Evenementen 2018

2 September 35 jaar 205 Culemborg (NL)
9 September Rondrit Rene & Tiny (Noord Limburg)
16 September Toertocht: Parels van de Polder
 Het is nu do 18 okt 2018, 15:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: de 308 (fase 1)
BerichtGeplaatst: wo 08 maart 2017, 04:10 
Pug Driver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jan 2006, 08:15
Berichten: 5902
Woonplaats: N 51°04'10", E 05°06'27"
De Peugeot 308 is een compacte middenklasse automodel van het merk Peugeot van de Franse autoproducent PSA Peugeot Citroën. Het model is gebaseerd op zijn voorganger Peugeot 307 en werd in september 2007, op de IAA Frankfurt geïntroduceerd. De 308 heeft in Duitsland de prijs Das Goldene Lenkrad gewonnen.

308:
De hatchback- of berline-versie van de Peugeot 308 werd op 27 september 2007 geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De auto was in eerste instantie verkrijgbaar als 5-deurs, in november 2007 volgde de 3-deurs.

308 SW:
Op de Autosalon van Genève in 2008 werd de stationwagen (308 SW) geïntroduceerd[3], die in april 2008 op de markt kwam. Deze wordt standaard geleverd met een glazen dak en heeft (afhankelijk van de uitvoering) 5 of 7 zitplaatsen.

Comfort:
Er zijn op de Nederlandse resp. Belgische markt 5 uitvoeringen leverbaar van de 308 en 308 SW:

XR / Confort (basisuitvoering, uitsluitend met 1.4-16V VTi benzinemotor)
X-line / Confort Pack (iets luxere uitvoering, onder andere airconditioning standaard)
XS / Premium (nog luxere uitvoering, onder andere radio met cd- en mp3-speler, cruisecontrol en alle portierramen elektrisch bediend, glazen dak op de SW standaard)
XT / Premium Pack (meest luxe uitvoering met onder andere glazen dak op alle uitvoeringen)
Féline (sportieve uitvoering, 10 mm verlaagd onderstel, uitsluitend met 1.6 THP-, 175pk-benzinemotor)

Motoren en versnellingsbakken:
De 308 is leverbaar met de volgende viercilinder benzine- en dieselmotoren:

1.4-16V VTi, 95 pk (70 kW) benzinemotor met variabele nokkenastiming; handgeschakelde 5-versnellingsbak
1.6-16V VTi, 120 pk (88 kW) benzinemotor met variabele nokkenastiming; handgeschakelde 5-versnellingsbak of 4-traps automatische versnellingsbak
1.6 THP, 150 pk (110 kW) of 175 pk (128 kW) benzinemotor met hogedrukturbo, ontwikkeld in samenwerking met BMW[4]; handgeschakelde 6-versnellingsbak of 4-traps automatische prundelbak
1.6-16V HDiF, 90 pk (66 kW) common-rail-dieselmotor met turbo; handgeschakelde 5-versnellingsbak
1.6-16V HDiF 110 pk (80 kW) common-rail-dieselmotor met turbo; handgeschakelde 5-versnellingsbak (6-versnellingsbak vanaf 2008) of 5-traps sequentiële versnellingsbak
2.0-16V HDiF, 136 pk (100 kW) common-rail dieselmotor met turbo; handgeschakelde 6-versnellingsbak of 6-traps automatische versnellingsbak
308 Hybride[bewerken]
Peugeot heeft aangekondigd voor 2010 een hybride-auto op basis van de 110 pk dieselmotor en een 22 pk elektromotor op de markt te brengen.

Peugeot 308 CC (2011)
In 2009 werd de coupé-cabriolet van de 308 uitgebracht, de 308 CC. Tot die tijd is zijn voorganger, de Peugeot 307 CC, nog leverbaar geweest. De 308 CC is zowel met een benzine- als dieselmotor uitgebracht enzowel met een handgeschakelde als met een automatische versnelling. Er zijn diverse uitvoeringen, met een vermogen variërend van 114 pk tot 163 pk (bij de eerste oplevering).

308 RC Z
Vanaf 2010 wordt een extra sportieve versie van de 308 verwacht, een coupé gebaseerd op de 308 RC Z concept car. Deze zal door Magna Steyr in Oostenrijk worden gebouwd.

Peugeot 308 (facelift)
In mei 2011 heeft Peugeot de 308 een facelift gegeven met een nieuw ontworpen voorkant en kleine veranderingen aan de achterkant van het voertuig. Peugeot lanceerde ook het 308 e-HDI micro-hybrid model met start-stop technologie, een systeem om energie terug te winnen tijdens het afremmen en een hybride batterij die extra energie levert bij het opstarten. Een volledige hybride 3008 werd eveneens aangekondigd in 2011. De facelift is ook toegepast op de 308 SW en de 308 CC.

308 GTi:
Sinds 2010 levert Peugeot de 308 ook als 'hot hatch'. Deze 308 GTi legt het sprintje vanuit stilstand tot 100 km/u af in 7,7 seconden. Daarvoor is de auto uitgerust met de 1.6 THP-motor met 200 pk en 275 Nm koppel. Ten opzichte van de gewone 308 zijn de vering en demping aangepast. Ook is de snelle 308 voorzien van uiterlijkheden zoals een dubbele uitlaat en achterspoiler.

308 R:
De GTi is echter niet de snelste uitvoering. Eind 2013 presenteert het Franse merk een 308 R conceptcar met ook hierin een 1.6 THP-motor. In de 308 R produceert deze echter 270 pk aan vermogen en 330 Nm koppel. De 308 R is uiteindelijk wel in productie gegaan als 2e generatie GTi. Met dus 270 pk en 330 Nm koppel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: