advertentie Automotive Group reclame

Expert start niet

Bipper, Partner I, Partner II, Expert, Boxer

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Arnieboyke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 19:23

Expert start niet

Bericht door Arnieboyke »

Mijn Expert wil niet starten als hij koud staat :cry:

Het gaat over een expert van 2003 2.0 HDI 16 klepper.
Aan de computer geeft hij geen foutcodes. Gloeirelais enzo is uitgemeten, alles goed.

Er zit een nieuwe mazoutpomp en aandrijfriem en nokvolgers op. Distributieriem was afgetrokken door het vastlopen van de mazoutomp. Motor heeft ong 145.000km. Na de nieuwe mazoutpomp heeft de motor eigenlijk geen problemen gekend, begon toen het kouder werd. Maar het is raar. In het begin tijdens de extreme koude geen problemen. Toen begon hij iets moeilijker te starten. Op een dag, na 25 km rijden , motor stilgelegd na ong 25km. Na 10min, weer te willen vertrekken, startte hij niet meer. (motor stond nochthans op bedrijfstemperatuur) Blijven proberen en opeens was hij weg. Toen begonnen eigenlijk de problemen.

Als hij koud staat wil hij niet starten. Als ik hem met startkabels aan een andere auto koppel en blijf proberen, start hij wel. Als ik hem daarna uit leg, start hij zonder problemen, elke keer. Dag erna, of werkdag erna, zelfde probleem. Er zit ondertussen ook een nieuwe Batterij in met meer capaciteit. Dit ging 1 dag goed ,na 2dgn zelfde probleem. De retourkes van de injectoren zijn ook vervangen, omdat er 1 een klein beetje lekte. Ik heb wel het gevoel dat wanneer hij eens gestart is, hij bij de volgende start sneller ronddraait.

De waarden (hoeveelheden)aan de computer staan op -1.4 van cyl 1 tot 3 en van cyl 4 +1.4, maar dit zou tussen de cylinders een verschil van 5 mogen zijn.

Zit efkes met de handen in mijn haar en weet het niemeer.

Hopelijk is het wa duidelijk en kunnen jullie helpen.

Zou een starter met meer vermogen helpen ?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Expert start niet

Bericht door jurgen_s »

als die de dag erna niet meer start, merk je dan dat de starter moeilijk rondgaat?
Arnieboyke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 19:23

Re: Expert start niet

Bericht door Arnieboyke »

Ja inderdaad. Draait pcs trager rond. Als hij dan eenmaal gestart is en efkes heeft gedraaid,(zelfs maar 2 min ofzo) draait bij de volgende start de starter iets sneller (vlotter).
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Expert start niet

Bericht door jurgen_s »

ik merk nu ook wel met het koude weer dat de auto 's morgens 'iets' moeilijker start omdat de starter 'iets' trager rondgaat

het trager waar ik van spreek is dat het echt wel opvalt dat die het moeilijk heeft om de motor rond te krijgen

hebt ge trouwens de gloeibougies al eens getest? Maw hebt ge ze zien gloeien?
Arnieboyke
Berichten: 3
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 19:23

Re: Expert start niet

Bericht door Arnieboyke »

Zien gloeien niet. Wat wel raar is, is dat hij de eerste keer echt moeilijk startte na 25km rijden. En volgens verschillende fora zijn die gloeibougies enkel om de emissienormen te bereiken bij koude start. Een HDI heeft een hogedrukinspuiting en kan perfect starten zonder gloeibougies. Of klopt dit niet?

Het trager draaien.... hij heeft het merkbaar iets lastiger om rond te komen dan wanneer hij al eens gestart is. Als hij uiteindelijk start en ik geef vol gas blijft hij eerst efkes hangen rond de 2000rpm. Dan gas lossen en dan gaat hij voluit. Hij rookt een klein beetje heviger ook, niet echt overdreven .
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Expert start niet

Bericht door PUG(z)OT »

trekt uw starter niet teveel stroom? maw mss is hij versleten...

komt er geen lucht op de aanvoerleidingen van de mazout? pomp hem eens op als hij lang heeft stilgestaan met het peertje en kijk of er luchtbellen in de retourleiding komen, normaal zit er wel ergens in de buurt van je filter een doorzichtig stuk brandstofleiding...

de brandstof filter er al eens uitgehaald/vervangen? zit er geen water, vuil of metaal schilfers in het filterhuis?

dat van die gloeiers klopt inderdaad, bij normaal koude temperaturen zoals hier heeft hij deze idd niet nodig om te kunnen starten
Plaats reactie

Terug naar “Bedrijfsvoertuigen - Cammionettes”