advertentie C&C reclame

Peugeot 106 Rallye s2 8v

Moderator: P-unit

danonino1
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:21

Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door danonino1 »

Ik ben nieuw in deze forum en dacht even mijn auto te laten zien en tegelijk ook wat vragen stellen.

In 2013 heb ik een Rallye overgekocht van vrouw die er geen zorg voor nam. Ze had al een tijdje met een olielek staan rijden tot hij stilviel. Ze heeft hem dan 2 jaar buiten laten stilstaan. (moest het zijn dat ze ineens geld had om hem te herstellen... :| )

Er waren veel deuken, krassen en vervangen onderdelen. Roest viel wel nog mee. Voor 250 euro ben ik met een rallye naar huis gekeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst hebben we de motor en interrieur er uit gehaald om de roestige delen te vervangen. Ook de onderkant hebben we volledig behandeld. De chassis is ook wat recht getrokken geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een vriend had in zijn garage een motor liggen van een 306. We hebben dan is gekeken wat er vervangen moest worden om de kracht van een Rallye te behouden. Bleek dat de extra 10 pk van de nokkenas komen.
Ondertussen werd de carosserie ook klaargemaakt voor het verven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo kwam hij terug van het verven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit.

Afbeelding

Afbeelding

De plannen zijn nu nog:
- Ineterrieur afmaken en de bucket seats plaatsen
- Velgen opniew verven
- Peugeot 205 rallye versnellingsbak in plaatsen
- Keuren.

Nu de vragen :D

Ik vroeg mij af of iemand een korte versnellingen heeft en of ik zijn mening daar over kan hebben. Ik heb veel mensen gehoord die het zalig vinden maar ook veel die er over klagen. Ook op de autosnelweg, draait de motor niet veel te hoog in toeren aan 120 bijvoorbeeld?

Heeft er iemand zijn auto laten keuren met een sport katalysator? De katalysator op mijn auto is leeg gehaald en daardoor vrees ik voor de keuring. Aangezien ik een sportkatalysator goedkoper kan krijgen dan een originele vroeg ik mij af of ik er daarmee zal door geraken.

Ook voor de stoelen. Ik heb 2dehands bucket seats gekocht. Het zijn geen echte racestoelen, het merk is "autostyle"... Ik kan ze wel toeklappen voor moest er iemand vanachter willen instappen. Nu vraag ik mij ook af of ik daarmee door de keuring ga geraken.

Mijn side skirts staan ook wat bol waardoor er tussen de auto en de skirts een spleet komt te staan. Is er een of andere manier om dit te herstellen? Zonder te moeten vijzen? Lijmen hebben we al geprobeerd...

Dank bij voorbaat ;)
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door PUG(z)OT »

amai al hard gewerkt, met mooi resultaat !

een sportkatalysator zou in principe zijn werk net zo goed moeten doen als een gewone, goed zorgen dat alles luchtdicht is, geen scheuren of gaatjes daar waar je last, anders gaat je meting niet goed zijn op de keuring

zetels zouden geen probleem mogen zijn denk ik als ze klappen :?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door jurgen_s »

ferm gewerkt

stoelen met koen antwoord op kunnen geven, maar ik dacht dat je ook hiervoor attesten nodig had?
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door Darl'mat »

Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door Steven »

Mooie rebuild. 8)
seune
Pug Driver
Berichten: 1181
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 14:53
Locatie: Tremelo - Vl. Br.

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door seune »

you did good job ! 8) ik heb bij mij ook zo'n 306 blok zitten ,en daar kan je wel meer dna 100 pk uithalen hoor ! :)

wat betreft uw kortere versnellingsbak.. je moet zien waarvoor je het wil gebruiken ! rij je vaak lang autostrade zou ik de originele houden, wil je spelen in de kleinere wegen, zet dan een kortere, kortere hoeft zeker niet van een 205 rallye te zijn ( bijna onvindbaar en DUUR ) je kan een zetten van een 205 XS ( 4500toeren bij 120) citroen C15 1.1 (+-4000-4100 toeren bij 120 en korte 1e ! ) 205 1.1 zou ook goed zijn en anders ( heb ik nu) 106 1.4 XSi

als je bij 106 gaat zien heb je 1.3 rallye, 1.4XSi en 1.6XSi ( of rallye) zijn dezelfde verhoudingen alleen is de eindoverbrenging korter naargelang de kleindere motorinhoud,

bij 205 kan je vb een XS versn bak nemen en de 5e versn vervangen ( 1 tandwiel van een XR) -> 3800 toeren bij 120 ipv 4500 je zit dan wel met een 'gat' maar mijn 1400 vroeger kon dat wel hebben als een overdrive

hopelijk bent ge hier iets wijzer mee geworden... let er wel op dat een bak van 1.3 rallye een 'groot' diff heeft, de cardankoppen kant boite zijn iets anders, maar het diff zou steviger zijn... heb hier zelf nog geen erv mee
danonino1
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:21

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door danonino1 »

Danku allemaal :)

Ik ga is zoeken achter een C15 1.1 bak.
seune
Pug Driver
Berichten: 1181
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 14:53
Locatie: Tremelo - Vl. Br.

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door seune »

c15 werkt prima en is meestal niet duur maar wel zeldzaam.. hou er wel rekening mee dat de 1e KORT is ( als ik me goed herinner 35 bij 6500 toeren) is soms leuk maar kan ook tegenvallen in de bergen, wanneer de 2e te lang is en 1e te kort
berengun
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 11:47

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door berengun »

jurgen_s schreef:ferm gewerkt

stoelen met koen antwoord op kunnen geven, maar ik dacht dat je ook hiervoor attesten nodig had?
heel leuk project!
mijn suzuki samurai heeft een rode kaart gekregen omdat er (kantelbare) bucketseats in zaten :(
seune
Pug Driver
Berichten: 1181
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 14:53
Locatie: Tremelo - Vl. Br.

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door seune »

geen originele bevestigingen gebruikt mss ?
berengun
Berichten: 39
Lid geworden op: di 09 dec 2014, 11:47

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door berengun »

seune schreef:geen originele bevestigingen gebruikt mss ?
nee klopt, die waren idd niet origineel dus dat kan misschien wel de reden geweest zijn...
danonino1
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:21

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door danonino1 »

ja lap...
Ik heb de originele bevestigingen vervangen door die van OMP.
http://www.oreca-store.com/fixation-de- ... auche.html
danonino1
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 10 dec 2014, 22:21

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door danonino1 »

In verband met de versnellingsbak,

Uiteindelijk eentje van een Ax sport gevonden, een 14x60. :D
Nu dat de versnellingsbak toch open ging hebben we op slijtage gecontroleerd en wat we konden ook vervangen.
Er was ook een ambetant geluid in achteruit doordat de vork op de tandwielen zelf sleepte. Deze ook rechtgetrokken => geen lawaai meer :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

volgende stap = doorgeroest stuk achter een heatshield voor de uitlaat weg doen en terug toelassen... :evil:
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door Steven »

Blijft impressionant om te zien, een versnellingsbak in losse onderdelen. Ik zou niet weten waar terug te beginnen met al die tandwielen. :mrgreen:

Zal een leuke update zijn tijdens het rijden. 8)
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot 106 Rallye s2 8v

Bericht door PUG(z)OT »

dat zijn plezante werken, eens de eerste testrit goed verlopen is :D :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “10x”