advertentie Nova reclame

dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
HVCAMPEN
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 nov 2015, 11:50

dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

Bericht door HVCAMPEN »

Beste lezer

Kunnen jullie me advies geven over het volgende onderwerp? Ik zou graag willen weten of het vervangen van het stuurhuis van een Peugeot partner tepee ook samen moet gaan met het vervangen van de stuurpomp?

Ik licht dit graag even toe hieronder.

Mijn Peugeot partner tepee (4 j 4 m oud, minder dan 50 000 km) had een stuur dat blokkeerde. Het leek alsof mijn stuur in stuurslot schoot bij het uitvoeren van een manoeuvre. Dit was echt een safety matter en levensgevaarlijk, omdat de auto onbestuurbaar werd.

De diagnose die Peugeot gesteld heeft, was: stuurhuis defect. Stuurhuis is vervangen, maar ...

De garage heeft een fout onderdeel geplaatst, met als resultaat dat mijn wagen zeer zwaar stuurde precies alsof ik geen servostuur meer had. Dan hebben ze nogmaals en weer een fout stuurhuis geplaatst, uiteraard zonder positief effect.

Uiteindelijk wisten ze het ook niet meer en hebben ze dan maar de stuurpomp vervangen, want het kan niks anders meer zijn. Die pomp zou op hun kosten vervangen worden als het probleem daarmee niet verholpen zou zijn.

Het probleem was niet opgelost, stuur blokkeerde onmiddellijk weer en auto binnen de minuut weer binnengebracht bij de garage. Nu presenteren ze me enkele maanden later toch de rekening met de uitleg dat je altijd het stuurhuis (vervangen op 5 augustus) samen met de stuurpomp (vervangen op 23 september) moet vervangen. Samen is het dus niet gebeurd (meer dan anderhalve maand later) en het past ook niet bij de diagnose en het probleem was er ook niet mee opgelost.

Pas toen de leverancier van de garage (en niet de garage zelf want zij wisten niet meer wat te doen) het foute onderdeel heeft vervangen door het juiste model stuurhuis, werkte mijn wagen weer.

Volgens mijn visie had het plaatsen van het juiste onderdeel bij de eerste herstelling ook het probleem moeten oplossen.

Kortom, de garage heeft enorm veel fouten gemaakt, de herstelling heeft exact drie maanden geduurd en nu presenteren ze mij een extra rekening (bovenop die van het stuurhuis) van 875 euro voor kosten van de stuurpomp die ze nooit hadden moeten maken als ze hun werk gedaan hadden en welke kosten ze beloofd hadden op zich te nemen. Maar die nu toch opgeëist worden met de melding dat je het stuurhuis altijd samen met de stuurpomp dient te vervangen.

Graag jullie mening hierover, enerzijds over het herstellingsverhaal van beide onderdelen en anderzijds over een plan van aanpak om te protesteren tegen deze factuur.

Bedankt alvast
Hilde
jebbe
Berichten: 100
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 15:58

Re: dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

Bericht door jebbe »

schone garagist heb jij.
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

Bericht door Axel »

Vragen om zulke problemen op te lossen is vrij moeilijk via het forum. Wij, de forumleden, kunnen geen diagnose stellen van op afstand. Mochten we dat wel kunnen, dan had ik het gat in de markt gevonden. ;)

als ge echt niet tevereden zijt met dat factuur, kunt ge naar de vrederechter stappen. Die kan een neutrale expert aanstellen om te kijken of er fouten gebeurd zijn. Zo zal hij een overeenkomst tussen beide partijen uitwerken. Risico is wel als je in ongelijk gesteld wordt je een paar extra kosten hebt. :-(

tenslotte wil ik wel zeggen dat ons forum zoveel mogelijk neutraal blijft in zulke zaken. Ik heb ook zowel positieve als negatieve verhalen van bepaalde Peugeot-dealers, doch die zal ik nooit op het forum zetten :|
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

Bericht door GT'tje »

Als ik van jou was, ging ik eens gaan praten met die garagist. Daar los je naar mijn mening meer mee op dan naar een vrederechter te stappen (laatste oplossing). Als je een normaal gesprek kan voeren met de garagist, zal dat probleem wel opgelost raken.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: dringende vraag defect stuurhuis - stuurpomp

Bericht door jurgen_s »

eerste stap is inderdaad de dealer in gebreke stellen en dat doe je door een aangetekend schrijven te sturen naar hem. Daarin moet je duidelijk verwoorden wat het probleem is en waarom je weiger te betalen.

Ook moet je de klantenservice van peugeot op de hoogte brengen en als ze wat hun best doen gaan zij ook hun licht op steken bij de dealer.

Als daaruit geen goed antwoord komt dan pas kan je verder gaan, maar dat vereist een goede advocaat en die werken ook niet gratis natuurlijk.
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”