advertentie Van Wijk reclame

olieverbruik Rcz thp 200

Moderator: P-unit

gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

Hallo iedereen .
Ik ben gtsboy
Woon in Oost Vlaanderen .
Ik rij met een rcz thp 200.
Bouwjaar September 2013.
Tweedehands aangeschaft September 2014 met 3500 km op teller .
Heel tevreden over de auto , behalve over 1 puntje olieverbruik .
heeft er nog iemand hier last van?
Vooral bij autostrade ritten is het verbruik nogal hoog .
Probleem is al van de aanschafdatum .
Momenteel is er 5W30 olie in het blok .
Zijn er nog mensen met dit probleem ?
Heeft iemand weet van een oplossing ?
Laat maar horen ...........
Alvast bedankt
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Darl'mat »

Wat ik al eens gelezen heb is best om het jaar andere olie, ongeacht de km's.

5w30, was het niet beter 0w30, maar dat gaat nu niets meer doen aan uw verbruik.

Als u wist dat hij olie verbruikt als hij warm is zou ik 0W40 gebruiken.

Die 0-5-30-40 zijn richtwaarden, de uiteindelijke cijfers komen uit analyses, ik meende dat de 0w30 van German Castrol niet 30 maar 33 is, de 0W40 van Mobil1 37.

http://www.peugeotforum.be/viewtopic.php?f=14&t=6500
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Lander »

Olieverbruik bij thp motor van die generatie is normaal, over welke hoevelheid spreken we?

Ook zou ik enkel de total 0w30 aanraden.
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

Darl'mat schreef:Wat ik al eens gelezen heb is best om het jaar andere olie, ongeacht de km's.

5w30, was het niet beter 0w30, maar dat gaat nu niets meer doen aan uw verbruik.

Als u wist dat hij olie verbruikt als hij warm is zou ik 0W40 gebruiken.

Die 0-5-30-40 zijn richtwaarden, de uiteindelijke cijfers komen uit analyses, ik meende dat de 0w30 van German Castrol niet 30 maar 33 is, de 0W40 van Mobil1 37.

http://www.peugeotforum.be/viewtopic.php?f=14&t=6500
Er was 0W30 op bij het begin .
Nu is er 5W30 ESP formule op van Mobil 1 .
Is iets minder geworden .
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

Lander schreef:Olieverbruik bij thp motor van die generatie is normaal, over welke hoevelheid spreken we?
Ook zou ik enkel de total 0w30 aanraden.
Ik rij al 30 jaar met de auto en motor en nog nooit moeten bijvullen.
Een beetje kan ik verstaan 1 op 10000 km is aanvaardbaar voor mij .
Is mijn eerste Peugeot
Gisteren vertrokken op de max van de peilstok .
Ritje naar de zee en retour ongeveer 200 km samen .
Is het gezakt met 7 mm. ( schat zo ong 250 ml )
Olie is ververst 2000 km geleden .
Verversen is om de 10000 km
Met Mobil 1 ESP formula
Als ik 200 km rij gewoon ( geen autostrade ) is het niet bijna niets .
Komt er autostrade bij te pas .....
Er wordt meestal gereden aan een tempo van 125 kmh ( op de snelweg )
Is dan een toerental van 3400 tpm .
Is een toerental dat ik niet haal op de gewone baan ( buiten bij het optrekken ).
Heeft het te maken met het warm weer , of verbruik via de turbo ? .
Heeft er iemand al op 5W40 of OW40 gereden .
De oliepeilstok is wel heel erg warm na een rit van 20 km .
Olie gemeten met koude motor .
Ook bij wijze van proef met warme motor na rijden 30 min wachten .
Lander
Pug Driver
Berichten: 1826
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 12:54
Locatie: Koewacht - NL

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Lander »

Reken maar tot 1 op 2000 bij sommige thp's, is in wezen een Bmw blok, en die staan gekend als olieverbruikers.

Ikzelf heb er sinds mijn koppakkingslek( die uiteraard hersteld is) ook wat last van. Heb nu 1 op 3000.
Mijn garagist heeft me aangeraden altijd de voorgeschreven 0w30 van total te gebruiken. De specs van die mobil ken ik natuurlijk nt.
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door PUG(z)OT »

we hebben bij ons in de garage ook wat klanten met dit probleem en zijn ook wat aan het proberen met onder andere een spoeling te doen voor het onderhoud, bij eentje heeft dit al niet geholpen...(en dit zijn niet enkel de THP motoren)

ook al van verschillende garages gehoord die 0W40 indoen en dan zo goed als geen problemen meer hebben...

