advertentie Van Wijk reclame

Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

806, 807, Bipper, Partner en Expert personenwagens

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Sofie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 11:19

Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Sofie »

Hallo iedereen,

Ik heb in maart 2010 een peugeot partner tepee 1.6 diesel gekocht. (nieuw)

Ondertussen is de wagen al 3 jaar voorbij en ik heb er toch al tal van problemen mee gehad.

Ik zou mijn facturen eens grondig moeten bestuderen maar dit heb ik al moeten laten herstellen:
- regelmatig eens een koplamp kapot
- achterruit laten vervangen wegens productiefout
- element chauffage deffect
- elektronische zijspiegels die blokkeren
- ventilatiedefect
- afgelopen maand een kapotgespringen vering

En dit weekend weer een probleem: de turbo zou kapot zijn.
Was vanuit Nederland onderweg naar huis toen de wagen plots geen 'power' meer had om vooruit te geraken (hij geraakte er wel maar héél traag). Het lampje 'storing emissiesysteem' ging branden.
Pechdienst gebeld en volgens hen kon ik gewoon doorrijden naar huis. Hij had het controlelampje uitgeschakeld.
De wagen reed echter nog steeds op dezelfde manier en naar het einde toe geraakt hij zelfs niet meer boven 100km/u, reeds dan aan een verbruik van 7liter en reed schokkerig.

Ik heb de auto altijd correct laten onderhouden.

Herkent iemand dit probleem?
Is dit normaal?

Onze peugeot garage kan dit niet verklaren maar stonden verder wel al klaar met de factuur van 1400euro.
Peugeotgarage waar ik de wagen gekocht heb wilt niets doen omdat ik bij hen nooit voor onderhoud ben geweest.

Ze laten ons eigenlijk in de steek en we moeten zelf maar contact opnemen met Peugeot.
Dit gaan we uiteraard doen, via de verzekering (controleurs,...)
Maar of het iets zal uithalen?

Ik ga de wagen eens ergens anders binnenbrengen voor een 2nd opinion en zou hem liefst van al bij een niet-peugeot garage willen laten herstellen omdat dit in prijs veel zou schelen.

Verder wil ik de wagen eens volledig laten nakijken zodat ik nadien niet voor nog problemen kom te staan.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door jurgen_s »

ga eens bij een deftige peugeotgarage langs. Als het niet te ver is voor u: Kenens in Paal/Beringen.
_Tom_
Berichten: 1180
Lid geworden op: di 24 jan 2006, 12:17

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door _Tom_ »

denk niet dat peugeot tussen beide gaat komen omdat hij al ouder is dan 3 jaar...
altijd op tijd op onderhoud geweest bij een erkende peugeot garage?
km stand van de wagen?

op het falen van een bepaald onderdeel is niet altijd een antwoord te geven.
en met alleen de turbo vervangen gaat ge er niet komen. er zijn nog enkele belangrijke dingen die gecontroleerd/vervangen moeten worden ;)
Sofie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 11:19

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Sofie »

_Tom_ schreef:denk niet dat peugeot tussen beide gaat komen omdat hij al ouder is dan 3 jaar...
altijd op tijd op onderhoud geweest bij een erkende peugeot garage?
km stand van de wagen?

op het falen van een bepaald onderdeel is niet altijd een antwoord te geven.
en met alleen de turbo vervangen gaat ge er niet komen. er zijn nog enkele belangrijke dingen die gecontroleerd/vervangen moeten worden ;)
Altijd goed op onderhoud geweest ja.
Km stand is ongeveer 101.000km

Ik ga niets vervangen hé, de garage gaat dat doen. Ik veronderstel dat die wel weten wat ze moeten vervangen en nakijken.....?!
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Darl'mat »

Altijd op tijd op onderhoud geweest bij een erkende Peugeot garage?
Is dit niet het geval, dan zal Peugeot zeker niets doen.

Turbo die stuk gaat, meestal door verkeerd gebruik of te late onderhoudsbeurten of verkeerde olie.
Oliefilter met verkeerde filtering.
Gebruik van andere olie die niet gemengd mag, bv, overgaan van half synthetisch naar minerale, of van synthetische naar half synthetisch.

Als de turbo vervangen gaat worden moeten ook de oliekanalen mee gepoetst en aanzuigfilter, best de carterpan er af en kijken of er geen black sludge in zit.

Aangezien u van garagist bent gewisseld is er de kans dat het iets met de olie te maken heeft.

Hoe is het trouwens met uw veren afgelopen, wat waren de wekelijke kosten.
Sofie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 11:19

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Sofie »

Darl'mat schreef:Altijd op tijd op onderhoud geweest bij een erkende Peugeot garage?
Is dit niet het geval, dan zal Peugeot zeker niets doen.

Turbo die stuk gaat, meestal door verkeerd gebruik of te late onderhoudsbeurten of verkeerde olie.
Oliefilter met verkeerde filtering.
Gebruik van andere olie die niet gemengd mag, bv, overgaan van half synthetisch naar minerale, of van synthetische naar half synthetisch.

Als de turbo vervangen gaat worden moeten ook de oliekanalen mee gepoetst en aanzuigfilter, best de carterpan er af en kijken of er geen black sludge in zit.

