advertentie Nova reclame

New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

508 en 5008

Moderator: P-unit

Plaats reactie
Wim 23
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 11:43

New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door Wim 23 »

Hallo

Sinds vorige week mijn nieuwe wagen, een 508 sw allure pack. Rood met wit interieur. En het pack met de 360 camera. Na 1 week heb ik er ongeveer 2000km gereden. Na jaren rijden met Volvo’s was het toch even wennen. Maar op de gewone wegen een zeer aangename auto. Op de autosnelweg daarentegen vind ik hem nogal snel ingrijpen met allerhande meldingen. Line keeping die meer aangaat als niet, melding handen op het stuur houden terwijl ik het stuur wel degelijk vasthoud, dode hoek waarschuwing kant bestuurder die aangaat op het linkse rijvak en vooral de adaptieve cruise control die niet kan uitgeschakeld worden. Zelf op de dichtste stand laat deze zeer veel plaats tussen en is het moeilijk om deze bij druk verkeer te gebruiken.

Dus hier mijn vraag is of het mogelijk om deze afstand te verkorten of nog beter een gewone cruise control te activeren. Volgens mijn dealer niet. Maar misschien dat er hier iemand een oplossing kent, weet ik rij heel veel km op de autosnelweg.

Mvg Wim
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door jurgen_s »

je kan die op dat moment gewoon 'over rulen' via je gaspedaal. Als jij toch vindt dat her dichter kan, dan geef je gewoon gas bij

Eerlijk gezegd... de kleinste afstand is in een noodsituatie al niet meer veilig. Dus vergeef me als ik me afvraag waarom de meeste chauffeurs denken dat ze sneller en beter kunnen reageren dan de elektronica als ze 33 m/s aan het rijden zijn. De constructeur heeft de afstand echt niet afgesteld om u te ambeteren maar net voor uw veiligheid. Just my 2 cents.

Maar weet dat ge via het gaspedaal simpel kunt tussenbeide komen.
Wim 23
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 11:43

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door Wim 23 »

Dag Jürgen

Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik geen afbreuk wil doen aan de wagen, want is een mooie luxueuze wagen. Ik rij ongeveer 80.000km per jaar waarvan de meeste op de autosnelweg. En ik begrijp uw reactie dat de afstand voor mijn veiligheid is en niet voor het ambeteren van de chauffeur. Maar het probleem dat ik ervaar is dat de wagen zeer sterk afremt als er iemand invoegt, want de afstand is behoorlijk groot. Wat dan weer verschieten is voor de achterliggers die niet deze afstand bewaren. En de afstand is beduidend groter dan bij ander merken en kan men daar kiezen tussen adaptieve en de “gewone” cruise control. Op het bedrijf waar ik werk zijn we overgeschakeld van Volvo naar Peugeot omdat deze nog diesels leveren, en dit is een punt van frustratie onder de collega’s die reeds een Peugeot hebben.

Mvg Wim
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door jurgen_s »

betreffende de dode hoek melding. die krijg ik soms ook als ik ga piepen wat er voor mijn voorligger rijdt. Maw ge jomt dichter bij de vangrail of betonnen muur en de sensor detecteert dat als een voertuig dat in jouw blind spot rijdt. De lane assist zal dan ook melding geven.

Ja het staat allemaal heel erg gevoelig afgesteld bij zowat elke constructeur heb ik al gemerkt. Het is geen zelfstandig rijsysteem en daarom neemt men, al dan niet terecht, veel marge. De ene constructeur al wat meer dan de andere.

Ik ben zelf blij om nog geen adaptieve xc te hebben, maar heb die wel uitvoerig getest op een 308 en daar leek die mij zeker naar behoren te werken. geen gekke toestanden van remmen voor een plas. Wel een aantal keer een melding in een scherpe bocht, maar daar heeft de auto niet voor afgeremd.

Als op de autosnelweg ge niet wil dat men rechts gaat voorbij rijden, geef dan beetje gas bij en bepaal uw eigen afstand. Moment dat ge gas lost gaat het systeem terug overpakken. Maar bij druk autosnelwegverkeer is cc al dan niet adaptief naar mijn inziens niet de juiste tool om te gebruiken. Wilt ge dat wel, dan moet uw werkgever auto's voorzien met een hoger niveau van autonoom rijden. Maar wat ik al gezien en gelezen heb is tot op dit moment gen enkel van die systemen zo adaptief als de bestuurder zelf. Wij kunnen anticiperen (als we naar het juste aan het kijken zijn tenminste), die systemen kunnen enkel reageren. Ik rijd bij file verkeer op autosnelweg enkel via cc, bij snelheden vanaf 40 km/h, puur door anticipatie. Iets wat een adaptief systeem niet kan. Dus ik vrees voor u dat het vanaf nu terug iets meer zelf gasgeven gaat worden.
Wim 23
Berichten: 3
Lid geworden op: za 12 mar 2022, 11:43

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door Wim 23 »

Inderdaad zal zelf wat meer de controle moeten houden over de wagen. Hoe meer snufjes hoe meer je zelf de controle moet houden :lol: . Alleszins bedankt voor uw reactie, maar ga mij toch wat inhouden met gas geven want sponsor de staat al genoeg. En verder ga ik toch genieten van de mooie cockpit waar ik dagelijks enkele uren in vertoef.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door PUG(z)OT »

Ik heb ook adaptieve cruise contrôle op de 308 hier, maar hier in België met het drukke verkeer is het idd geen plezier om te gebruiken, hij gaat al zeer snel inhouden, en fel vertragen. Denk soms als ik men eigen zou zien rijden dat mijn reactie zou zijn, ziet daar, das zo ene die voor de minste scheet veel te vroeg op zijn rem gaat staan. Als je wacht met inhalen tot dat je een auto lengte of 3 achter je voorligger bent, heeft hij al geremd en diens snelheid overgenomen. Het ontspannende effect van cruise controle is weg in mijn ogen, en je kan dit jammer genoeg niet uitschakelen...
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door jurgen_s »

het systeem toont wel aan dat we teveel een foute gewoonte hebben om op de autosnelweg te dicht tegen onze voorligger te rijden. Dikwijls rijden we treintje achter elkaar.
maar als ge eerlijk zijt, weet ge dat bij de minste zever ge in de kofferbak van uw voorligger steekt.
we zijn ook niet gemaakt om continu scherp te staan met sesastreuze gevolgen voor onze reactietijd. als op een kritiek moment uwe kleine of uwe partner net uw aandacht even wegneemt zit ge al in de problemen of toch bijna.
Die systemen kijken de hele tijd na zonder te verslappen maar staan wel ingesteld op een afstand dat ze nog veilig kunnen stoppen of toch de brokken kunnen minderen.
als wij sturen geven we onszelf een vals gevoel van veiligheid: ik zal wel op tijd kunnen stoppen...
realiteit.bewijst elke dag het andere.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: New 508 sw 1.5 BlueHDI 130 pk EAT8

Bericht door Darl'mat »

op landwegen is het fijn, op snelweg soms zelf wat gas bijgeven.

belangrijk dat u uw richtingsaanwijzer op tijd aanzet op snelweg voordat de cruise control begint te vertragen.

Staat hier wel altijd op kort bij en ik let zelf ook nog op.
Plaats reactie

Terug naar “50x”