advertentie PDK Pallets reclame

de 405: de "Auto van 't jaar"

Moderator: Axel

Gesloten
Axel
Pug Driver
Berichten: 3192
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 07:15
Locatie: N 51°03'10,3", E 05°02'57,2"
Contacteer:

de 405: de "Auto van 't jaar"

Bericht door Axel »

Releasedatum: mei 1987

405 fase 1 van 1987-1992
Verschenen begin 1987 als Sedan, ontwerp Pininfarina, enkele maanden later volgde de break versie.
In 1988 is hij verkozen tot “Wagen van het Jaar”, vanaf dan op sommige motoren ook leverbaar met automaat.
De eerste modellen noemden GL, GLD, GR, GRD, GRDTurbo, GRI, SR, SRD, SRDTurbo, SRI en MI16
In 1989 waren enkele modellen verkrijgbaar in 4x4 vanaf 1990 was er ook een Mi16x4.
Iets later, 1991 verscheen ook de Luxueuse versie STI en later ook de STDTurbo
In 1992 verscheen de speciale serie Quartz in België, verkrijgbaar in 3 grijze kleuren.
De motoren waren
1360cc benzine 75pk
1580cc benzine 92pk
1905cc benzine 110pk
1905cc benzine injectie 125pk
1905cc 16V 160pk voor de MI16
1905cc Diesel 71pk
1769cc Diesel Turbo 90pk

405 fase 2 1992-1997
De fase 2 kreeg een flinke update, de wagens werden een stuk zwaarder meer ook geruislozer. Ontwerper was Paul Bracq, de koffer ging dieper open en het dashboard kreeg een veel modernere look.
De 1360 was intussen in België reeds geschrapt van de prijslijsten.
De 1580cc motor kreeg een minder milieubelaste motorsturing, 92pk -> 89pk
Er kwam een 1771cc benzine motor met 103pk
Een 1998cc verving de 1905cc, deze had 123pk of 155pk in 16V voor de Mi16
Een nieuwe topper kwam ook op het toneel, de 2 liter 16V kreeg een variabele Turbo, niet dat zoals nu de schoepen verdraaien, maar een lip (of tong) kon de inhoud van de turbo verkleinen of vergroten waardoor er betere doorstroming was.
De T16 was geboren, 200pk en in tijdelijke overboost van 45sec zelfs 220pk, een wolf in schaapskleren.
Ook speciale reeksen verschenen weer ten tonele met oa de Furia en de Vendome.
Nadat begin negentiger jaren Peugeot in dat decenia voor de 2é maal de 24uren van LeMans won kwam er de 405 LeMans versie.
Deze kreeg heel wat bekijks op het autosalon van Brussel in 1994 met zijn full option uitrusting, lederinterieur en de befaamde Lucifer rode metaalkleur.
In 1995 begon de productie af te bouwen, in 1996 stopte men met de productie van de sedan, in 1997 sloot de Break de boeken.

Hulde aan de 405, een top wagen.


Peugeot 405:
Sedan Fase 1
Afbeelding

Sedan fase 2
Afbeelding

Fase 2 Vendome
Afbeelding


Peugeot 405 Break:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Peugeot 405 MI 16 fase 1:
Afbeelding
Afbeelding

Mi16 fase 2
Afbeelding

T16 fase 2
Afbeelding

Peugeot 405 T 16:
peugeotlover schreef:Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Geschiedenis - l'Histoire”