Aangezien u van garagist bent gewisseld is er de kans dat het iets met de olie te maken heeft.

Hoe is het trouwens met uw veren afgelopen, wat waren de wekelijke kosten.
Ja onderhoud is altijd op tijd gedaan geweest bij een erkende peugeot garage waar ik naartoe ben geweest vanaf de aankoop van de wagen. Ben nooit naar een andere garage geweest.
De garage heeft me dit zelf ook bevestigd, dat de onderhouden altijd op tijd gedaan geweest zijn.

Turbo die stuk gaat:
- verkeerd gebruik: wat verstaat men hier onder?
- onderhoud is dus altijd op tijd gedaan
- olie heb ik zelf nooit iets aan gedaan, enkel de garage. Ze wisten me te zeggen dat ze goede olie gebruiken, van total.
Darl'mat schreef:Aangezien u van garagist bent gewisseld is er de kans dat het iets met de olie te maken heeft.
Ik heb mijn wagen bij een grote peugeot garage gekocht maar omdat deze redelijk ver is en er een peugeotgarage in onze gemeente is, ben ik meteen naar die gagare geweest. Ben dus verder nooit van garage verandert....

De veringen,... zijn volledig hersteld (beide kanten). De werkelijke kosten waren zo'n 800euro.

Ondertussen gisteren toch goed nieuws gehad van de garage. Ze hebben, na mijn aandringen, toch contact opgenomen met Peugeot en ze zijn bereid om 75% van de turbo te betalen.
Wel enkel op de turbo en dus niet op de totaalfactuur. Ik moet nu zo'n 800euro betalen ipv 1400euro.
Vind dit al een goede zet!

We gaan sowieso toch nog contact opnemen met de verzekeringsmakelaar om te horen of er nog meer uit te halen valt (voor oa ook de veringen,....)
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door jurgen_s »

voor de 1.6 blokken is vaak de te lange intervallen en het niet aandraaien van de injectoren de doodsoorzaak nummer 1 van kapotte turbo's.

Voor de intervallen: kijk maar eens in uw instructieboekje wanneer de 10.000 km intervallen vandoen zijn. Ge zult zien dat bijna iedereen aan die voorwaarde voldoet.
Beter dus om de 10.000 km binnengaan voor olie en nieuwe oliefilter.
Michel.
Berichten: 15
Lid geworden op: di 30 okt 2012, 19:17

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Michel. »

Ik doe bij mijn partner ook elke 10000 km nieuwe olie en filter of na 1 jaar als ik niet aan die km geraak. En in de garage zei men mij om 4l olie erin te doen, dan zit het wel iets boven maximum maar dat is daar een richtlijn geworden omdat er anders problemen voorkomen...

Maar ben je zeker dat het de turbo is? Misschien heb je minder power omdat de computer in een soort fail safe mode springt omdat er ergens een senseor probleem is ofzo....

Uitlezen in een garage moet toch uitsluitsel kunnen brengen.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door PUG(z)OT »

Hoe is uw rijstijl? sportief? veel korte afstanden?
Sofie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 11:19

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Sofie »

Michel. schreef:Maar ben je zeker dat het de turbo is? Misschien heb je minder power omdat de computer in een soort fail safe mode springt omdat er ergens een senseor probleem is ofzo....

Uitlezen in een garage moet toch uitsluitsel kunnen brengen.
Ik ben geen autokenner, dus vertrouw op de garage en hoop dat ze gelijk hebben.
Ik ga ervan uit dat ze daar het nodige gedaan hebben.

Volgens hun uitleg denk ik wel dat ze gelijk hebben. Ze gaan een revisieturbo plaatsen. Binnenin mijn turbo zou alles volledig vastzitten...

Verder spraken ze er toch van dat ze de wagen gingen uitlezen, allerlei filters en buizen mee moeten vervangen, olie moeten verversen,...
PUG(z)OT schreef:Hoe is uw rijstijl? sportief? veel korte afstanden?
Ik doe veel lange afstanden en veel autostrade.

Ik rij vlot, trek vlot op maar geen overdreven snelheden of overdreven optrekken.
Wat is sportief rijden? 160km op de autostrade? Dan is mijn antwoord nee.
Joske
Pug Driver
Berichten: 5317
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Joske »

WAt is sportief?

Thuis van de oprit afdraaien en het gaspedaal tot op de vloer trappen. :+ :Y
Sofie
Berichten: 5
Lid geworden op: di 02 jul 2013, 11:19

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Sofie »

Joske schreef:WAt is sportief?

Thuis van de oprit afdraaien en het gaspedaal tot op de vloer trappen. :+ :Y
dan is mijn antwoord nee :mrgreen:
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: Peugeot partner tepee 1.6 van 2010 met turboproblemen

Bericht door Darl'mat »

Dan hebt u zelf niets verkeerd gedaan; met een rustige rijstijl met koude motor- rustig rijden laatste km's- steeds dezelfde voorgeschreven olie- respecteren onderhoudsintervallen, dan gaat een turbo niet snel stuk, u bent dan een uitzondering.
Plaats reactie

Terug naar “80x en Tepee gamma”