 8)

welkom hier!!
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990-Peugeot 205 1.6GTI-Verbeke

Bericht door verbeke »

Ik dacht al dat ik die profielfoto van ergens herkende.

bedankt!
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: 1990-Peugeot 205 1.6GTI-Verbeke

Bericht door peugeot-gek »

Hij ziet er nog mooi uit,veel succes ermee.

Greetz
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1990-Peugeot 205 1.6GTI-Verbeke

Bericht door PUG(z)OT »

deze heeft een tijdje terug nog tekoop gestaan in bilzen ergens dacht ik niet?
knappe aankoop !
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Bedankt.

Heeft inderdaad te koop gestaan in bilzen, daarna heeft iemand van schepdaal hem gekocht die hem weg deed wegens tijdsgebrek.
JordiC
Pug Driver
Berichten: 2117
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 13:29
Locatie: alken city

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door JordiC »

nice 205'ke
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

De voorbije weken hebben we niet stilgezeten, integendeel. Het blok verder ontmanteld waar ik enkel minder leuke ontdekkingen heb gedaan. De krukaslagers en drijfstanglagers zijn volledig uitgesleten, had ik gereden met het blok in deze staat ging het maximum 50 km duren.
Afbeelding
Ook de kleppen hebben hun beste tijd gehad, deze worden geslepen. Samen met nieuwe klepzittingen, dichtingen en een gevlakte en geparelstraalde kop moet dit een zogoed als nieuw resultaat geven.
Afbeelding
De krukas is reeds binnengeweest om op te meten, gelukkig is ze nog volledig recht en moet er niets aan geslepen worden, de lagers worden vervangen met ACL lagers. Deze lagers worden regelmatig gebruikt in de racewereld en zijn veel slijtvaster.

Terwijl we bezig waren aan het blok is een van de cilinders eruitgevallen, niet echt goed dus. Donderdag worden alle cilinders eruitgeperst om deze er opnieuw in te persen met nieuwe dichtingen en lijm(soort pasta), daarna zal het geheel ook opnieuw gevlakt worden zodat alle cilinders weer even hoog zitten.
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Verder ook nog de eerder vernoemde 1.6GTI motor gaan halen samen met de andere remklauwen. Even met het idee in mijn hoofd gezeten om de 1.6 kop op de 1.9 te gebruiken maar bij nadere inspectie bleek dit niet te passen (andere zuigers waardoor kleppen hoogstwaarschijnlijk de zuigers zouden raken).
Afbeelding

Verder zijn er nog enkel stukjes toegekomen:
Het KVSpijpje:
Afbeelding
En de velgen
Afbeelding

Zo, dat was het weer. De volgende update zal wat op zich laten wachten, de examens hebben (jammergenoeg) voorrang
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door jurgen_s »

Zeker ook eens kijken op trackdayparts.nl
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Daar heb ik al enkele stukken besteld :) onder andere de schakelstangen komen van daar. Stalen remleidingen, veerpootbrug en subframeversteviger zijn onderweg ;)

Zaakvoerder toevallig? :oops:
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door jurgen_s »

nope, maar die hebben wel goede spullen als ge iets zoekt voor peugeot. er zijn niet veel andere alternatieven in de benelux.
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Dat heb ik ook al gemerkt, bestellen uit de UK blijft ook nog wat riskant door die invoerkosten. Nu, voorlopig komen er geen upgrades meer( behalve dan powerflex rubbers) de bedoeling is om hem rijdend te maken en gaandeweg te verbeteren. Ik heb dus genoeg aan trackdayparts.nl.
KrisKe
Pug Driver
Berichten: 3149
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:39
Locatie: The big city of Merksplas

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door KrisKe »

stale remleidingen mogen voor de keuring normaal niet ! ;)

ferm beesje, normaal gaat dat toch wel die 1.6kop (115pk) is zelfs dezelfde als een 130pk kop :)
Plaats reactie

Terug naar “20x”