advertentie Automotive Group reclame

De 403: Italiaanse schoonheid

Moderator: Axel

Gesloten
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

De 403: Italiaanse schoonheid

Bericht door Axel »

Geschiedenis:
Op 20 april 1955 werd de eerste Peugeot 403 in het Palais de Chaillot in Parijs gepresenteerd. Pininfarina was verantwoordelijk voor het ontwerp. De 1468 cc benzinemotor van de 403 was een vergrote versie van het aggregaat uit de Peugeot 203 en leverde 65 pk. Opmerkelijk voor die tijd was de thermostatisch geregelde fan, welke stopte zodra de motortemperatuur beneden de 75 graden kwam en aansloeg zodra de temperatuur opliep tot boven de 84 graden. Peugeot claimde hiermee een verbruikswinst van tussen 5-10% en een aanzienlijke reductie van het interieurgeluid. Een ander nieuwtje was een verwarmingssysteem voor de carburateur dat reageerde op het inschakelen van de verwarming in de auto. Met een fiscaal vermogen van 8 CV viel de 403 in een goedkopere klasse dan de directe concurrentie, bestaande uit de Citroën Traction Avant, de Citroën DS -geïntroduceerd in oktober 1955- en de al wat langer meelopende Renault Frégate ( alle 11 CV).

Modelontwikkeling:
In de herfst van 1958 werd de Peugeot 403 Break diesel gepresenteerd. De wagen had een Indenor dieselmotor van 1816 cc welke ook door Austin, Vauxhall en Willys gebruikt werd. De Peugeot 403 was de eerste Franse auto met dieselmotor in serieproductie. In de loop van 1959 werd ook de sedan leverbaar met dezelfde dieselmotor.

Nadat in 1960 de verouderde 203 uit productie genomen was, bracht Peugeot een spaarversie van de 403 op de markt. Dit model, de "403-7" of "Berline Luxe", kreeg de 1290cc motor uit de 203 welke 47 pk leverde. Het fiscaal vermogen was 7CV. De "Berline Luxe" had -in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden- niet veel luxe aan boord. De auto moest het doen zonder contactslot, zonder blower, zonder tochtraampjes voor en zonder wieldoppen. Verder waren de handgrepen van plastic, was er een doorlopende voorbank gemonteerd, kwam het stuurwiel uit de 203 en had de wagen een vereenvoudigde grille, zonder "snor".

De Peugeot 403 Familiale en Commerciale (Break) ten slotte hadden een met 240 mm verlengde wielbasis. De Familiale had drie zitrijen, volledig neerklapbare voorstoelen en werd omschreven als een 7-8 persoons auto. De Commerciale had de normale indeling voor een stationwagen. Beide modellen hadden een starre achteras, verbonden met een aluminium differentieel.

Een schuifdak en radiaalbanden waren standaard op alle modellen, behalve de "Berline Luxe".

Gedurende de productieperiode van de 403 werden bescheiden verbeteringen doorgevoerd. Vanaf de presentatie tot einde modeljaar 1957 was voor op de motorkap een gestyleerde leeuw, het handelsmerk van Peugeot, gemonteerd. Uit veiligheidsoverwegingen werd dit motorkapornament met ingang van modeljaar 1958 vervangen door een tweedimensionaal model in de grille. In datzelfde jaar werden de klaprichtingaanwijzers in de C-stijlen vervangen door knipperlichten bij de koplampen. De koplampen zelf werden ook gewijzigd om aan de nieuwe Europese standaard te kunnen voldoen. Verder werden de oorspronkelijke ruitenwissers vervangen door parallelle exemplaren. In 1959 werden de ruitensproeiers naar de motorkap verplaatst en werd de oorspronkelijke halve claxonring vervangen door een volledige ring. Aanvang modeljaar 1962 werd de grille vernieuwd, naar voorbeeld van de nieuwe Peugeot 404.

Nadat in 1960 de Peugeot 404 op de markt was gekomen, bleef de 403 nog tot november 1966 in productie als financieel aantrekkelijk alternatief.

- Motor: 4 cylinders
- Inhoud: 1468 cm³
- Fiskaal vermogen: 8 Pk.
- Vermogen: 58 Din Pk.
- Klassieke overbrenging: 4 versnellingen
- Lengte: 4,47 m
- Breedte: 1,67 m
- Gewicht: 1.030 Kg.
- Maximale snelheid: 135 Km/uur.


Productiedata:

403 berline: van april 1955 tot december 1966

403 Cabrio: van juni 1956 tot juli 1961

Release van de 403 Diesel in oktober 1959


Peugeot 403:

Afbeelding


Peugeot 403 Cabriolet:

Afbeelding


Peugeot 403 Familiale:

Afbeelding


Peugeot 403 Commerciale:

Afbeelding


Peugeot 403 Pick-up:

Afbeelding
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: De 403: Italiaanse schoonheid

Bericht door Axel »

jurgen_s schreef:Afbeelding

Afbeelding
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

Re: De 403: Italiaanse schoonheid

Bericht door Axel »

Wist je dat ...

... de 403 gelanceerd werd tijdens het Parijse autosalon van het najaar 1955, waar toen ook de Citroën DS zijn première kende
... de 403 het resultaat was van de eerste samenwerking met Pinifarina
... de 403 kon aangekocht worden met een 1.8 dieselmotor vanaf 1959 (48 pk bij 4000 rpm, 120 km/u)
... er meer dan 1,2 miljoen stuks (van alle 403-modellen tesamen) van verkocht zijn
... er vanaf 1960 ook 403's in Argentinië werden geproduceerd
... het 403-avontuur in oktober 1966 ten einde was (de produktie van de break-versie werd gestopt in maart '67)
... er in Frankrijk nog 403's rondrijden (vooral de vracht-exemplaren met laadbak en huif)

... we nog zoveel kunnen neerschrijven over deze zéér betrouwbare oer-Peugeot


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

403 Darl'mat
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”