voorverwarmer
Moderator: P-unit
voorverwarmer
vraagje:
op onze Ulysse I, later 2x C8 en de huidige 807, alle 2.0 HDi's 110 pk behalve de 807 met 136 pk, heeft altijd een extra koelwaterverwarmer voor buitentemperaturen onder 10'C onder de wagen gehangen, bij de 807 zijn daarvan een jaar geleden de waterbuisjes daarnaartoe nog vervangen (doorgeroest)
als ik de motor daarvan stilzette wanneer die nog niet opgewarmd was (bv bij het even verplaatsen van de wagen), hoorde je het zeuren onder de wagen en rook je het typische geurtje, ook rookte het dan lichtjes rechtsvoor
je vermijdt zoiets uiteraard zoveel mogelijk, koud starten en weer stoppen
bij m'n 508 SW 1.6 e-HDi van 't werk merk ik eigenlijk zo geen voorverwarmer meer (maar die startte ik ook nog niet om 'm dan gelijk weer stil te leggen bij koud weer)
worden die tegenwoordig niet meer toegepast, of ligt dat aan 't feit dat dat een 1.6 HDi betreft ?
of aan 'Euro5 ipv (tot) Euro4' ?
op 'n Duits forum zegt men mij dat dit nooit standaard geweest zou zijn, altijd meerprijs ?!?
ben benieuwd
op onze Ulysse I, later 2x C8 en de huidige 807, alle 2.0 HDi's 110 pk behalve de 807 met 136 pk, heeft altijd een extra koelwaterverwarmer voor buitentemperaturen onder 10'C onder de wagen gehangen, bij de 807 zijn daarvan een jaar geleden de waterbuisjes daarnaartoe nog vervangen (doorgeroest)
als ik de motor daarvan stilzette wanneer die nog niet opgewarmd was (bv bij het even verplaatsen van de wagen), hoorde je het zeuren onder de wagen en rook je het typische geurtje, ook rookte het dan lichtjes rechtsvoor
je vermijdt zoiets uiteraard zoveel mogelijk, koud starten en weer stoppen
bij m'n 508 SW 1.6 e-HDi van 't werk merk ik eigenlijk zo geen voorverwarmer meer (maar die startte ik ook nog niet om 'm dan gelijk weer stil te leggen bij koud weer)
worden die tegenwoordig niet meer toegepast, of ligt dat aan 't feit dat dat een 1.6 HDi betreft ?
of aan 'Euro5 ipv (tot) Euro4' ?
op 'n Duits forum zegt men mij dat dit nooit standaard geweest zou zijn, altijd meerprijs ?!?
ben benieuwd
Re: voorverwarmer
bij mijn 607 heb ik een soort van electrische weerstand bij de ventilatie zitten zodat ik vrijwel onmiddellijk warme lucht heb (na 200 meter rijden of zo). Als je direct warme lucht voelt blazen bij de 508 zal die ook wel zo'n vergelijkbaar systeem hebben.
Re: voorverwarmer
In mijn 508 zit ook zo een soort van elektrische weerstand. Met deze koude temperaturen merk je gewoon dat je heel snel warmte krijgt in het interieur. Ik dacht overigens dat dit juist het voordeel was aan de Hdi's. Die hebben dat standaard. Bij andere merken is dit meestal een optie.
-
- Pug Driver
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
- Locatie: Planet Earth
- Contacteer:
Re: voorverwarmer
406 coupe is hetzelfdejurgen_s schreef:bij mijn 607 heb ik een soort van electrische weerstand bij de ventilatie zitten zodat ik vrijwel onmiddellijk warme lucht heb (na 200 meter rijden of zo). Als je direct warme lucht voelt blazen bij de 508 zal die ook wel zo'n vergelijkbaar systeem hebben.
