advertentie PDK Pallets reclame

1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Moderator: P-unit

verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Het maakt me niet uit welke erop zit, als hij de olie maar koelt ;)

Is die van een rallye groter of beter? Ik vind daar precies niet veel info over :roll:
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door peugeotfreak »

die van de rallye word de olie gekoeld door het koelwater
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door 205tunerke »

1.9 gti heeft een aftap plaat zitten achter oliefilter, hier gaat del vanu olie door een klein radiatorke en gekoeld worden door de lucht...
nadeel is da werkt altijd zit geen thermostaat in of zo...
ALS IK ME NIET VERGIS

en dan hebt ge systeem zals bbij rallye veronderstel ik.
hier gebruikt men eigenlijk gewoon een koelplaat,zit ook onder oliefilter.
maar dit is in feite een blokje met een waterkaneel waar het koelwater door loopt e in het midden vloeit daar den olie door.
dit werkt ook altijd maar heeft het voordeel dat als de olie nog koud is de olie ook mee opwarmt...
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door PUG(z)OT »

110 graden is geen probleem voor olie, op circuit werd deze bij ons voordat we een warmtewisselaar plaatsten zelfs soms bijna 140 graden... gebruik sportievere olie, die kan daar tegen en dan moet jeje geen zorgen maken bv een 10W60
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Ik heb er nu valvoline 10w60 in zitten, daar zit ik dus wel goed mee denk ik. Ik ga waarschijnlijk toch kijken voor een oliekoeler, just to be sure. Ik trap graag eens door als hij goed warm is en heb liever een oliekoeler te kopen dan opnieuw een blokrevise ;)
Den Hans
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 22:17
Locatie: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door Den Hans »

Oliekoeler was alleen op de 130pk, de rest had een warmtewisselaar. Bij normaal gebruik ( dus niet circuit) heb je geen koeler nodig. Sterker nog, als je geen thermostaat ertussen zet ben je eigenlijk nog slechter af.
In al die jaren dat ik GTi rij nog nooit eentje nodig gehad. EN bij mij zit er gewone 10w40 op.
+ Wat jij hier zegt is dus perfect normaal. Dus spaart uw geld maar voor wat anders als je niet op't circuit zoekt te rijden. ;)
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

De bedoeling is om er ooit eens mee op circuit te gaan. Vrijdag moet ik op mijn werk een recentere fiat afbreken, ik ga kijken om daar de oliekoeler van mee te nemen en die te monteren. Als ik hem monteer komt er zowiezo een thermostaat bij ;) Ik speel liever op velig.
Den Hans
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 22:17
Locatie: Vlakbij Bobbejaanland :-)
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door Den Hans »

Dan zou ik eerder nog opteren voor een warmtewisselaar en dubbel fan systeem.
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door peugeotfreak »

zoals hans het zegt heb ik het ook originele warmte wisselaar en aan 2 de fan, alleen nog even hoe ik die 2 de fan ga aansluiten
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Hmm, lijkt me ook niet slecht. Ik zie het wel als ik beslis, eerst de mogelijkheden eens overlopen.

Ander vraagje, De oliedrukensor, is die op een of andere manier te controleren? op de grijze draad komt stroom toe en als je deze aard gaat de meter omhoog, deze werkt dus nog.

Op de oranjebruine draad krijg ik geen stroom, is dit normaal? Als ik het goed voorheb is die voor het lampje en zou deze alleen stroom moeten krijgen indien de druk te laag is?
peugeotfreak
Berichten: 1370
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 22:14
Locatie: Helchteren

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door peugeotfreak »

zoek enven de weerstands waarden van de sensor op, en meet hem dan nog eens na
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

Ondertussen is de kar al een goeie 3 maand op de baan, een dag nadat ze ingeschreven was heb ik deelgenomen aan de ardennenrit (autoforum). Het was uiteraard een grote test en uitdaging. Alles is vlot verlopen, wat kleine probleempjes ondervonden en thuisgekomen met een 250ml versnellingsbakolie. De bak is opengeweest en heeft er gelukkig niet onder geleden 

Afbeelding

Verder hebben we de wagen grondig gekuist, inclusief binnenkant. De vloermat ging van bordeauxrood naar en felrode kleur. De buitenkant moet nog eens stevig onderhanden genomen worden, gepolierd en dergelijke.

Afbeelding

Ook de nieuwe velgen geplaatst met semi slicks, de beste aanpassing ooit. Dempers achteraan ook op het zachtse gezet, de lichtvoetige achterkant is nu zo goed als verdwenen. Doordat de velgen 15 inch zijn smeekt hij wel om verlaging, ze is besteld. Uiteraard blijft het subtiel, verlagingsveren zijn 25mm korter.

Afbeelding

Voor de rest niet veel grote dingen aan gedaan. De cardan en het cardanhuis aangepast om te werken met een dubbele lagering op de lange cardan. Uiteraard heb ik dit maar gedaan nadat de eerste gesneuveld is ;) Ook een nieuwe gasklep gemonteerd omdat de klep bleef hangen, er zat te veel speling op de asjes en ze blokkeren daardoor.

Als laatste nog in de autoweek gestaan met de GTI, duotest met de 208GTI. Indien interesse wil ik het artikel wel inscannen.

Afbeelding
Afbeelding
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door PUG(z)OT »

waarom een dubbele lagering? knappe fotos ! 8)
verbeke
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 12 nov 2012, 20:32

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door verbeke »

omdat een enkele niet sterk genoeg was :P een dubbele lagering heeft een groter contactoppervlak, de lagers zouden dus minder belast worden en een langere levensduur hebben.

Bedankt 8)
205tunerke
Pug Driver
Berichten: 1967
Lid geworden op: zo 22 okt 2006, 10:40

Re: 1990 - Peugeot 205 1.6GTI - Verbeke

Bericht door 205tunerke »

vette bak
Plaats reactie

Terug naar “20x”