advertentie C&C reclame

voorverwarmer

508 en 5008

Moderator: P-unit

Plaats reactie
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

voorverwarmer

Bericht door PetDig2 »

vraagje:

op onze Ulysse I, later 2x C8 en de huidige 807, alle 2.0 HDi's 110 pk behalve de 807 met 136 pk, heeft altijd een extra koelwaterverwarmer voor buitentemperaturen onder 10'C onder de wagen gehangen, bij de 807 zijn daarvan een jaar geleden de waterbuisjes daarnaartoe nog vervangen (doorgeroest)

als ik de motor daarvan stilzette wanneer die nog niet opgewarmd was (bv bij het even verplaatsen van de wagen), hoorde je het zeuren onder de wagen en rook je het typische geurtje, ook rookte het dan lichtjes rechtsvoor

je vermijdt zoiets uiteraard zoveel mogelijk, koud starten en weer stoppen

bij m'n 508 SW 1.6 e-HDi van 't werk merk ik eigenlijk zo geen voorverwarmer meer (maar die startte ik ook nog niet om 'm dan gelijk weer stil te leggen bij koud weer)

worden die tegenwoordig niet meer toegepast, of ligt dat aan 't feit dat dat een 1.6 HDi betreft ?

of aan 'Euro5 ipv (tot) Euro4' ?

op 'n Duits forum zegt men mij dat dit nooit standaard geweest zou zijn, altijd meerprijs ?!?

ben benieuwd
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: voorverwarmer

Bericht door jurgen_s »

bij mijn 607 heb ik een soort van electrische weerstand bij de ventilatie zitten zodat ik vrijwel onmiddellijk warme lucht heb (na 200 meter rijden of zo). Als je direct warme lucht voelt blazen bij de 508 zal die ook wel zo'n vergelijkbaar systeem hebben.
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: voorverwarmer

Bericht door GT'tje »

In mijn 508 zit ook zo een soort van elektrische weerstand. Met deze koude temperaturen merk je gewoon dat je heel snel warmte krijgt in het interieur. Ik dacht overigens dat dit juist het voordeel was aan de Hdi's. Die hebben dat standaard. Bij andere merken is dit meestal een optie.
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: voorverwarmer

Bericht door Darl'mat »

jurgen_s schreef:bij mijn 607 heb ik een soort van electrische weerstand bij de ventilatie zitten zodat ik vrijwel onmiddellijk warme lucht heb (na 200 meter rijden of zo). Als je direct warme lucht voelt blazen bij de 508 zal die ook wel zo'n vergelijkbaar systeem hebben.
406 coupe is hetzelfde
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: voorverwarmer

Bericht door PetDig2 »

ja die elektrische weerstanden zie je bij de 807 ook zitten L + R achter de roosterkes bij geopende voordeuren (metalen 'lichamen' met 'koelribben')

maar ik was benieuwd naar een verwarmer voor het koelwater (die doet ook de motor sneller op temperatuur zijn)

nog iemand 'n idee ?
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: voorverwarmer

Bericht door jurgen_s »

dan moet je een systeem van Webasto laten installeren. Dat was trouwens een optie die je bij peugeot kon krijgen op de 508 GT. Kon je ofwel met afstandsbediening ofwel al in de auto via het menuscherm instellen om welk uur de verwarming moest aangaan en hoe warm het interieur al moest zijn.
Je kan ook goedkoper gaan en gaan voor een blok verwarmer. Dat is een electrische weerstand die je in het motorblok moet schroeven en die het koelwater van de motor al opwarmt. Dat moet wel aangesloten zijn op electriciteit en is eigenlijk bedoeld dat je dat aanzet om ofwel het blok warm te houden (daarom populair in de scandinavische landen) ofwel om het blok op temperatuur te brengen voor het vertrek (maar de olie is dan natuurlijk nog niet warm).
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: voorverwarmer

Bericht door PetDig2 »

mijn enige vraag is in feite of die voorverwarmers tegenwoordig niet meer standaard zijn op de HDi's, zodat de motor sneller op temperatuur is 's winters

nooit behoefte gehad aan een Webasto standverwarming


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: voorverwarmer

Bericht door jurgen_s »

die rechstreeks ingespoten diesel zijn sowieso heel efficient qua verbranding en in koudere gebieden moeten ze bijna iets gaan bijzetten om het nog warm te krijgen in het interieur.
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: voorverwarmer

Bericht door Lander »

Ik denk dat petdig bedoelt of er iets opzit dat de motor extra verwarmt om zo rapper op temperatuur te zijn. Het gaat nt over het interieur. Allez, ik kan me ook vergissen.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: voorverwarmer

Bericht door jurgen_s »

als het het water van het interieur opwarmt, dan ook van de motor.
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

voorverwarmer

Bericht door PetDig2 »

Lander schreef:Ik denk dat petdig bedoelt of er iets opzit dat de motor extra verwarmt om zo rapper op temperatuur te zijn. Het gaat nt over het interieur. Allez, ik kan me ook vergissen.
exact - dat was zo op onze monovolumes, ik dacht dat zoiets standaard tot het motormanagement systeem van een HDi behoorde
GT'tje
Berichten: 1499
Lid geworden op: za 28 feb 2015, 20:16
Locatie: Hemiksem

Re: voorverwarmer

Bericht door GT'tje »

Volgens mij zit dat erop. Als ik zie hoe snel het koelwater van mijn wagen opwarmt, zelfs met die koude temperaturen, kan het niet anders dan dat er een weerstand in zit.
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: voorverwarmer

Bericht door PetDig2 »

neen, geen elektrische weerstand, maar een onder de auto hangend op diesel werkend verwarmertje voor het koelwater - wat bij een koudstart bij 'n buiten temperatuur van onder een graad of tien werkzaam is

wat maakt dat een direkt ingespoten diesel die 'n hoog rendement heeft toch snel opwarmt (het motorblok zelf, 't gaat me niet om het interieur)

enfin blijkbaar weet niemand op het forum hier de exacte toedracht over
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: voorverwarmer

Bericht door jurgen_s »

wat men ook nu vaak toepast is het koelwater rond de motor niet laten circuleren zolang de motor koud staat. Snelle opwarming mogelijk en de thermostaat en waterpomp worden pas geactiveerd wanneer nodig.
Plaats reactie

Terug naar “50x”