ikzelf had bij mijn wagen ook last van olieverbruik, maar dit is een heel ander type motor, maar heb er een product van bardahl in gedaan, dit werd me ook aangeraden door een paar mechaniekers van andere garages, MAX compression noemde dat, ben er zelf nu bijna 1000km mee aan het rijden en aan het afwachten...
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

PUG(z)OT schreef:we hebben bij ons in de garage ook wat klanten met dit probleem en zijn ook wat aan het proberen met onder andere een spoeling te doen voor het onderhoud, bij eentje heeft dit al niet geholpen...(en dit zijn niet enkel de THP motoren)

ook al van verschillende garages gehoord die 0W40 indoen en dan zo goed als geen problemen meer hebben...

ikzelf had bij mijn wagen ook last van olieverbruik, maar dit is een heel ander type motor, maar heb er een product van bardahl in gedaan, dit werd me ook aangeraden door een paar mechaniekers van andere garages, MAX compression noemde dat, ben er zelf nu bijna 1000km mee aan het rijden en aan het afwachten...
Een spoeling is meer voor de olieschraapveer los te maken als ik me niet vergis .
En de rubbers van de kleppen te reinigen ( weer soepel te maken ) Vermits het probleem zich al voordoet vanaf 3000km zal het dat niet zijn .
Ben ik ook zo niet voor te vinden .
Heb ook al gelezen dat de schraapveren niet goed werken wegens te klein .
OW40 is bij mij een optie zal iets beter kunnen tegen de warmte .
Maar ik vindt er niets van weer op het internet van iemand die het al geprobeerd heeft
Het probleem is gekend bij de garagisten ( en Peugeot ) jammer dat er nog geen oplossing is voor gevonden is een motor die ook in de mini zit is er daar dan geen oplossing voor gevonden ?. ( Mini was toch ook van BMW)
Heb het er eens over gehad met een garagist en die stelde een reiniging voor met een granulaat zou vervuild zijn ( wagen had toen 20 000 km )
en nog een paar aanpassingen voor de prijs van 1125 euro.
Garantie op geen olieverbruik was er niet .
Is om de mening van andere bezitters te bekomen dat ik dit hier neerpen en wie weet is er iemand die al een stap verder staat met een oplossing
Als men zeker is dat het de schraapveren zijn ....
Heeft het te maken met de olie .....
Bestaan er revisie bedrijven voor de thp ......
Laat maar horen wat jullie weten .......
Zijn er nog RCZ bezitters die er last van hebben ik kan toch niet alleen zijn ?
Joske
Pug Driver
Berichten: 5316
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 17:31
Locatie: Sint-Huibrechts-Hern
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Joske »

Ik heb eigenlijk nog niemand met een thp-motor gehoord die geen 'last' heeft van wat olieverbruik. :-)

Ik met mijn RCZ geen olieverbruik, wel klein lekje achter t vliegwiel. (Maar die van mij is ne HDi)
PUG(z)OT
Pug Driver
Berichten: 6180
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:54
Locatie: Tielt-Winge
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door PUG(z)OT »

Als het probleem is dat de schraapveren te klein zijn, dan is dikkere olie de enige ietwat snelle oplossing

olie verbruiken doen ze allemaal, maar hangt ook van het gebruik en rijstijl af... koud heeft de motor meer speling, dus meer kans op verbruik, bij sportievere rijstijl ook iets mee verbruik...

dus iemand die veel korte ritten op vollast rond de kerk rijdt... zal veel mogen bijvullen. daarom wordt dus dikkere olie aangeraden tov van die 0W30, want de eigenschap van die 0W30 is dat die sneller bij een lagere temeratuur op zijn vloeibaarste vorm is, en dus mss iets te snel voor een THP

Die granulaatreiniging is eigenlijk om het inlaattraject te reinigen, dat is eerder om het gevolg van olievebruik aan te pakken (aangeladen klepstelen en dichtgekoekte inlaatpoorten...)
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

PUG(z)OT schreef:Als het probleem is dat de schraapveren te klein zijn, dan is dikkere olie de enige ietwat snelle oplossing

olie verbruiken doen ze allemaal, maar hangt ook van het gebruik en rijstijl af... koud heeft de motor meer speling, dus meer kans op verbruik, bij sportievere rijstijl ook iets mee verbruik...

dus iemand die veel korte ritten op vollast rond de kerk rijdt... zal veel mogen bijvullen. daarom wordt dus dikkere olie aangeraden tov van die 0W30, want de eigenschap van die 0W30 is dat die sneller bij een lagere temeratuur op zijn vloeibaarste vorm is, en dus mss iets te snel voor een THP