Re: voorverwarmer
ja die elektrische weerstanden zie je bij de 807 ook zitten L + R achter de roosterkes bij geopende voordeuren (metalen 'lichamen' met 'koelribben')
maar ik was benieuwd naar een verwarmer voor het koelwater (die doet ook de motor sneller op temperatuur zijn)
nog iemand 'n idee ?
maar ik was benieuwd naar een verwarmer voor het koelwater (die doet ook de motor sneller op temperatuur zijn)
nog iemand 'n idee ?
Re: voorverwarmer
dan moet je een systeem van Webasto laten installeren. Dat was trouwens een optie die je bij peugeot kon krijgen op de 508 GT. Kon je ofwel met afstandsbediening ofwel al in de auto via het menuscherm instellen om welk uur de verwarming moest aangaan en hoe warm het interieur al moest zijn.
Je kan ook goedkoper gaan en gaan voor een blok verwarmer. Dat is een electrische weerstand die je in het motorblok moet schroeven en die het koelwater van de motor al opwarmt. Dat moet wel aangesloten zijn op electriciteit en is eigenlijk bedoeld dat je dat aanzet om ofwel het blok warm te houden (daarom populair in de scandinavische landen) ofwel om het blok op temperatuur te brengen voor het vertrek (maar de olie is dan natuurlijk nog niet warm).
Je kan ook goedkoper gaan en gaan voor een blok verwarmer. Dat is een electrische weerstand die je in het motorblok moet schroeven en die het koelwater van de motor al opwarmt. Dat moet wel aangesloten zijn op electriciteit en is eigenlijk bedoeld dat je dat aanzet om ofwel het blok warm te houden (daarom populair in de scandinavische landen) ofwel om het blok op temperatuur te brengen voor het vertrek (maar de olie is dan natuurlijk nog niet warm).
Re: voorverwarmer
mijn enige vraag is in feite of die voorverwarmers tegenwoordig niet meer standaard zijn op de HDi's, zodat de motor sneller op temperatuur is 's winters
nooit behoefte gehad aan een Webasto standverwarming
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
nooit behoefte gehad aan een Webasto standverwarming
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: voorverwarmer
die rechstreeks ingespoten diesel zijn sowieso heel efficient qua verbranding en in koudere gebieden moeten ze bijna iets gaan bijzetten om het nog warm te krijgen in het interieur.
Re: voorverwarmer
Ik denk dat petdig bedoelt of er iets opzit dat de motor extra verwarmt om zo rapper op temperatuur te zijn. Het gaat nt over het interieur. Allez, ik kan me ook vergissen.
Re: voorverwarmer
als het het water van het interieur opwarmt, dan ook van de motor.
voorverwarmer
exact - dat was zo op onze monovolumes, ik dacht dat zoiets standaard tot het motormanagement systeem van een HDi behoordeLander schreef:Ik denk dat petdig bedoelt of er iets opzit dat de motor extra verwarmt om zo rapper op temperatuur te zijn. Het gaat nt over het interieur. Allez, ik kan me ook vergissen.
Re: voorverwarmer
Volgens mij zit dat erop. Als ik zie hoe snel het koelwater van mijn wagen opwarmt, zelfs met die koude temperaturen, kan het niet anders dan dat er een weerstand in zit.
Re: voorverwarmer
neen, geen elektrische weerstand, maar een onder de auto hangend op diesel werkend verwarmertje voor het koelwater - wat bij een koudstart bij 'n buiten temperatuur van onder een graad of tien werkzaam is
wat maakt dat een direkt ingespoten diesel die 'n hoog rendement heeft toch snel opwarmt (het motorblok zelf, 't gaat me niet om het interieur)
enfin blijkbaar weet niemand op het forum hier de exacte toedracht over
wat maakt dat een direkt ingespoten diesel die 'n hoog rendement heeft toch snel opwarmt (het motorblok zelf, 't gaat me niet om het interieur)
enfin blijkbaar weet niemand op het forum hier de exacte toedracht over
Re: voorverwarmer
wat men ook nu vaak toepast is het koelwater rond de motor niet laten circuleren zolang de motor koud staat. Snelle opwarming mogelijk en de thermostaat en waterpomp worden pas geactiveerd wanneer nodig.