dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp
Geplaatst: do 05 nov 2015, 12:13
Beste lezer
Kunnen jullie me advies geven over het volgende onderwerp? Ik zou graag willen weten of het vervangen van het stuurhuis van een Peugeot partner tepee ook samen moet gaan met het vervangen van de stuurpomp?
Ik licht dit graag even toe hieronder.
Mijn Peugeot partner tepee (4 j 4 m oud, minder dan 50 000 km) had een stuur dat blokkeerde. Het leek alsof mijn stuur in stuurslot schoot bij het uitvoeren van een manoeuvre. Dit was echt een safety matter en levensgevaarlijk, omdat de auto onbestuurbaar werd.
De diagnose die Peugeot gesteld heeft, was: stuurhuis defect. Stuurhuis is vervangen, maar ...
De garage heeft een fout onderdeel geplaatst, met als resultaat dat mijn wagen zeer zwaar stuurde precies alsof ik geen servostuur meer had. Dan hebben ze nogmaals en weer een fout stuurhuis geplaatst, uiteraard zonder positief effect.
Uiteindelijk wisten ze het ook niet meer en hebben ze dan maar de stuurpomp vervangen, want het kan niks anders meer zijn. Die pomp zou op hun kosten vervangen worden als het probleem daarmee niet verholpen zou zijn.
Het probleem was niet opgelost, stuur blokkeerde onmiddellijk weer en auto binnen de minuut weer binnengebracht bij de garage. Nu presenteren ze me enkele maanden later toch de rekening met de uitleg dat je altijd het stuurhuis (vervangen op 5 augustus) samen met de stuurpomp (vervangen op 23 september) moet vervangen. Samen is het dus niet gebeurd (meer dan anderhalve maand later) en het past ook niet bij de diagnose en het probleem was er ook niet mee opgelost.
Pas toen de leverancier van de garage (en niet de garage zelf want zij wisten niet meer wat te doen) het foute onderdeel heeft vervangen door het juiste model stuurhuis, werkte mijn wagen weer.
Volgens mijn visie had het plaatsen van het juiste onderdeel bij de eerste herstelling ook het probleem moeten oplossen.
Kortom, de garage heeft enorm veel fouten gemaakt, de herstelling heeft exact drie maanden geduurd en nu presenteren ze mij een extra rekening (bovenop die van het stuurhuis) van 875 euro voor kosten van de stuurpomp die ze nooit hadden moeten maken als ze hun werk gedaan hadden en welke kosten ze beloofd hadden op zich te nemen. Maar die nu toch opgeëist worden met de melding dat je het stuurhuis altijd samen met de stuurpomp dient te vervangen.
Graag jullie mening hierover, enerzijds over het herstellingsverhaal van beide onderdelen en anderzijds over een plan van aanpak om te protesteren tegen deze factuur.
Bedankt alvast
Hilde
Kunnen jullie me advies geven over het volgende onderwerp? Ik zou graag willen weten of het vervangen van het stuurhuis van een Peugeot partner tepee ook samen moet gaan met het vervangen van de stuurpomp?
Ik licht dit graag even toe hieronder.
Mijn Peugeot partner tepee (4 j 4 m oud, minder dan 50 000 km) had een stuur dat blokkeerde. Het leek alsof mijn stuur in stuurslot schoot bij het uitvoeren van een manoeuvre. Dit was echt een safety matter en levensgevaarlijk, omdat de auto onbestuurbaar werd.
De diagnose die Peugeot gesteld heeft, was: stuurhuis defect. Stuurhuis is vervangen, maar ...
De garage heeft een fout onderdeel geplaatst, met als resultaat dat mijn wagen zeer zwaar stuurde precies alsof ik geen servostuur meer had. Dan hebben ze nogmaals en weer een fout stuurhuis geplaatst, uiteraard zonder positief effect.
Uiteindelijk wisten ze het ook niet meer en hebben ze dan maar de stuurpomp vervangen, want het kan niks anders meer zijn. Die pomp zou op hun kosten vervangen worden als het probleem daarmee niet verholpen zou zijn.
Het probleem was niet opgelost, stuur blokkeerde onmiddellijk weer en auto binnen de minuut weer binnengebracht bij de garage. Nu presenteren ze me enkele maanden later toch de rekening met de uitleg dat je altijd het stuurhuis (vervangen op 5 augustus) samen met de stuurpomp (vervangen op 23 september) moet vervangen. Samen is het dus niet gebeurd (meer dan anderhalve maand later) en het past ook niet bij de diagnose en het probleem was er ook niet mee opgelost.
Pas toen de leverancier van de garage (en niet de garage zelf want zij wisten niet meer wat te doen) het foute onderdeel heeft vervangen door het juiste model stuurhuis, werkte mijn wagen weer.
Volgens mijn visie had het plaatsen van het juiste onderdeel bij de eerste herstelling ook het probleem moeten oplossen.
Kortom, de garage heeft enorm veel fouten gemaakt, de herstelling heeft exact drie maanden geduurd en nu presenteren ze mij een extra rekening (bovenop die van het stuurhuis) van 875 euro voor kosten van de stuurpomp die ze nooit hadden moeten maken als ze hun werk gedaan hadden en welke kosten ze beloofd hadden op zich te nemen. Maar die nu toch opgeëist worden met de melding dat je het stuurhuis altijd samen met de stuurpomp dient te vervangen.
Graag jullie mening hierover, enerzijds over het herstellingsverhaal van beide onderdelen en anderzijds over een plan van aanpak om te protesteren tegen deze factuur.
Bedankt alvast
Hilde