Die granulaatreiniging is eigenlijk om het inlaattraject te reinigen, dat is eerder om het gevolg van olievebruik aan te pakken (aangeladen klepstelen en dichtgekoekte inlaatpoorten...)
Schraapveren vervangen is een dure kost denk ik, het materiaal miss niet maar de werkuren dat is wat anders blok moet open en als hij dan open is verander je meestal toch nog andere dingen ook veronderstel ik .
Dus in mijn geval zou ik de 5w moeten houden en naar 5 W40 gaan als dat bestaat ik denk niet bij Mobil 1
Omdat de 30 bij hoge temperaturen niet voldoet ( lange autostraderitten ) te warme olie ?
Wat gebruiken jullie van olie als rcz thp rijders ?
Op het forum RCZ in England gebruikt men olie die ik nog nooit gezien heb
De RCZ is een leuke auto buiten dat ene puntje .
Heeft mij nog maar 1 maal in de steek gelaten met een defecte bobine maar dat was vlug in orde .
Is men eerste auto die olie verbruikt .
Ik ben nu op zoek om het op een aanvaardbaar niveau te krijgen
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Darl'mat »

Omdat hij verbruikt op de snelweg zou ik denken, "enkel als hij warm is", 0 of 5 is dan eigenlijk van minder belang?
Darl'mat
Pug Driver
Berichten: 4701
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 23:12
Locatie: Planet Earth
Contacteer:

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door Darl'mat »

Mobil Super 3000 X1 5W-40 PSA standaard B71 2296
Benzine
1.0 107 aanbevolen
1.0 en 1.2 VTI aanbevolen
1.4VTI-1.6VTI-1.6THP niet aanbevolen
Andre motoren (oudere) aanbevolen
Diesel
Andere motoren (oudere) aanbevolen


Mobil Super 3000 Formula P 5W-30 PSA standaard B71 2290
Benzine
1.0 107 aanbevolen
1.0 en 1.2 VTI aanbevolen
1.4VTI-1.6VTI-1.6THP niet aanbevolen
Diesel
Hdi FAP: 1.4 – 1.6 – 2.0 – 2.2 – V6 aanbevolen (behalve 204pk)
HDI FAP: 1.3 (Fiat)– 2.2 (Ford)– 3.0(Fiat) aanbevolen
Andere motoren (oudere) aanbevolen (olieverbruik moet ge er mogelijk dan maar bij nemen)


Mobil Super 3000 Formula P 0W-30 PSA standaard B71 2312
Benzine
1.0 107 aanbevolen
1.0 en 1.2 VTI aanbevolen
1.4VTI-1.6VTI-1.6THP naanbevolen
Andre motoren (oudere) aanbevolen (olieverbruik moet ge er mogelijk dan maar bij nemen)
Diesel
Hdi FAP: 1.4 – 1.6 – 2.0 – 2.2 – V6 aanbevolen

Wat er echter ook op de site staat van Mobil is de syntetische 5w50, zij bevelen deze aan voor motoren met sportief gebruik of met meer dan 100.000km ?? Staan wel een paar constructeurs tussen, geen PSA.

Ikzelf rijdt nu al 245000km met Mobil1 0w40 met 2.2 HDI zonder PSA standaard en zonder problemen met motor, cat en egr.
Met een olieverbruikvan 0.5l op 20.000km
Bij mijn vorige 1.9 td heb ik tot aan verkoop 350000km gereden met Mobil1 0w40 terwijl hier 10w40 of 15w40 was aanbevolen. Geen olieverbruik op 20.000km.

Bij andere olie leveranciers zal dit ongeveer hetzelfde zijn.
Zolang hij onder garantie is, is het aan te bevelen de PSA standaard te volgen.
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

Darl'mat schreef:Omdat hij verbruikt op de snelweg zou ik denken, "enkel als hij warm is", 0 of 5 is dan eigenlijk van minder belang?
Eerste getal is koude start als ik me niet vergis .
Tweede getal is als hij goed warm staat .
Dus ben ik beter af met 5W40 of OW40 als het maar hoger is dan 30.
Mobil 1 of Total is hier in de streek goed verkrijgbaar .
gtsboy
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 12:42

Re: olieverbruik Rcz thp 200

Bericht door gtsboy »

Als de 30 te laag is wat kan er dan gebeuren ?
Motor de warm ?
Niet goed meer smeren ?
Materiaalbreuk ( intern ) ?
Vroegtijdige slijtage ?
of wat nog meer ?
Heeft nu juist een onderhoud gehad moet nog 7000 tot volgende onderhoud .
In het oog houden ( zoals altijd ) of vroegtijdig olie verversen .
Plaats reactie

Terug naar “RCZ”