advertentie Automotive Group reclame

2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

508 en 5008

Moderator: P-unit

PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

in de stevige heuvels (haarspeldbochten & vrij steile hellingen vaak) merk je de beperkingen van de 1.6 (e-)HDi

de wagen doet het verder prima, maar echt haast moet je niet hebben

de robot-bak heeft zich wel goed gehouden (maar ook vermeden om op 'n steile helling vanuit stilstand te moeten vertrekken)

gemiddelde verbruik normaal over ettelijke 1000 km: 5.0-5.1 L/100 km

midweek in D met z'n hellingen etc: 5.2 L/100 km

nog steeds zeer goed dus
peugeot-gek
Pug Driver
Berichten: 3700
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 15:01
Locatie: Torhout West-Vlaanderen

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door peugeot-gek »

:drive :drive :France
Steven
Berichten: 3324
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 22:55
Locatie: Leopoldsburg

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door Steven »

verbruik is inderdaad behoorlijk OK te noemen. :Y
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

nog maar 'ns ivm verbruik:

begin deze week naar hoog in NL geweest, omdat "NL = Nederland Links", en rijd je niet links mee bumpertje aan bumpertje, waar ik 'n gloeiende hekel aan heb, ben ik rechts blijven plakken, vermoeiend maar toch rustiger, dan maar muziekske aan...

verbruik zakte naar zo'n 3,5 L/100 km

ik tankte ginder - na het tanken toonde de boordcomputer voor volle tank (70L) een rijbereik van 2000 km, en die 2000 km bleef nog vele km's zo staan

als ik nu de sindsdien verreden km's optel bij het huidige resterende rijbereik, kom ik nóg aan dik 1800 km, corresponderend met 3.9L/100 km met eind vd week weer naar 't werk en naar 'n klant hier in 't Antwerpse gereden te hebben, met veel 'binnendoor' km's

toch rijd ik met de ETG bak altijd in S (trekt dan langer door in de vitessen bij 't ophalen) en bij constante snelheid van 80-90 km in manueel, in 5, omdat ik de motor in 6 dan te traag vind draaien

de 508 SW heeft nu 126.000 absoluut probleemloze km's - bij 'n kleine 120.000 km voor het eerst rondom de remblokken dus vervangen, schijven nog niet

nog geen issue met bv de EGR klep gehad, ondanks m'n rustige (maar beslist niet onder-toerige) rijstijl - mede door de Monzol5C toevoeging ?

zou graag nog veel meer km's ermee gedaan hebben, gewoon om te kunnen checken hoeveel zo'n 1.6 HDi'tje aan kan - ik blijf 't een zeer plezierig blokje vinden - het reserve busje olie 0W30 C2 wat de garage me mei 2014 in de wagen mee gaf, is nog niet open geweest

grtz / PetDig2

Verstuurd vanaf mijn Lenovo B8080-F met Tapatalk
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door jurgen_s »

amai, gij moet eens meedoen aan een zuinigheidswedstrijd 8)
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door Darl'mat »

idd 8)
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

aiiiii....... de 508 SW staat bij de garage sinds donderdag

sinds kort reed de wagen niet meer schokvrij weg vanuit stilstand (robot bak)

eens rijdend ging het dan verder wel goed, ik kon bv bij handmatig de bak in 'n hogere versnelling houdend en veel gas geven geen slip van de koppeling bewerkstelligen

maar ook bij fileverkeer (daar zit ik gelukkig niet vaak in) was 't geen pretje meer

bij de garage zei men vrijdag nix te merken - heb gezegd 'rijd er maar 'ns wat verder mee'

later vrijdag werd ik dan gebeld, en kreeg ik 'n bestek voor vervanging vd koppeling en mogelijk het tweemassavliegwiel

bij nog geen 128d km, en overwegend zonder passagiers, geen trekhaak

(is op de 807 bij 120d km gebeurd - maar die reed vaak volbelast met 6 soms 7 personen - overigens, wát een verschil was dat, alsof ik weer met 'n nwe wagen reed)

nu, op m'n werk weet men dat ik kalm rijd (overall verbruik 2017 5,02 L/100 km volgens de cijfertjes, er is er geloof ik één die beter doet, met een Clio break)....

wagen zou er in mei 2018 (4 jaar) uit moeten, maar heb gevraagd of ik er niet langer mee mag blijven sturen - zomerbanden en remblokken rondom zijn nog maar pas vernieuwd (de Hangkooks [emoji6], blokken bij 120d km voor 't eerst) - de winterbanden (Uniroyal) nog prima...

met 'n nwe koppeling zou ik dan hopelijk weer 'n hele tijd vooruit kunnen

I hope so, as said de 1.6 BlueHDi EAT6 zit op 108g CO² - kost evenveel als de 2.0 BlueHDi 150pk Allure (105g) dus zeker binnen budget, maar 108g wordt wss niet meer goedgekeurd

en ik wil zo graag 'automaat' blijven rijden, in een ruime wagen met >70L tank

(anders was een 308 SW 1.6 HDi EAT6 dan wel een Talisman 1.5 dCi EDC een alternatief, maar cf het Renault forum is de thread 'kinderziektes Talisman' ellenlang, en ik ben al 'n paar Renault showrooms binnen gestapt: er staat niet één Talisman met mooi aansluitende carrosserie-panelen of deuren - en niet stelselmatig dezelfde afwijking: nee bij elke wagen die ik zag was het willekeurig anders - erg slordig, maakt geen goede indruk)

fingers crossed dat deze herstelling goedgekeurd zal worden [emoji111]

(prijs ligt bijna 2x zo hoog als destijds vd 807, dat was bij m'n 'vrije garage' - die heb ik nu ook 'ns gebeld maar zij doen dat niet omdat ze zeggen niet te beschikken over de (software) tools om de ETG bak 'in te leren' - (rare uitdrukking, overigens [emoji6] ) )
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door jurgen_s »

is het een probleem aan de bak of is het dubbelmassavliegwiel dat problemen is beginnen geven. Die vliegwielen zijn precies enkel maar goed voor het comfort want daarbuiten gaan die precies vrij snel kapot waar een vol vliegwiel bij wijze van spreken de helle levenscyclus van de auto zou kunnen meegaan.
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

wel, ik weet het niet - ik hoor absoluut geen geratel of gerammel - het zal blijken als de bak open ligt - maar dan nog zal ik afhankelijk zijn van het woord vd garage

het lijkt me eerder dat er evt wat motorolie op de koppelingsplaten komt, wat er dan weer af gaat bij het rijden ?

ik heb geen idee - alleszins reed ik er maar niet nog mee door
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

jurgen_s schreef:Die vliegwielen zijn precies enkel maar goed voor het comfort want daarbuiten gaan die precies vrij snel kapot waar een vol vliegwiel bij wijze van spreken de helle levenscyclus van de auto zou kunnen meegaan.
op het Eurovan2 forum was er iemand die zelf zijn ZMS vervangen had voor een EMS maar daar zeer snel van teruggekomen was

ik heb ondertussen wel gevonden dat een 2.0 HDi gevoeliger aan zijn koppeling zou zijn dan een 1.6 HDi handbak - heb ik weer de 'pech' met de ETG bak....

als je zo 'ns zoekt - DSG, S-tronic (zo heet de DSG bij Audi), EDC bij Renault, .... - ze kennen allemaal hun problemen

volgende wagen maar weer gewoon met handbak nemen, je leest ook het en der dat een EAT6 best om de 60k km gespoeld zou moeten worden - wat door PSA niet voorgeschreven wordt en dus bij een firmawagen ook niet gedaan mag worden - privé wel natuurlijk
Laatst gewijzigd door PetDig2 op do 23 nov 2017, 05:30, 1 keer totaal gewijzigd.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PUG(z)OT »

dat van die versnellingsbak inleren klopt idd, je druklager moet terug in een positie geplaatst worden (software matig) om de speling te compenseren wat het verschil van de nieuwe koppelingsschijf tov de oude koppelingsschijf meebrengt.

Een koppeling vervangen op die km's is geen uitzondering ;)
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

PUG(z)OT schreef:dat van die versnellingsbak inleren klopt idd ... Een koppeling vervangen op die km's is geen uitzondering ;)
ik vind 'inleren' gewoon 'n vreemd woord...

vraag me toch af of je bij bv een E 200D ook 'dan al' een koppeling moet vervangen - is natuurlijk een andere (prijs)klasse

tsja auto staat nog steeds bij de garage te wachten op toelating tot herstelling van m'n werk, ondertussen doet de 807 weer 'ns even dagelijks dienst, werk betaalt de brandstof, liever zo dan 'n kleine vervangwagen

nu merk ik des te beter hoe rustgevend de 508 SW met 1.6 HDi en 'automaat' is, ook qua ophanging en algehele demping van de rijgeluiden, de 807 moet je eigenlijk met volle bezetting rijden, dan is die ook comfortabel(er) en minder 'nerveus' (in mijn beleving dan, nooit met meer dan een 2.0 HDi 136 gereden)
Laatst gewijzigd door PetDig2 op do 23 nov 2017, 05:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door jurgen_s »

de 807 is gebouwd en afgesteld om met bezetting rond te rijden

de 607 eigenlijk ook. Die reageert achteraan rustiger vanaf de moment dat er volk inzit.
PetDig2
Pug Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: zo 17 jul 2016, 20:27

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door PetDig2 »

jurgen_s schreef:... de 607 eigenlijk ook. Die reageert achteraan rustiger vanaf de moment dat er volk inzit.
ah ? dat had ik nie gedacht - dacht 'de 607 is het summum van comfort' te vgl met een C6

ik denk dat ik in de 807 een paar platte zakken zand achter de 3de zitrij ga leggen, bv totaal zo'n 100 / 150 kg erbij - de bandenspanning achter is al maar zo'n 2.2 bar

vandaag de opdracht gehad om bij de Peugeot garage een inruilprijs te vragen voor de 508 SW in huidige toestand, bij aanschaf (offerte) van een nieuwe 508 SW

toch had ik eigenlijk nog het liefst eerst nog wat verder met de huidige gereden ook om het verschil met een nieuwe koppeling tov de versleten te ervaren, en de nog heel jonge Hankook zomerbanden rijden nogal wat beter dan de originele Michelins deden ... (die nieuwe kwam er toch wel, vroeger of later)

de wagen staat er binnen & buiten nog heel mooi bij - gewoon spijtig om die al te moeten missen - vond 'm met z'n opties exact hetgeen ik graag heb - ook het draaiwiel van de GPS op de middenconsole (zit er op de facelift versie niet meer in, die heeft touchscreen)
Laatst gewijzigd door PetDig2 op do 23 nov 2017, 05:28, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen_s
Pug Driver
Berichten: 9533
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 15:04
Locatie: Zelem City

Re: 2014 - Peugeot 508 SW e-HDi - 807-508sw

Bericht door jurgen_s »

en zo wordt een auto bijna lid van de familie...
Plaats reactie

Terug naar “50x”